تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
6

ایجاد تحول در صنعت خودروسازی با عرضه خودرو در بورس کالا

  • کد خبر : 4903
  • ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
ایجاد تحول در صنعت خودروسازی با عرضه خودرو در بورس کالا
نایب رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه با عرضه خودرو در بورس کالا دولت‌ به جای دخالت مستقیم در قیمت‌گذاری می‌تواند نقش حمایتی خود را ایفا کند، گفت: با این اقدام سود صنعت خودرو به جیب تولیدکننده و مصرف‌کنندگان می‌رود.

«مهدی حاجی غلام سریزدی» در گفت‌وگو با خبرشهر خصوص عرضه خودرو در بورس کالا& اظهار کرد: استمرار عرضه خودرو در بورس کالا و حذف قیمت‌گذاری دستوری در کنار تسهیل واردات خودرو می‌تواند منجر به انقلابی در این صنعت شود که این اقدام به دنبال خود با ۲ پیامد اصلی همراه خواهد شد.

وی تاکید کرد: پیامد نخست در راستای عرضه خودرو در بورس کالا، کشف نرخ عادلانه و دسترسی مصرف‌کنندگان نهایی با قیمت منطقی‌تر نسبت به بازار آزاد است.

حاجی غلام سریزدی خاطرنشان کرد: پیامد دیگر مربوط به انتقال سود حاصل از معاملات خودرو از واسطه‌ها به عرضه‌کنندگان است که این اتفاق باعث رونق تولید و اشتغال در این حوزه و سودهی بیشتر این صنعت می‌شود و زمینه افزایش پتانسیل سرمایه‌گذاری و فعالیت در این صنعت را فراهم خواهد کرد.

عرضه سیمان در بورس نمونه‌ای از نقش مثبت بورس کالا در اقتصاد

نایب رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس عرضه سیمان در بورس را نمونه دیگر نقش مثبت بورس کالا در اقتصاد دانست و گفت: با عرضه کل سیمان کشور در بورس شاهد تعادل این بازار، حذف واسطه‌ها در بازار سیمان و افزایش پتانسیل بازار سرمایه در توسعه اقتصادی این صنعت مهم در کشور هستیم.

وی با تاکید بر اینکه عرضه خودرو در بورس کالا از ابعاد مختلف و ذی‌نفعان آن شامل دولت، بازار سرمایه، خودروسازان و مصرف‌کنندگان نهایی قابل بررسی است، افزود: عرضه خودرو در بورس کالا و انتقال سود واسطه‌ها و دلال‌ها به تولیدکننده موجب افزایش سودآوری برای خودروسازان خواهد شد که این امر می‌تواند با تاثیر مثبت بر قیمت سهام آن‌ها در بازار سرمایه و خروج ۲ شرکت بزرگ خودروساز از زیان همراه باشد.

حاجی غلام سریزدی بیان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا مزایای زیادی برای مصرف‌کنندگان نهایی دارد؛ به طوری که خریداران می‌توانند به قیمتی پایین‌تر از بازار آزاد خودرو را از تولیدکننده به صورت مستقیم خریداری کنند.

نایب رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران بورس ادامه داد: از طرفی انتظار می‌رود تا با حذف قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت، ورود تولیدکنندگان جدید، افزایش رقابت و بهبود کیفیت و خدمات پس از فروش شاهد افزایش تیراژ تولید، کاهش قیمت و نیز تغییر نگاه به خودرو از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی باشیم و با عرضه خودرو در بورس کالا دولت‌ به جای دخالت مستقیم در قیمت‌گذاری می‌تواند نقش حمایتی خود را از تولید بیش از گذشته ایفا کند.

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند امنیت سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی را به خطر انداخته و سبب کاهش سرمایه‌گذاری‌های آتی در آن بخش‌ها می‌شود.

حاجی غلام سریزدی معتقد است که در بورس کالا ساختار مناسبی برای تسویه و پایاپای معاملات وجود دارد و ضمانت اجراهای کافی در مورد تسویه و تحویل کالاها پیش‌بینی شده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: طبق ماده ۲۶ دستورالعمل تسویه و پایاپای معاملات بورس کالای ایران مصوب سال ۱۳۸۹ در صورت ارایه درخواست خریدار و احراز عدم تحویل به موقع کالا توسط فروشنده، به‌صورت روزشمار به ازای روزهای تاخیر بین پایان زمان تحویل و تاریخ تحویل کالا خسارت تاخیر از فروشنده اخذ می‌شود و این ویژگی معاملات بورس کالا باعث حل مشکل قدیمی عدم پایبندی برخی از خودروسازان در ایفای به موقع تعهدات می‌شود.

ایجاد اتفاقات مثبت در بازار خودروی کشور با تداوم عرضه‌ها در بورس کالا

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد با پذیرش خودروهای جدید، تجمیع و عرضه مداوم خودروهای پذیرش شده در کنار عرضه خودروهای وارداتی شاهد اتفاقات خوبی در بازار خودروی کشور و همچنین بازار سرمایه باشیم.

حاجی غلام تاکید کرد: عملکرد چند هفته‌ای عرضه خودرو در بورس کالا نشان می‌دهد که بازار به شدت به تعداد و نوع خودروهای عرضه شده حساس است و خودروسازان می‌توانند از یک‌سو با افزایش عرضه خودروهای داخلی و نیز همکاری دولت در تسهیل ورود خودروهای وارداتی اقتصادی بستر مناسبی را برای خرید آسان و با قیمت مناسب برای مردم فراهم کند.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=4903

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.