تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
0

تغییر قیمت نان در حال بررسی است

  • کد خبر : 6020
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
تغییر قیمت نان در حال بررسی است

بنا بر تصمیم شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قرار است پیش از موعد مقرر (شهریور) نرخ گندم افزایش پیدا کند.

به گزارش اصناف شهر، قیمت پیشنهادی دولت ۱۵ هزار تومان است اما بخش خصوصی تاکید دارد اگر این عدد متر از ۱۷ هزار تومان باشد ناچار به واردات خواهیم بود زیرا کشاورزان حاضر به کشت نخواهند بود. یا در صورت کاشت گندم آن را با قیمت بالاتر در بازار آزاد به فرو خواهند رساند.

آیا با تغییر نرخ گندم قیمت نان‌های سنتی هم تغییر خواهد کرد؟

بیژن نوروز مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران درباره تغییر قیمت گندم و نرخ آرد به مهر گفت: تعداد محدودی از نانوایی‌های فعال در تهران آرد آزاد تهیه می‌کنند. آمار آنها در تهران از ۱۰۰۰ نانوایی تجاوز نمی‌کند. سایر نانوایی‌ها سهمیه آرد دولتی دریافت می‌کنند.

وی افزود: ضمن آنکه نرخ آرد ۱۰ تا ۱۵ درصد نان را تشکیل می‌دهد و ۸۵ تا ۹۰ درصد هزینه تمام شده مربوط به بخش‌های دیگر است.

وی گفت: دولت برنامه‌ای برای تغییر قیمت آرد ندارد و در حال حاضر هر کیلو آرد از نوع اول گندم ۸۱۵ تومان و نوع دوم ۱,۲۵۰ تومان است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با بیان اینکه نرخ تورم در دو سال گذشته بیشتر از ۴۰ درصد بود، گفت: به طور قطع این امر روی هزینه‌های تولید تأثیر مستقیم دارد.

وی تصریح کرد: طبیعی است با شرایط موجود تغییر قیمت ضروری بوده تا نانوایان بتوانند هزینه‌های خود را تأمین کنند.

نوروز مقدم اظهار کرد: اتحادیه نانوایان سنتی تهران پیشنهاد داده افزایش قیمت نان سنتی باید متناسب با نرخ تورم انجام شود.

نوروز مقدم درباره قیمت فعلی نان‌های سنتی توضیح داد: نرخ نان از سال ۹۹ که قیمت جدید تعیین و سال ۱۴۰۰ ابلاغ و اجرایی شد تا امروز تغییر نکرده است. نان‌ها از آرد دو دسته گندم تهیه می‌شود. قیمت نان لواش از آرد نوع اول، هر نان ۵۰۰ تومان و از آرد نوع دوم ۶۵۰ تومان است. نان تافتون به دو بخش ماشینی و تنوری تقسیم شده و تافتون ماشینی با آرد نوع اول ۷۰۰ تومان و از نوع دوم ۱,۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد. تافتون تنوری از آرد نوع اول ۹۰۰ تومان و از آرد نوع دوم ۱,۲۰۰ تومان است. همچنین نان بربری از آرد نوع اول ۱,۸۰۰ تومان و از آرد نوع دوم ۲,۵۰۰ تومان در حال پخت و فروش است.

وی گفت: نرخ نان هر سال باید متناسب با تورم تغییر کند در غیر این صورت با انباشت قیمتی در سال‌های بعد مواجه خواهیم بود که تغییر قیمت فشار زیادی به خانوارها وارد خواهد کرد.

او گفت: دولت باید اردیبهشت هر سال متناسب با نرخ تورم قیمت‌ها را به روز رسانی کند در غیر این صورت نانوا برای تأمین هزینه‌های تولید ناچار است از کیفیت و وزن نان کم کند. معمولاً هنگامی که قیمت‌ها متناسب با تورم تغییر نکند کیفیت محصولات پایین آمده و نارضایتی مصرف کننده را به دنبال دارد.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=6020

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.