تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
5

افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت ماکارونی!

  • کد خبر : 3113
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۱
افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت ماکارونی!

اولین نشانه حذف ارز ترجیحی در صنعت آرد دیده شده است. پس از افزایش ناگهانی قیمت آرد در سال جاری حالا نوبت به گرانی محصولات وابسته به آرد رسید. البته دولت تاکنون از افزایش نرخ آرد نانوایی‌ها جلوگیری کرده و تصمیم گرفته است به شکل دستوری بهای این محصول را ثابت نگه دارد.

به گزارش اصناف شهر، آن‌طورکه محمدرضا مرتضوی، رییس ‌انجمن آردسازان می‌گوید با پنج برابرشدن قیمت آرد، احتمالا بهای ماکارونی هم رشد خواهد کرد. ترکش‌های رشد نجومی قیمت آرد صنعتی حالا به محصولات وابسته رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت آرد برای اصناف و صنایع از ۲۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان در سال جدید رسید. موضوعی که می‌تواند قیمت ماکارونی، کیک، کلوچه، نشاسته، رشته و … را تحت‌تاثیر قرار دهد.

مهرداد چنگیزی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولید ماکارونی در واکنش به افزایش ۵ برابری قیمت آرد به «اعتماد» گفت: این افزایش قیمت تصمیم دولت بود و یارانه آرد صنف و صنعت را قطع کرد که مسلما این افزایش قیمت بر قیمت همه محصولاتی که بر پایه آرد هستند تاثیر مستقیم خواهد داشت و نرخ گلوتن را نیز بالا می‌برد. به جز این موضوع در ۴۸ ساعت گذشته دولت مصوبه جدیدی را نیز برای افزایش نرخ حمل‌ونقل کرایه‌های خودرو ابلاغ کرد که در مجموع همه این موارد روی قیمت تمام‌شده کالاها تاثیر خواهد گذاشت و ما شاهد یک تغییر ۴۰۰ درصدی در قیمت ماکارونی خواهیم بود. چنگیزی با انتقاد از عدم توجه دولت به هشدارهای این صنف در سال گذشته تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ از دولت درخواست کردیم تا یارانه صنف و صنعت را بردارند و اجازه دهند صنعت خودش به صورت مستقیم از کشاورز گندم را خریداری کند و با یک سود متعارفی قیمت تمام‌شده را مشخص و کالا را به بازار عرضه کند اما متاسفانه دولت این پیشنهاد ما را نپذیرفت.

هشدار انجمن کارفرمایان ماکارونی نادیده گرفته شد

این فعال صنعت ماکارونی افزود: پرداخت یارانه از سوی دولت در این سال‌ها باعث گپ بسیار بزرگی شده است و امروز می‌بینیم که با حذف این یارانه رشد ۴۰۰ درصدی قیمت ماکارونی را پیش رو داریم این در حالی است که اگر دولت سال قبل یارانه صنف و صنعت را قطع می‌کرد و به هشدارهای انجمن کارفرمایان ماکارونی گوش می‌داد نه تنها باعث تعطیلی ۳ ماهه سال گذشته ما نمی‌شد بلکه امروز این محصول شاید ۱۰۰ درصد رشد قیمتی را تجربه می‌کرد و نه بیشتر.

چنگیزی با بیان اینکه با گرانی برنج، ماکارونی جزو کالاهای اساسی خانوارها شده است، خاطرنشان کرد: در این مدت سعی شد به دلیل وضعیت اقتصادی و اجتماعی موجود قیمت‌ها چندان رشدی نداشته باشد و امروز نیز فاصله قیمتی ما با سایر اقلام خوراکی مانند رب گوجه‌فرنگی و… بسیار زیاد است و هنوز ماکارونی سودمندترین محصول به لحاظ پروتیین و حتی قیمت در بازار است. او با بیان اینکه حذف یارانه آرد صنف و صنعت تصمیم درستی بوده است، گفت: هرچند مردم ممکن است در مواجهه با قیمت‌های جدید متعجب شوند اما این اقدام بسیار درست است و امیدوارم دولت قدم مهم دیگری را هم بردارد و جسارت به خرج دهد و یارانه نان را هم قطع کند چرا که این اقدام به نفع کشور و منافع ملی است.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=3113

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.