تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
6

بازار سکه روانشناسانی که تعرفه ها را دور می‌زنند/ مردم تخلفات را گزارش کنند

  • کد خبر : 2087
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۷
بازار سکه روانشناسانی که تعرفه ها را دور می‌زنند/ مردم تخلفات را گزارش کنند

براساس مصوبات سازمان نظام روانشناسی تعرفه روانشناسان برای ۴۵ دقیقه ارائه خدمت در مقطع ارشد ۱۳۰ هزار تومان و مقطع دکترا ۱۸۷ هزار تومان است.

به گزارش اصناف شهر، نزدیک به ۳ سال از شیوع ویروس کرونا در کشور می گذرد، ویروس چموشی که با آمدنش سلامت روان بسیاری از افراد جامعه را مورد هدف قرار داد، بیماری نه چندان خوشایندی که برخی از افراد جامعه را دچار انواع اختلالات روانی کرد، به گونه ای که رئیس ستاد مقابله با کرونا تهران هم خبرداد که از هر ۳ نفر ۱ نفر آنها به اختلالات روانی دچار می شوند و به گفته متولیان این حوزه آسیب هایی که از این بحران به افراد وارد شده است حتی می تواند تا ۱۰ سال آینده ادامه دار باشد.

درمان مشکلات روانی بسیار حساس و مهم است یعنی روانشناس باید برای درمان افراد به بطن زندگی آنها ورود کرده و درمان را آغاز کند و همچنین ارائه گیرندگان هم باید برای درمان خود روزها، ساعت ها و حتی هزینه های هنگفتی را صرف کنند تا بتوانند به یک نتیجه پایدار برسند، در این راستا برخی از ارائه دهندگان از این حربه سوءاستفاده کرده و برای خود نرخ های متفاوت دست و پا می کنند.اما این در حالی است که براساس مصوبات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تعرفه روانشناسان مقطع ارشد ۱۳۰ هزار تومان و مقطع دکترا ۱۸۷ هزار تومان است، اما طبق مشاهدات میدانی در مراکز روانشناسی و مشاوره نرخ تعرفه های روانشناسی برخی از مراکز در سطح شهر بیش از میزان تعیین شده است.

موضوع قیمت های نجومی و خارج از تعرفه روانشناسان چند سالی می شود که بدون نظارت دقیق دستگاه های مرتبط و نظارتی در کشور وجود دارد موضوعی که بسیاری از مردم از نبود نظارت ها بر روی نرخ تعرفه ها گله دارند و حتی برخی از آنها از ادامه مسیر درمان خود پشیمان می شوند.
۷ هزار روان شناس واقعی در کشور وجود دارد

حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، می گوید: در حال حاضر اسامی ۷ هزار روان شناسان واقعی و مورد تائید در سازمان نظام روان شناسی ثبت شده است و به کلیه آنها توصیه شده است نرخ تعرفه های خود را همراه با پروانه فعالیت خود در معرض دید عموم بگذارند و با نرخ تعرفه هایی که دولت برای آنها مصوب کرده است ارائه خدمت دهند.

او می گوید: آن دسته از روانشناسانی که تعرفه های متفاوت و خارج از عرف از مردم دریافت می کنند باید توسط مردم به بازرسی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور معرفی شوند، ۸۶۰۵۱۵۵۲ شماره تلفن بازرسی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور برای ارائه هرگونه گزارش های خدمات روانشناسی و مشاوره است.

حاتمی گفت: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور بازرسی محسوس و نامحسوس در فضای حقیقی و مجازی دارد، بنابراین روانشناسان واقعی متخلف پروانه مجوز آنها لغو خواهد شد و روانشناسان فاقد صلاحیت و یا روانشناس نماها نیز به دادگاه معرفی می شوند.

۲۳.۸ درصد از مردم نشانه های روانشناختی دارند

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: درخواستی را برای ردیف بودجه بیمه ای برای خدمات روانشناسی در سال ۱۴۰۱ به مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم تا با ورود بیمه های پایه و تکمیلی در دستور کارمسیر درمان برای بسیاری از مردم در معرض خطر که تمکن مالی ندارند تسهیل یابد اما سازمان های بیمه گر زیر بار این خدمات نمی روند و می گویند برای این موضوع برای آنها سودی ندارد و در صورت ارائه خدمات از دولت سوبسید دریافت می کنند.

او گفت: در حال حاضر۲۳.۸ دهم درصد از مردم جامعه نشانه های روانشناختی را از خود نشان دادند.

همچنین در متن سیاست های کلی سلامت بر ارتقای سلامت روان جامعه تاکید شده است اما با این حال خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه ها قرار نگرفته اند.
سهم بودجه درمانی سلامت روان به ۱ درصد هم نمی رسد

ابراهیم مداحی رئیس انجمن روانشناسی می گوید: دنیا با یک سونامی از اختلالات روانی مواجه شده است اما در کشورهای دنیا حداقل ۶ درصد تا ۱۲ درصد سهم اعتبار برای درمان و سلامت روان جامعه بودجه در نظر گرفته شده است، اما در ایران ۳.۱ درصد از بودجه سلامت کشور به موضوع خدمات روانشناسی اختصاص داده شده است، این یعنی میزان اختصاص بودجه به ۱ درصد هم نمی رسد اما این در حالی است که میزان بودجه درمانی باید به ۶ درصد برسد تا بتواند مشکلات ناشی از اختلالات روانی جامعه را برطرف کند.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=2087

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.