تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024
4

بیش از ۷۹۰ هزار فرهنگی مشمول واگذاری سهام صندوق هستند

  • کد خبر : 6235
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۹
بیش از ۷۹۰ هزار فرهنگی مشمول واگذاری سهام صندوق هستند

پنجم اردیبهشت ماه بود که حمیدرضا نجف پور کردی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از فرهنگیان و بازنشستگان عضو این صدوق خواست تا هرچه سریع‌تر و حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه نسبت به دریافت کد بورسی و ثبت آن در سایت مؤسسه اقدام کنند.

به گزارش اصناف شهر، نجف پور همچنین تاکید کرده بود فرهنگیانی که هنوز عضو صندوق نشده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر نمایندگی مؤسسه در سراسر کشور یا ادارات تعاون آموزش و پرورش نسبت به عضویت در مؤسسه اقدام کنند تا از خدمات و سودآوری این مجموعه بزرگ اقتصادی بهره‌مند شوند.

به دنبال این مساله و از آنجا که فرصت چندانی برای دریافت کد بورسی نمانده است تلاش کردیم در مصاحبه‌ای به آخرین وضعیت اجرای طرح ارزش مالکانه بپردازیم.

مسعود زاهدی اول معاون مالی و سرمایه انسانی و عضو کمیته ارزش مالکانه مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اعطای بخشی از سهام شرکت‌های زیرمجموعه حاضر در بازار سرمایه مؤسسه را یکی از روش‌های اجرای طرح ارزش مالکانه بیان و اعلام کرد: در این شیوه اعضای مشمول طبق اساسنامه مؤسسه (بازنشستگان)، بخشی از ارزش مالکانه خود را به قیمت تابلوی بورس و فرابورس دریافت می‌کنند.

ارزش سهام واگذاری با توجه به سابقه و میزان حق عضویت پرداختی، از ۵۰۰ هزار ریال تا ۵۲ میلیون ریال است

وی آغاز اجرای طرح ارزش مالکانه اعضای بازنشسته مؤسسه را مطالبه بیش از یک دهه آنان ذکر و تصریح کرد: دامنه اولین مرحله واگذاری ۷۹۱ هزار و ۱۴۴ نفر از ۸۷۵ هزار و ۴۷۳ نفر کل اعضای مشمول می‌باشد که شامل تعداد ۷۰۲ هزار و ۴۵۶ نفر بازنشسته، تعداد ۶۴ هزار و ۶۰۷ نفر انصرافی، هزار ۳ هزار و ۴۲۰ نفر از کار افتاده، تعداد ۱۵، هزار و ۱۴۵ نفر فوت شده و تعداد ۵،۵۱۶ نفر بازخرید هستند.

عضو کمیته ارزش مالکانه مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه تعداد کل اعضا مؤسسه از ابتدای تأسیس سال ۱۳۷۴ تا پایان سال ۱۴۰۱ مشتمل بر ۱،۵۸۲،۶۰۱ نفر برآورد شده است، بیان کرد: در این مرحله ارزش سهام واگذاری با توجه به سابقه و میزان حق عضویت پرداختی، از ۵۰۰ هزار ریال تا ۵۲ میلیون ریال است و سهامی با ارزش کمتر از ۵۰۰ هزار ریال به هیچیک از مشمولان در این مرحله، تخصیص نیافت؛ البته با تجمیع ارزش سهام مرحله اول این دسته از مشمولین با ارزش مالکانه آنها در مراحل بعدی واگذاری، ارزش سهام آنها در بازه ای قرار می‌گیرد که امکان تخصیص سهام به ایشان نیز فراهم خواهد شد.

معاون مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه روش تخصیص سهام از طریق بازار سرمایه، از میان مجموعه روش‌ها و راهکارهایی که برای تعیین، تقویم و تحویل این ارزش احصاء شده، صورت می‌پذیرد بیان کرد: دستیابی به روش فعلی برای آغاز و تحقق واگذاری ارزش مالکانه، نتیجه کارگروه ویژه ارزش مالکانه طی بیش از ۵۰ جلسه و نزدیک به ۲ هزار نفر ساعت کار کارشناسی در سطوح مختلف در طی سال گذشته و با بهره‌گیری از تجارب ارزنده اساتید به نام و حرفه‌ای کشور در حوزه‌های اقتصاد، بازار سرمایه و مالی است.

عضو کمیته ارزش مالکانه مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: پس از بررسی‌های انجام گرفته و توجه به دیدگاه‌های متفاوت اعضای کارگروه، مقرر شد استفاده از ظرفیت بورس اوراق بهادار برای عرضه سهام شرکت‌های گروه برای محاسبه ارزش مالکانه و همچنین تحویل آن به اعضای بازنشسته، به عنوان یکی از راهکارهای اصلی در نظر گرفته شود.

معاون مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در ادامه با اشاره به اینکه برای محاسبه ارزش مالکانه دارایی‌های مؤسسه، سه روش عمومی شامل؛ پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، تعیین ارزش توسط کارشناس رسمی و تبدیل دارایی‌های مؤسسه، در دسترس بود، گفت: تقویم ارزش شرکت، از طریق پذیرش آنها در بورس و فرابورس، در عین دشواری و زمان بر بودن، روش کارآمدتری برای تحقق این امر است و در صورت عدم امکان انجام ارزش گذاری شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه به صورت مستقیم، شرکت‌های مذکور در قالب هلدینگ در بازارهای سرمایه عرضه خواهند شد.

زاهدی در خصوص اینکه کدام یک از شرکت‌های مؤسسه به فرهنگیان عضو واگذار می‌شود، گفت: در حال حاضر چندین شرکت متعلق به مؤسسه روی تابلوی بورس و فرا بورس معامله می‌شوند که بخشی از سهام برخی از آنها، پس از طی فرآیندهای اجرایی و تشریفات قانونی واگذار خواهد شد، اکنون فرآیند تحویل ارزش مالکانه برای اعضایی که تا پایان سال ۱۴۰۱ به افتخار بازنشستگی نائل آمده‌اند و اسامی آنها به مؤسسه اعلام شده است، در حال اجراست.

وی داد: اعطای اولین بخش از سهام منتخب، به زودی با ثبت کدبورسی اعضا در سایت مؤسسه، آغاز خواهد شد و سایر مراحل این فرآیند در آینده نزدیک، گام به گام و با ورود سایر شرکت‌های در انتظار پیوستن به بازارهای سرمایه، ادامه خواهد یافت؛ همچنین بخشی از سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس که بنا به ملاحظات مدیریتی، امکان تخصیص و عرضه ندارند، به منظور کاهش زمان واگذاری، در قالب هلدینگ در بازارهای سرمایه عرضه خواهند شد، ضمن اینکه در انتهای اجرای طرح ارزش مالکانه، امیدوارم تمام واگذاری‌ها در بازار سرمایه، قابل معامله خواهد بود.

۶۸ درصد اعضای مؤسسه کد بورسی دریافت کرده‌اند

وی اظهار کرد: از مشمولان فوق صرفاً تاکنون حدود ۳۸۴ هزار و ۵۰۰ نفر کد بورسی خود را در سایت مؤسسه ثبت کرده‌اند؛ البته بر اساس اطلاعات موجود از سایر مبادی ذیربط، حدود ۲۱۵ هزار و ۹۳۷ نفر دیگر نیز دارای کد بورسی فعال هستند که تاکنون موفق به ثبت آن در سایت مؤسسه نشده‌اند؛ بنابراین با توجه به آمار فوق، از مجموع مشمولان فاز اول تاکنون، حدود ۶۸ درصد کد بورسی فعال دارند.

معاون صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه در واگذاری ارزش مالکانه به بازنشستگان، سازوکار پویایی طراحی شده است؛ اظهار داشت در آینده‌ای نزدیک، در تاریخ بازنشستگی، اعضا ضمن دریافت سهم الشرکه خود، سهم دولت و همچنین سودهای تحقق یافته و توزیع شده ناشی از عملکرد مؤسسه طبق صورت‌های مالی سالیانه، در دوره‌های منظم، سهم ارزش مالکانه خود را نیز دریافت و تتمه را به تدریج و طی چند مرحله، دریافت خواهند کرد.

زاهدی از مشمولان فاز اول که کد بورسی دریافت نکرده‌اند، تقاضا کرد تا در اسرع وقت با دریافت و ثبت کد بورسی خود، در سایت مؤسسه به آدرس https://mb.szf.ir ، مؤسسه را در انجام به موقع وظیفه ذاتی خود یاری برسانند.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=6235

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.