تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
2

بحران خاموش کرونا در بازار فتوکپی‌ها/ از کاهش درآمد تا تعطیلی ۲۰ درصدی

  • کد خبر : 1151
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱
بحران خاموش کرونا در بازار فتوکپی‌ها/ از کاهش درآمد تا تعطیلی ۲۰ درصدی

رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان فتوکپی و اوزالید تهران گفت: قبل از پاندمی کرونا تعداد زیادی جزوه و تحقیق به چاپ می‌رسید و تحویل معلمان و استادان و… می‌شد اما بعد از کرونا و با تعطیلی اصناف و دانشگاه‌ها درآمد این صنف به صفر نزدیک شد و این در حالی بود که کمتر کسی به زیان مالی شدید همکاران ما توجه می‌کرد.

به گزارش اصناف شهر، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان فتوکپی و اوزالید تهران گفت: قبل از پاندمی کرونا تعداد زیادی جزوه و تحقیق به چاپ می‌رسید و تحویل معلمان و استادان و… می‌شد اما بعد از کرونا و با تعطیلی اصناف و دانشگاه‌ها درآمد این صنف به صفر نزدیک شد و این در حالی بود که کمتر کسی به زیان مالی شدید همکاران ما توجه می‌کرد.

داود دهخدا گفت: از قبل از پاندمی کرونا هم بیشتر فعالیت این صنف به‌صورت دورکاری بود و مشتری (به مفهوم حضور مشتری در مغازه) به‌طور قابل توجهی کاهش ‌یافته بود. مشتریان به مغازه‌های فتوکپی مراجعه زیادی نداشتند و سفارش‌های خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای همکاران ما ارسال می‌کردند و بعد از آماده شدن سفارش، برایشان پیک می‌شد.

دهخدا ادامه داد: بعد از کرونا در ابتدا صنف ما در گره یک قرار نگرفت که این موضوع به خاطر ناآشنایی کارشناسان و تصمیم‌گیران بود ، حال اینکه کسی که درگیر کار دولتی و اداره‌ها باشد نیاز به کپی و اسکن از مدارک دارد پس یا باید کل اداره‌ها تعطیل می‌شد یا اینکه صنف ما در گروه یک قرار می‌گرفت. در واقع بحران درآمد همکاران ما در صنف، گویی دیده نمی‌شد.

وی ادامه داد: بعد از مذاکرات طولانی بالاخره بعد از یک سال در سال ۱۴۰۰ صنف فتوکپی توانست در گروه یک قرار گیرد، اما در آن‌یک سال ضربه‌های زیادی به این صنف وارد شد تا جایی که بیش از ۳۵۰ نفر از اعضا، پروانه کسب خودشان را باطل کردند و تعداد اعضا از ۱۵۰۰ نفر به کمتر از ۱۱۵۰ نفر رسید.

دهخدا ادامه داد: تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نیز آفت بزرگی بود که گریبان‌گیر صنف ما شد، قبلاً تعداد زیادی جزوه و تحقیق به چاپ می‌رسید و تحویل معلمان و استادان می‌شد اما در دوره آموزش مجازی، اغلب دانشجویان و دانش آموزان برای اسکن یا ارسال چند فایل به ما مراجعه می‌کنند.

رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان ادامه داد: علاوه بر پاندمی کرونا، گرانی‌های پی‌درپی هم یکی دیگر از مواردی بود که صنف ما را دچار آسیب کرد، تمام محصولات مورداستفاده در این صنف وارداتی است و با کوچک‌ترین تغییر نرخی در ارز، مواد اولیه گران می‌شود.

رئیس اتحادیه گفت: این صنف به‌طور متوسط بیش از ۵۰۰ هزار بسته کاغذ در طول ماه مصرف می‌کند، گرانی ۱۰ برابری کاغذ و تونر باعث شد تا برآیند مالی همکاران من در چند ماه منفی باشد و زیان‌ده شوند.

وی در ادامه گفت: برخی از اداره‌ها و سازمان‌ها به خاطر رفاه حال ارباب‌رجوعشان در خود محیط سازمان اقدام به برپایی دکه‌های فتوکپی می‌کنند که درآمد خوبی هم دارد اما هیچ‌یک از آن‌ها پروانه کسب از این اتحادیه را ندارند و حتی مالیاتش را پرداخت نمی‌کنند.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=1151

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.