تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024
5

اقتصاد ایران بزرگتر از ۱۷۱ کشور جهان/ ایران بین ۲۲ اقتصاد برتر جهان قرار گرفت

  • کد خبر : 5852
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
اقتصاد ایران بزرگتر از ۱۷۱ کشور جهان/ ایران بین ۲۲ اقتصاد برتر جهان قرار گرفت
بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول اقتصاد ایران در سال 2022 برزگتر از 171 کشور جهان شد و بین 22 اقتصاد برتر جهان قرار گرفت.

به گزارش خبرشهر، صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود بر اساس تولید ناخالص داخلی کشورها و برابری قدرت خرید ایران را در جایگاه بیست و دوم جهان در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد.

براساس این گزارش، صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص داخلی ۱۹۳ کشور جهان از جمله ایران را در سال گذشته اعلام کرده است، براساس محاسبات و جمع‌آوری داده‌های این نهاد بین المللی، تولید ناخالص داخلی ایران براساس برابری قدرت خرید به رقم ۱٫۵۹۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده که نسبت به سال قبل ۱۴۱ میلیارد دلار افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، با تولید ناخاصل داخلی ۱٫۵۹۶ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ ایران در بین اقتصادهای بزرگ جهان در سال ۲۰۲۲ جایگاه بیست و دوم را از آن خود کرده است و بر این اساس اقتصاد ایران بزرگتر از اقتصاد ۱۷۱ کشور جهان قرار گرفته است.

براساس این گزارش، کسب جایگاه بیست و دوم ایران بین ۱۹۳ کشور جهان در حالی است که این کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۳ نیز ۹۵ میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش یابد و به یک هزار و ۶۹۱ میلیارد دلار برسد.

این گزارش می‌نویسد: بانک جهانی هم در آخرین گزارش مربوط به خاورمیانه و شمال آفریقا که در ۶ آوریل منتشر شد، پیش‌بینی کرد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳، ۲ درصد رشد خواهد کرد.

این بانک در گزارش خود با بیان اینکه رشد اقتصادی در منطقه منا کاهش می‌یابد و تورم موادغذایی ۲ رقمی می‌شود اعلام کرد: ۱۵ کشور در منطقه منا در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل اقتصاد پایین‌تری خواهند داشت.

در آخرین گزارش وضعیت اقتصادی از خاورمیانه و منطقه شرق و شمال آفریقا بانک جهانی پیش‌بینی کرد که اقتصاد این منطقه در سال ۲۰۲۳، ۳ درصد رشد خواهد داشت.

بانک جهانی در ماه ژانویه در گزارش پیش‌بینی از آخرین وضعیت اقتصاد جهانی اعلام کرده بود که اقتصاد ایران ۲٫۲ درصد در سال ۲۰۲۳ و به رغم چالش‌های شدید در اقتصاد جهانی رشد خواهد کرد.

در این گزارش آمده است که آخرین پیش‌بینی‌های ما به کاهش شدید رشد اقتصادی در جهان با کاهش ۱٫۷ درصد در سال ۲۰۲۳ اشاره دارد که پیش از این در ۶ ماهه گذشته ۳ درصد پیش‌بینی شده بود.

براساس این گزارش، وخیم شدن اقتصاد جهانی در اکثر کشورهای جهان در سال جاری وجود دارد و سرانه رشد درآمدها به کمتر از رقمی که دهه ها قبل از زمان کووید۱۹ بود برمی‌گردد.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=5852

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.