تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
5

افزایش ۱۰ درصدی حجم صادرات گاز ایران در سال گذشته/ سوآپ گاز ۳۵۸ درصد رشد کرد

  • کد خبر : 5855
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
افزایش ۱۰ درصدی حجم صادرات گاز ایران در سال گذشته/ سوآپ گاز ۳۵۸ درصد رشد کرد
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: بر اساس اهداف تعیین‌شده برای شرکت ملی گاز طبق سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴، تجارت بین‌المللی گاز طبیعی که باید ۸ تا ۱۰ درصد افزایش یابد، سال ۲۰۲۲ عملکرد موفقی را در این حوزه تجربه کرد.

مجید چگنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرشهر با اشاره به عملکرد این شرکت در حوزه تجارت گاز طبیعی عنوان کرد: صادرات گاز طبیعی در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱، از لحاظ حجمی ۱۰ درصد و از لحاظ ارزشی، ۷۹ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته میلادی، میزان گاز سوآپ شده نیز در مقایسه با سال ۲۰۲۱، از لحاظ حجمی ۳۵۸ درصد و از لحاظ درآمدی، ۵۳۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

چگنی با بیان این‌که طی سال ۲۰۲۲، شرکت ملی گاز ایران با واردات گاز طبیعی از ترکمنستان تحت قرارداد سوآپ با شرکت سوکار آذربایجان، ضمن ارتقا تجارت گاز طبیعی با این کشور، موفق به برقراری مجدد جریان گاز از ترکمنستان به داخل کشور شد، گفت: این حجم از گاز طبیعی از مبداء ترکمنستان به مقصد جمهوری آذربایجان (و نخجوان) سوآپ می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز در بخش دیگری از سخنان خود درباره صادرات محصولات جانبی گاز طبیعی سخن گفت و توضیح داد: سال ۲۰۲۲، در صادرات گاز مایع (LPG) نسبت به سال قبل از آن، از لحاظ حجمی ۳۲ درصد و از لحاظ ارزشی، ۵۷ درصد رشد ملاحظه می‌شود.

چگنی پرداخت بخش عمده‌ای از مطالبات شرکت ترکمن‌گاز در سال گذشته را از دیگر دستاوردهای این شرکت خواند و گفت: با پرداخت بخش عمده‌ای از مطالبات شرکت ترکمن‌گاز، زمینه‌های ارتقا تجارت گازطبیعی ترکمنستان بیش از پیش، فراهم شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳، مقدار گاز وارداتی از ترکمنستان تحت قرارداد سوآپ گاز شرکت سوکار، بیش از ۷۰ درصد نسبت به سال قبل از آن، افزایش یابد.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=5855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.