تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
7

تقلای دوباره مدیران دولت قبل برای شرطی‌ کردن اقتصاد/ رکورد ساخت نیروگاه بدون «تصمیم سخت» شکسته شد

  • کد خبر : 5061
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
تقلای دوباره مدیران دولت قبل برای شرطی‌ کردن اقتصاد/ رکورد ساخت نیروگاه بدون «تصمیم سخت» شکسته شد
در حالی اسحاق جهانگیری از نیاز به «تصمیم‌‌های سخت» برای حل مسئله برق می‌گوید که در سال اول دولت سیزدهم بدون گره‌زدن مشکلات مردم به برجام و FATF زمینه رکوردزنی ساخت نیروگاه در یک سال شکسته شد و در آستانه دومین رکوردشکنی پیاپی با ساخت 7 هزار مگاوات نیروگاه در سال دوم دولت هستیم.

تابستان سال ۱۴۰۰ بود که قطعی برق کلافه‌کننده بخش قابل توجهی از زندگی مردم را مختل کرده بود، با توجه به گستردگی نیاز مردم به برق از مسئله روشنایی گرفته تا باز شدن یک درب پارکینگ الکترونیکی، خاموشی‌های زیاد و پی‌در‌پی در آخرین سال فعالیت روحانی، مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده بود.

از سوی دیگر بسیاری از صنایع و سپس روند تولید کشور به دلیل قطعی برق با بحران مواجه شد که این مسئله در افزایش قیمت قابل توجه سیمان و فولاد و سایر کالاها هویدا بود.

* تقلای دوباره جهانگیری برای شرطی کردن اقتصاد ‌

روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی در قالب یک یادداشت کوتاه توییتری نوشت: بحران انرژی ایران سال به سال بدتر می‌شود و کار از شعارها و وعده‌های بی‌اساس گذشته است. راه حل چیست؟ توسعه ظرفیت‌های تولیدی و مدیریت مصرف به صورت همزمان. اجرای آن هم نیازمند دسترسی به فناوری‌های روز و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در بخش نفت، گاز و برق است. زمان تصمیم‌‌های سخت فرا رسیده…

این اظهارات جهانگیری که گویا به طور غیر مستقیم به مسئله سرمایه خارجی و احیای برجام روایت می‌کند، صحبت‌های تازه‌ای نیست و نظام فکری کشور در ۸ سال دولت روحانی دقیقا بر همین مبنا نهاده شده بود. به نوعی جهانگیری به تنظیمات کارخانه برگشت و بازهم شعارهای دولت یازدهم و دوازدهم را تکرار کرد، شعارهایی که البته مردم خاطره‌ای خوش از آن ندارند و بی‌اساس بودن آن را با پوست و خون درک کردند.

*حسن روحانی: عدم پذیرش FATF عامل قطعی‌های برق است

برای مثال، پس از قطعی‌های سنگین برق در سال گذشته، رئیس‌جمهور وقت در جلسه هیئت دولت مورخ ۱۶ تیر سال ۱۴۰۰ در بیان دلایل تامین مهمترین حامل انرژی مورد نیاز مردم ضمن ابراز تاسف به خاطر مشکلاتی که مردم در این چند روز برای استفاده از برق مواجه شدند، گفت: «‌در مسائلی مانند کمبود برق باید ریشه مشکلات را لمس کنیم، باید سرمایه‌گذاری در کشور بشود و هرچه مد نظر است اعم از تولید، کشاورزی، صنعت و غیره باید سرمایه‌گذاری بشود و بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌شود کاری انجام داد. چرا نمی‌توان سرمایه مورد نیاز را به کشور آورد؟»

روحانی خود در پاسخ به این سوال که چرا نمی‌توان سرمایه مورد نیاز را به کشور آورد؟ گفت:« برخی مشکلات مربوط به داخل است؛ مثلاً دولت درباره FATF لوایح را به مجلس برد و تصویب شد و شورای نگهبان هم همکاری کرد و یک جای دیگری که فکرش را نمی‌کردیم، گیر افتاد و به دست نیامد. نتیجه رد اف‌ای‌تی‌اف این می‌شود که روابط ما با بانک‌های دنیا حل نشده و مشکل خواهیم داشت.»

پس از این اظهارات روحانی، رضا اردکانیان در قالب یک نشست خبری ضمن اشاره مسئله مهیا نبودن زیربنای عمل به ساخت ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه عنوان کرد‌: «‌جنگ اقتصادی تحمیلی در طول سال‌های اخیر در قالب تحریم‌ها سبب شد تا امکان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور وجود نداشته باشد و به تبع آن شرایط عمل به تعهد وزارت نیرو نیز ایجاد نشود.»

*سید ابراهیم رئیسی: مشکلات را بند به مذاکرات با کشورهای خارجی نمی‌کنیم

در شرایطی که شخص روحانی، مسئله تامین نشدن برق و خاموشی گسترده سال گذشته را به موضوع برجام و اف ای تی اف گره زده بود، آیت‌الله رئیسی در اوج بحران خاموشی زمانی که میزان ناترازی منابع و مصارف به ۱۵ هزار مگاوات رسیده بود و پیش‌بینی می‌شد این عدد در تابستان سال ۱۴۰۱ به نزدیک ۲۰ هزار مگاوات برسد، زمام دولت را به دست گرفت و میراث‌دار ۸ سال عملکرد نامناسب در این حوزه شد.

تغییر راهبردی نگاه دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل و اتکا به ظرفیت‌های داخل کشور به جای گره زدن مسائل حیاتی مردم به سیاست خارجی از ابتدا در نگاه رئیس جمهور جدید آشکار بود.

بر این اساس، سید ابراهیم رئیسی در آخرین سفر استانی خود گفت: «‌ما این را هم اعلام کردیم و هم اقدام کردیم که ما پیشرفت کشور و مشکلات اقتصادی را بند به مذاکرات با کشورهای خارجی نمی‌کنیم.»

* شروع کار برای حل مسئله برق از روز اول دولت

بر این اساس از ابتدای شهریور‌ سال ۱۴۰۰، تلاش برای تامین ۶ هزار مگاوات نیروگاه تا انتهای شهریور سال ۱۴۰۱ در مدت یک سال شروع شد.

در همین رابطه، همایون حائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو در بیان جزئیات برنامه ۶۰۰۰ هزار مگاواتی ساخت نیروگاه می‌گوید: «‌برنامه‌ای که برای سال اول دولت در نظر گرفتیم شامل افزایش ظرفیت تولید به میزان ۶ هزار مگاوات است که از این مقدار ۴۹۰۰ مگاوات مربوط به واحدهای حرارتی و تجدیدپذیر است.»

حائری ادامه داد: «‌۴۲۶۰ مگاوات از این برنامه واحد حرارتی است که توسط وزارت نیرو و یک واحد نیز توسط بخش صنایع به عنوان اولین نیروگاه احداثی در راستای تفاهم‌نامه وزارت نیرو و صنایع ساخته شد.»

این مقام مسئول با بیان اینکه ۵۰۰ مگاوات هم توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود، افزود: «همچنین ۲۸۶ واحد نیروگاهی موجود هم با اقدامات کارشناسان داخلی حدود ۱۱۱۵ مگاوات ارتقای توان خواهند داشت.»

* رکورد تاریخی ساخت نیروگاه در یک سال شکسته شد

نکته قابل توجه راجع به برنامه دولت در یک سال اول به عنوان افزایش ظرفیت ساخت نیروگاه آن است که رکورد ساخت نیروگاه در یک سال در کشور شکسته شده است.

بر اساس آمار، بیشترین آمار مرتبط با افزایش ظرفیت نیروگاهی در طی یک سال مرتبط با سال ۱۳۸۹ با توسعه ۴۹۳۵ مگاواتی است اما در سال اول دولت سیزدهم رشد، ۶ هزار مگاواتی واحدهای نیروگاهی سبب شد تا این رکورد با ارتقای ۲۲ درصدی به ثبت برسد.

* مشکلات مردم به سیاست خارجی گره نخورد و حل شد

به گزارش فارس ثبت این رکوردها در شرایطی اتفاق افتاد که کشور روند مذاکرات خود با کشورهای منطقه و سایر کشورها را در پی گرفت و بدون گره زدن مسائل و مشکلات به مردم زمینه تامین پایدار برق را مهیا کرد. نتیجه اقدامات دولت در سال اول همزمان با رکوردزنی ساخت نیروگاه سبب شد تا در تابستان گذشته هیچ خاموشی در بخش خانگی نداشتیم و ۹۳ درصد از صنایع کشور نیز بدون محدودیت تامین برق به تولید پرداختند.

این در حالیست که در سال دوم دولت مقرر شد که زمینه ساخت ۷ هزار مگاوات نیروگاه احداث شود، برنامه‌ای که در صورت تحقق در دومین سال دولت سیزدهم برای دومین بار زمینه رکوردزنی در ساخت نیروگاه را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=5061

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.