تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
2

جزئیات سرمایه‌گذاری ۸۰میلیارد دلاری در ۲۰ ابرپروژه نفت و گاز/ توسعه ۱۲ میدان گازی در اولویت

  • کد خبر : 4859
  • ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
جزئیات سرمایه‌گذاری ۸۰میلیارد دلاری در ۲۰ ابرپروژه نفت و گاز/ توسعه ۱۲ میدان گازی در اولویت
معاون سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی از تأمین مالی ۲۰ پروژۀ توسعه‌ای نفت و گاز که یک پروژه آن شامل ۱۲ میدان گازی است، خبر داد.

محمدجواد دانش معاون سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه در ماه‌های گذشته مصوبات روش‌های سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی صادر شده است، گفت: صندوق توسعه ملی مانند همه صندوق‌های ثروت ملی جهان قصد دارد در نقش سرمایه‌گذار در پروژه‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کند.

جزئیات سرمایه‌گذاری ۸۰میلیارددلاری در ابرپروژه‌های نفت و گاز

وی افزود: ۲۰ پروژۀ نفتی و گازی در دستور کار است که ارزش سرمایه‌گذاری آن حدود ۸۰ میلیارد دلار در یک بازه ۱۰ساله است و علاوه بر این عدد سرمایه‌گذاری در معادن فلزی هم در دستور کار است.

دانش در پاسخ به این سؤال که امکان تحقق چنین سرمایه‌گذاری سنگینی برای صندوق توسعه ملی امکان‌پذیر است یا خیر، گفت: مدل‌های تأمین مالی را به‌نحوی تنظیم می‌کنیم که با منابع موجود و با پیش‌بینی منابع آتی به ۸۰ میلیارد دلار برسیم. صندوق توسعه ملی به‌طور میانگین به‌ازای هر طرح که به بخش خصوصی داده، ۱۰۰ میلیون دلار تسهیلات ارائه کرده است، اما پروژه‌هایی که قصد ورود به عنوان سرمایه‌گذار را در آن داریم در ابعاد میلیارد دلاری است، در واقع به پروژه‌هایی که بخش خصوصی توان سرمایه‌گذاری در آن را ندارد، ورود می‌کنیم، البته صندوق توسعه ملی صرفاً به‌عنوان سرمایه‌گذار ورود می‌کند و تمام فرایند عملیاتی از اکتشاف تا فروش را شرکت‌های تخصصی موجود در کشور انجام خواهند داد.

احتمال دریافت محصول به‌ازای سرمایه‌گذاری ارزی صندوق توسعه ملی در میادین نفتی

معاون سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی در پاسخ به این سؤال که ممکن است صندوق توسعه ملی به‌ازای سرمایه‌گذاری‌ای که می‌کند، به‌جای ریال نفت (محصول) دریافت کند، گفت: در قراردادهای نفتی توضیح داده می‌شود که به‌ازای سرمایه‌گذاری، پول نقد و یا محصول (نفت و گاز) دریافت شود که طبیعتاً اولویت ما دریافت پول است.

توسعه ۱۲ میدان گازی جنوب زاگرس با سرمایه‌گذاری ارزی صندوق توسعه ملی

دانش در پایان در خصوص دغدغه‌های این روزهای کشور در خصوص ناترازی گازی، گفت: یک پروژه از ۲۰ کلان‌پروژه‌ای که در دستور کار است، توسعه ۱۲ میدان گازی جنوب زاگرس است که در تمام ۱۲ میدان، صندوق توسعه ملی به‌عنوان رکن تأمین مالی، تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت نفت و شرکت‌های اکتشاف و توسعه امضا کرده است.

به گزارش تسنیم، منطقه زاگرس جنوبی با برخورداری از میدان‌های گازی متعدد از بزرگ‌ترین مناطق گازخیز کشور است که در سال‌های آتی به رقیب پارس جنوبی در تولید گاز تبدیل می‌شود. منطقه زاگرس جنوبی با ظرفیت تولید بیش از ۲۲۰ میلیون مترمکعب گاز در روز، بیش از ۳۰ درصد از گاز کشور معادل ۹ فاز پارس جنوبی را تأمین می‌کند؛ در حالی که بهره‌برداری از همه میدان‌های گازی این منطقه آغاز نشده است و حتی پروژه‌های اکتشافی نیز به پایان نرسیده است.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=4859

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.