تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
2

از دخالت افراد فاقد صلاحیت تا دریافت نکردن مجوز برای شروع کسب و کار!

  • کد خبر : 2381
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹
از دخالت افراد فاقد صلاحیت تا دریافت نکردن مجوز برای شروع کسب و کار!

مهندسان با چالش‌های گوناگونی همراه هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بحث اشتغال و دریافت نکردن مجوز برای شروع کسب و کار اشاره کرد.

به گزارش اصناف شهر، پنجم اسفند در تقویم ایران به عنوان روز مهندس نامگذاری شده که به یاد دانشمند ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی به ثبت رسیده است.

کارشناسان آموزش عالی می‌گویند که مهندسان در طول زندگی خود مهم‌ترین دستاورد‌های بشری را در تمام حوزه‌ها به دست آورده اند و برای ساخت کشور بیش از پیش به آن‌ها نیاز است. آن ها با ارتباط با صنعت می‌توانند باعث شکوفایی اقتصاد شوند.

وزارت علوم با در نظر گرفتن عنوان‌های درسی در دانشگاه‌ها، سالانه مهندسان زیادی را پذیرش می‌کند؛ اما این افراد بعد از فارغ التحصیلی دچار مشکلات گوناگونی می‌شوند که اگر به آن دست نیابند شاید مهاجرت را به ماندن در ایران ترجیح دهند.

مهندسان کشور علی رغم این که آن طور که باید و شاید مورد توجه مسئولان قرار نگرفته اند؛ اما با تعهد قلبی خود به کشورمان ایران همواره در مسیر ساخت جامعه‌ای بی همتا گام برداشته و تلاش‌های زیادی انجام داده اند تا بتوانند خودکفایی و استقلال اقتصادی را با تامین رفاه عمومی ایجاد کنند.

روز مهندس فرصتی را فراهم کرده است تا پای صحبت‌های دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی بنشینیم و از مشکلات آن‌ها با خبر شویم.

افزایش مهارت افزایی در میان مهندسان

افشین، یکی از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر مهندسی باید بحث مهارت افزایی باشد تا با ارتباط موثر در صنعت بتواند از مشکلات جامعه بکاهد.

بی توجهی به امکانات آزمایشگاهی برای دانشجویان مهندسی

سجاد، یکی دیگر از دانشجویان رشته مهندسی معماری دانشگاه شریف گفت: امکانات موجود در دانشگاه ها، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها کم است یا به روز نیستند و این عوامل دست به دست هم داده اند تا دانشجویان در گذراندن واحد‌های عملی با مشکلات جدی مواجه شوند.

دیده نشدن استعداد مهندسان در مشاغل دولتی

مستانه، دانشجوی دیگر رشته مهندسی عمران گفت: جذب فارغ التحصیلان رشته مهندسی در مشاغل خصوصی به سرمایه گذاری هنگفتی نیاز است که برخی‌ پول کافی ندارند و به مشاغلی خارج از حیطه تخصصی خود روی می‌آورند و در مقابل امکان نوآوری‌ها و شکوفایی استعداد‌ها در مشاغل دولتی کمتر به چشم می‌خورد.

دریافت مجوز برای راه اندازی کسب و کار در گروی سرمایه گذاری زیاد!

عماد، دانشجوی دیگر رشته مهندسی برق گفت: شرکت‌های نوپا برای راه اندازی، نیازمند سرمایه گذاری هستند و عدم دریافت مجوز در این راستا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فارغ التحصیلان رشته مهندسی در بازار کار است و در این مسیر به جوانان مهندس از طرف کارآفرینان توجهی نمی‌شود.

سرمایه ۴ میلیارد تومانی در بدو شروع فعالیت و مهاجرت نخبگان مهندسی

داریوش، دانشجوی دیگر رشته مهندسی گفت: حداقل سرمایه برای راه اندازی کسب و کار‌ها به ۴ میلیارد تومان پول نیاز دارد که فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی به علت نداشتن این مبلغ تصمیم به مهاجرت می‌گیرند.

نبود نظارت در پذیرش فارغ التحصیلان مهندسی واجد صلاحیت در بازار کار

افسانه، دانشجوی دیگر مهندسی برق گفت: بحث سلیقه‌ای عمل کردن در پذیرش فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی در بازار کار دیده می‌شود و واجد صلاحیت در این زمینه یا دیده نشده یا این که به علت نبود نظارت طبق آن عمل نمی‌شود.

بیکاری بعد از فارغ التحصیلی، دغدغه مهم مهندسان کشور

مریم، دانشجوی دیگر مهندسی گفت: مهندسان کمک زیادی به صنعت می‌کنند و از مهم‌ترین دغدغه‌های آن‌ها شاید بتوان به بحث اشتغال اشاره کرد که بعد از فارغ التحصیلی در صورتی که سرمایه نداشته باشند، تصمیم به مهاجرت می‌گیرند.

بیکاری فارغ التحصیلان رشته مهندسی، بی انگیزگی دانشجویان، مهاجرت و نبود ارتباط عمیق بین صنعت و دانشگاه برای جذب مهندسان نخبه تنها بخشی از چالش‌های جامعه مهندسی است و منتقدان این حوزه معتقد هستند که آموزش عالی ایران باید بتواند بحث مهارت افزایی را بدون دریافت پول در دانشگاه‌ها برای دانشجویان فراهم آورد تا بخشی از مشکلات این قشر حل شود.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=2381

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.