تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
1

تصویب نرخ عوارض پارک حاشیه ای در پایتخت برای سال آینده

  • کد خبر : 2007
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲
تصویب نرخ عوارض پارک حاشیه ای در پایتخت برای سال آینده

اعضای شورای شهر تهران لایحه نرخ عوارض پارک حاشیه ای برای سال آینده را به تصویب رساندند.

به گزارش اصناف شهر، صبح امروز لایحه شهرداری تهران در مورد تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه ای روی میز شورای شهر قرار گرفت و مجتبی شفیعی معاون حمل ونقل شهرداری تهران با بیان این که تا پایان امسال موظف هستیم ۲۰ هزار فضای پارک حاشیه ای در مناطق ۲ و ۶ و ۷ به صورت مکانیزه ساماندهی کنیم، گفت: در لایحه ۱۴۰۱ تعیین شده است که شاهد افزایش ۲۵ تا ۲۸ درصدی عوارض نرخ پارک حاشیه ای باشیم که بر اساس مدت زمان توقف نیم ساعت اول رایگان و تا دو ساعت توقف برای خودروهای سواری و وانت بار از ۱۲۵۰ تومان در سال جاری به ۱۶۰۰ تومان و بعد از دو ساعت از ۱۶۰۰ به ۲۰۰۰ تومان افزایش نرخ خواهیم داشت و برای کامیون و مینی بوس نیز این نرخ ۲۵ تا ۲۸ درصد افزایش می یابد.

وی با بیان این که در این لایحه جدید مقرر شده است که ضرایب اعمال شده بر اساس رده عملیاتی معابر از «الف» تا «د» از یک هشتم تا یک درصد محاسبه شود، گفت: از آنجایی که تعیین رده عملیاتی معابر نیاز به بررسی دارد فعلا تصمیم گرفته شد که رده معابر «ج » تعیین شود.

شفیعی افزود: در این لایحه ضریب خوش حسابی که به واسطه وجود منابع مالی در حساب شهروندی بوداز ۲۰ به۱۰ درصد کاهش یافت.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری مکلف شده است فضاهای پارک را به صورت برخط آنلاین به مردم اطلاع دهد، گفت: فعلا از نظر فنی زیر ساخت این مهم وجود ندارد اما روش فعلی می تواند ادامه داشته باشد.

وی افزود: در این لایحه پیشنهاد دادیم که در ساعت پیک ترافیک ضریب نرخ پارک حاشیه ای یک و نیم درصد افزایش یابد . همچنین شهرداری مکلف شده تا در سال ۱۴۰۱ نسبت به مکانیزه کردن ۱۲۰ هزار فضای پارک اقدام کند که امسال ما۲۰ هزار فضای پارک را ساماندهی کردیم و به نظر می رسد سال آینده بتوانیم تنها ۶۰ هزار فضای پارک را ساماندهی کنیم هر چند که تلاش می کنیم عدد شورا محقق شود.

تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل با بیان این که ما نیز درشورای شهر افزایش ۲۵ تا ۲۸ درصدی نرخ عوارض جای پارک را تعیین کردیم، گفت: شهرداری پیشنهاد داده که در ساعت اوج ترافیک نرخ عوارض به گونه ای دیگر محاسبه شود اما این مهم نیاز به کار کارشناسی دارد.

وی با بیان این که فضای پارک حاشیه ای تهران مملو از تقاضا است و از ۷ صبح تا ۲۱ تقاضا زیاد است، اظهار کرد: نباید افراد خودروی خود را در ساعات طولانی در یک جا پارک کنند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه دیوان محاسبات صراحتا در ماده ۱۶ اعلام کرده است که صد در صد درآمد پارک حاشیه ای باید به خزانه دولت ریخته شود تا صرف پارکینگ سازی شود، گفت: ما در این لایحه اعلام کردیم که درآمد حاصله پس از اخذ هزینه های پیمانکاران به حساب خزانه دولت واریز شود.

وی افزود: لازم است پارک حاشیه ای در ۲۲ منطقه اجرایی شود تا این شائبه و تناقض که چرا مردم در برخی از مناطق پول می دهند و در برخی مناطق نمی دهند حل شود.

صادقی نیز پیشنهاد داد: هوشمند سازی جای پارک بدون عامل انسانی و با اتکا به اینترنت اشیاء الزامی شود.

امانی نیز گفت: آیا با این لایحه دوباره می خواهیم عوامل انسانی یا همان پارک بان ها را برگردانیم. چرا که موجب نارضایتی مردم می شود.

حبیب کاشانی گفت: ما چرا می خواهیم هزینه ها را اضافه کنیم مگر خدمات خاص می دهیم و به مردم توضیح دهید که چرا هزینه ها افزایش یافته است؟.

علوی نیز در واکنش به این لایحه گفت: قرار بود عوارض پارک حاشیه ای به عنوان یک درآمد پایدار باشد اما دیدیم که این اتفاق رخ نداد و شرکت های پیمانکاری نیز به وظایف خود عمل نکردند.

اقراریان نیز با بیان این که بعضا دیده می شود که پارک حاشیه ای توسط اصناف و مغازه داران برای ساعت های طولانی با گذاشتن ابزار مختلف همچون کله قندی یا غیره اشغال می شود، گفت: در دنیا مدل پارک خصوصی و عمومی وجود دارد که ما امکان فروش سالیانه پارک حاشیه ای را برای مغازه داران متقاضی ایجاد کنیم و به آنها بگوییم به جای این که پارک حاشیه ای را اشغال کنیم آن را به مدت یک سال اجاره کنیم.

وی پیشنهاد داد که عواض کسب شده از ساماندهی پارک حاشیه ای صرف ساخت پارکینگ عمومی شود.

میثم مظفر نیز در واکنش به این لایحه گفت: عرض معابر کم است و این یک کار اشتباه است که بخواهیم ارز معابرمان را که کم هم هست برای خودروها تعیین تکلیف کنیم و تازه بحث کنیم که درآمد حاصله از آن راچه کنیم بلکه باید در مکان هایی که پرتردد هستند نهضت احداث پارکینگ را ایجاد کنیم.

تشکری هاشمی در واکنش به این سوالات و اعتراضات گفت: دیوان عدالت صراحتا اعلام کرده که هیچ فرد، ارگان یا نهادی نمی تواند انحصارا از پارک حاشیه ای استفاده کند و صد در صد غیر قانونی است و اگر می بینید در بعضی از معابر افراد با استفاده از موانعی پارک حاشیه ای را مسدود کردند صد در صد تخلف است.

وی با بیان اینکه ساماندهی پارک حاشیه ای یک قانون است و هر چقدر که پارکینگ داشته باشیم باز هم باید پارک حاشیه ای ساماندهی شود و این که افراد بخواهند به مدت طولانی در یک جا توقف کنند، باید ساماندهی شوند.

وی با بیان این که ۱۶۰ هزار فضای پارک در تهران شناسایی شده که درآمد حاصله از آنها قطعا پایدار است، ادامه داد: اعلام شده که چرا نرخ پارک حاشیه ای افزایش یافته و باید بگویم امکاناتی که پیمانکار می آورد و حقوق پرسنلش نیز افزایش یافته است و همچنین باید نرخ به گونه ای باشد که بازدارندگی داشته باشد.

وی در مورد بازگشت پارک بان ها نیز گفت: تجربه نشان داده در شهرهایی که از عوامل انسانی برای کنترل فضای پارک استفاده می شود موفق تر هستند و چه بسا علاوه بر ایجاد نظم ، ایجاد اشتغال نیز می شود.

وی با بیان این که پارک حاشیه ای یک نیاز اضطراری است و اگر نتوانیم برنامه ریزی خوبی داشته باشیم بی عدالتی است، تصریح کرد: در مورد افزایش ضریب نرخ پارک حاشیه ای نیز در ساعت پیک باید کمیسیون بررسی دقیق تری در این زمینه داشته باشد.

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل شهرداری تهران نیز در ادامه با تاکید بر این که لازم است واریز پول پارک حاشیه ای به خزانه دولت پس از کسر هزینه های پارکینگ باشد، گفت: پیمانکار سرمایه گذاری کرده و باید هزینه هایش را دربیاورد وگرنه شهرداری بدهکار می شود.

آقا میری در واکنش به این لایحه گفت: پارک حاشیه ای یک گلوگاه است و لازم است که شهرداری تهران یک کار پژوهشی در این خصوص انجام دهد، چرا که می توانیم با این پارک ترافیک سطح شهر را کنترل کنیم. به شرطی که هزینه ها را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه در کشورهای دیگر به پول ما هزینه توقف یک و نیم دلار است و اجازه ندارند که مدت طولانی توقف کنند، گفت: حالا در کشور ما هزینه توقف ۷ الی ۸ هزار تومان است که می ارز افراد به جای سفر به اسنپ یا تاکسی که این هزینه را بپردازند با خودروی خود بیایند. در حالی که اگرهزینه حضور خودروها بالا برود دیگر شاهد تردد خودروها نیستیم.

وی با بیان این که ۵۰۰ مجتمع پارکینگ که حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار فضای پارک می شود در تهران کم داریم، گفت: باید فکری به حال این موضوعات کنیم.

به گزارش ایسنا، نهایتا اعضای شورای شهر لایحه شهرداری تهران در خصوص تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه ای را با اعمال پیشنهادات اعلام شده به تصویب رساندند.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=2007

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.