تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
2

جزئیات‌ وصول درآمدهای بودجه‌ ۱۴۰۱/ درآمد نفت ۳۶۶ درصد و مالیات ۶۰ درصد رشد کرد

  • کد خبر : 4924
  • ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
جزئیات‌ وصول درآمدهای بودجه‌ ۱۴۰۱/ درآمد نفت ۳۶۶ درصد و مالیات ۶۰ درصد رشد کرد
در 9 ماهه امسال 917 هزار میلیارد تومان به حساب خزانه واریز شد که این رقم نسبت به میزان واریزی در 9 ماهه سال گذشته 63 درصد افزایش نشان می‌دهد.

بررسی آمار و ارقام خزانه‌اری کل کشور نشان می دهد میزان وصولی درآمدهای در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۳ درصد افزایش یافته و از ۵۶۳ هزار میلیارد تومان به ۹۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین میزان تحقق درآمدهای پیش بینی شده برای ۹ ماهه بودجه سال ۱۴۰۱ به میزان ۸۸ درصد بوده در حالی که در ۸ ماهه امسال میزان تحقق پیش بینی ۸ ماهه بودجه ۸۰٫۵ درصد بوده است. بنابراین این نسبت در مقایسه با ماه قبل ۷٫۵ درصد ارتقاء یافته است.

* بازپرداخت تنخواه بودجه به بانک مرکزی سه ماه قبل از اتمام سال

مصارف بودجه در ۹ ماهه امسال هم ۹۴۴ هزار میلیارد تومان بوده که با استفاده از منابع موضوع ماده ۱۲۵ قانون محاسبات عمومی (ماده ۱۲۵- خزانه مجاز است برای رفع احتیاجات خود از موجودی حسابهای اختصاصی از جمله حساب تمرکز درآمد شرکتهای دولتی و سپرده‌ موقتاً استفاده نماید مشروط بر این که بلافاصله پس از درخواست سازمان ذیربط وجوه استفاده شده را مسترد دارد.) به میزان ۲۶ هزار میلیارد تومان، کل منابع و مصارف بودجه تراز شده است.

میزان بدهی دولت به بانک مرکزی بابت استفاده از تنخواه گردان بودجه نزدیک به صفر بوده که این اتفاق برای اولین بار در چند دهه اخیر رخ داده است.

* تحقق ۱۰۲ درصد درآمدهای مالیاتی

بررسی جزئیات درآمدی بودجه نشان می دهد، در ۹ ماه امسال درآمدهای مالیاتی کشور با ۶۰ درصد افزایش به ۳۴۸ هزار میلیارد تومان رسیده که بیانگر تحقق ۱۰۲ درصدی پیش بینی بودجه برای ۹ ماهه سال جاری است. درآمد عوارض گمرکی ۳۰ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۱ درصد رشد داشته است.

* رشد ۳۶۶ درصدی درآمدهای نفت و گاز

درآمد حاصل از فروش نفت و گاز در ۹ ماهه امسال قابل توجه بوده به طوری که میزان واریزی درآمدهای نفتی به خزانه نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۶۶ درصد رشد داشته است. این رشد ۳۶۶ درصدی در شرایطی محقق شده که سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی از ۲۰ درصد در سال گذشته به ۳۰ درصد در سال جاری افزایش یافته است. 

همچنین دولت از محل فروش و انواع اوراق مالی اسلامی ۱۴۸ هزار میلیارد تومان درآمد به دست آورده که بیانگر تحقق ۱۱۲ درصد از پیش بینی ۹ ماهه بودجه است.

* رشد ۲۴٫۵ برابری درآمد فروش سهام شرکت های دولتی

در ۹ ماهه امسال درآمد حاصل از فروش سهام و سایر واگذاری ها ۳۲ هزار و ۹۱۴ میلیارد تومان بود در حالی که دولت در ۹ ماهه سال گذشته از این محل فقط هزار و ۲۸۸ میلیارد تومان درآمد به دست آورده بود. بنابراین در ۹ ماه امسال وصول درآمد از این محل ۲۴٫۵ برابر مدت مشابه سال گذشته است.

* تامین ۹۱ درصد هزینه های جاری کشور

در بخش هزینه‌ها، در ۹ ماهه امسال ۶۸۵ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت هزینه های جاری کشور شده که نسبت به رقم مصوب بودجه برای ۹ ماهه امسال، ۹۱ درصد تحقق داشته و میزان پرداخت هزینه های جاری در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد رشد کرده است.

* سیر صعودی تامین اعتبارات عمرانی

در بخش بودجه عمرانی، در ۹ ماهه امسال ۸۳ هزار میلیارد تومان پرداخت های عمرانی داشته ایم که معادل ۴۳ درصد رقم مصوب بودجه برای ۹ ماهه امسال است. با این حال میزان پرداخت های عمرانی ۱۵ درصد از مدت مشابه سال گذشته بیشتر بوده است. در سال مالی ۱۴۰۰ در مجموع ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی اختصاص یافت و با توجه به این رقم، به نظر می‌رسد تا پایان سال ۱۴۰۱ و افزایش تحقق درآمدهای دولت کل ۲۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی پیش بینی شده در بودجه امسال تامین شود.

باتوجه به افزایش درآمدهای غیرنفتی و درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز و همچنین اختصاص ۱۰ درصد از سهم ۴۰ درصدی صندوق توسعه ملی به دولت برای تزریق به طرح های مهم عمرانی، پیش بینی می‌شود رقم مصوب بودجه سال ۱۴۰۱ برای حوزه عمرانی محقق شود.

از محل تغییر سهم صندوق توسعه ملی از ۴۰ درصد به ۳۰ درصد با درخواست رئیس جمهور و موافقت رهبر انقلاب، تاکنون ۲۸ هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی اختصاص یافته است.

* افزایش احتمال تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۱

این ارقام بیانگر بهبود درآمدهای دولت و کاهش قابل توجه کسری بودجه است. روند تحقق درآمدهای دولت نشان می دهد که به امید خدا ۱۰۰ درصد درآمدهای پیش بینی شده در بودجه سال ۱۴۰۱ تا پایان سال جاری محقق خواهد شد.

بنابراین دولت در سال ۱۴۰۱ با انضباط مالی و مدیریت منابع و مصارف، امسال را بدون کسری بودجه سپری خواهد کرد یکی از نشانه های این مدعا تسویه تنخواه دریافتی از بانک مرکزی سه ماه مانده به پایان سال است. براساس گزارش خزانه داری استفاده از تنخواه گردان تا در پایان آذر ماه به صفر رسیده است.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=4924

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.