تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
8

آیا گرانی روغن مهار شدنی است؟

  • کد خبر : 2933
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳
آیا گرانی روغن مهار شدنی است؟

چند روزی است قیمت روغن نباتی در برخی از مغازه‌های سطح شهر روند افزایشی گرفته و مغازه داران عنوان می‌کنند که با کمبود روغن مواجه هستند و شرکت‌های تولید کننده عرضه خود را به مراکز فروش به شدت کاهش داده‌اند.

به گزارش اصناف شهر، براساس گزارش میدانی، موجودی روغن در فروشگاه‌های خرده فروشی کاهش چشم گیری داشته است. در همین زمینه یکی از فروشندگان به خبرنگاری گفت: چند روزی است که عرضه روغن کاهش یافته و ما ناچار شده‌ایم قیمت‌ها را بالا ببریم.

عرضه روغن از سوی شرکت‌های تولیدی به شدت کاهش یافته است

این فروشنده عنوان کرد که قیمت روغن را تا ٨٠ درصد گران کرده‌اند.

فروشنده دیگری به خبرنگار میدانی گفت: شرکت‌های تولیدکننده روغن از ایام قبل از عید عرضه روغن به فروشگاه‌ها را محدود کرده بودند.

شرکت‌های تولیدکننده، مغازه داران را مجبور می‌کنند همراه با روغن، تن ماهی هم بخرند!

وی اضافه کرد: این شرکت‌ها به دنبال افزایش قیمت روغن هستند و به همین دلیل کالا به مغازه‌ها عرضه نمی‌کنند.

فروشنده دیگری در گفتگو با خبرنگار عنوان کرد که اکثر شرکت‌های تولیدکننده روغن عرضه این محصول به مغازه‌ها را محدود کرده‌اند و فقط دو شرکت در حال حاضر به مغازه‌ها روغن می‌دهند که یکی از این شرکت‌ها نیز در کنار روغن مغازه دار را مجبور به خرید محصولات دیگر از جمله تن ماهی نیز می‌کند.

این مغازه دار عنوان کرد که هنوز قیمت روغن را تغییر نداده و همچنان آن را با نرخ‌های قبلی عرضه می‌کند.

وی در عین حال میزان موجودی روغن مغازه اش را بسیار ناچیز عنوان کرد و درباره اینکه آیا شما هم روغن را با تن ماهی به مشتری می‌فروشید؟، گفت: نمی‌توانم این کار را انجام دهم چون مردم خرید نمی‌کنند.

به گفته این فروشنده هم اکنون قیمت روغن سرخ کردنی یک لیتری ١٣ هزار تومان و روغن سرخ کردنی یک و نیم لیتری ٢١ هزار و ۵٠٠ تومان است. قیمت روغن پخت و پز یک لیتری نیز ١۴ هزار تومان و یک و نیم لیتری هم ٢٣ هزار و ٧٠٠ تومان است.

کارخانجات: مقصر دولت است نه ما!

در همین زمینه یک فعال صنفی با بیان اینکه آخرین نرخ مصوب تعیین شده برای روغن به اردیبهشت ١۴٠٠ بر می‌گردد، گفت: از آن زمان تاکنون هزینه تولید این کالا برای کارخانجات دو برابر شده است.

وی با اشاره به افزایش ۵٧ درصدی حقوق کارگران، افزود: تعرفه گاز نیز در این مدت ٣.۵ برابر و قیمت اتیکت ٢ برابر شده همچنین قیمت روغن خام در بازارهای جهانی افزایش داشته و نرخ ارز نیما که بخشی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت با این نوع ارز وارد می‌شود، گران شده است.

این فعال صنفی با اشاره به اینکه مسائل فوق باعث شده واردکنندگان انگیزه‌ای برای واردات نداشته باشند، گفت: با وجود افزایش سرسام آور هزینه‌ها دولت می‌گوید تا آخر ماه مبارک رمضان هیچ کالایی نباید گران شود.

این فعال صنعت روغن نباتی با بیان اینکه کارخانجات داخلی از دو منبع روغن مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند، افزود: راه اول واردات مستقیم توسط خود شرکت هاست و راه دوم نیز خرید از شرکت بازرگانی دولتی است در این راستا حدود ٣ ماه است که کارخانجات به شرکت بازرگانی دولتی پول داده‌اند اما هنوز روغنی تحویل آنان نشده است.

وی با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی بیشترین ارز مربوط به واردات روغن را دریافت کرده است، افزود: در حال حاضر گفته می‌شود که محموله‌های شرکت بازرگانی دولتی مشکل بهداشتی دارد و فعلاً قابل عرضه نیست.

١٠٠ هزار تن روغن بخش خصوصی در گمرکات مانده است

این فعال صنفی گفت: حدود ١٠٠ هزار تن بار بخش خصوصی نیز در گمرکات مانده و به دلیل عدم تأمین ارز تکلیف آن مشخص نیست و هزینه‌های زیادی از جمله هزینه دموراژ به آن تحمیل شده و بنابراین میزان تولید شرکت‌ها به شدت کاهش یافته و با شرایط موجود انگیزه‌ای برای تولید ندارند.

افزایش قاچاق روغن نباتی از کشور

این فعال صنفی همچنین از گسترش قاچاق روغن نباتی به دلیل تفاوت قیمت در داخل و خارج از مرزها خبر داد و افزود: هزینه یک روغن بسته بندی شده در داخل ٨۵٠ دلار است اما در خارج از مرزها فقط قیمت روغن خام آن ٢۵٠٠ دلار است بنابراین انگیزه برای قاچاق بالا می‌رود!

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=2933

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.