تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
3

خبر فوری در مورد رتبه بندی معلمان | افزایش چندبرابری حقوق معلمان بعد از اجرا شدن رتبه بندی

  • کد خبر : 4643
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
خبر فوری در مورد رتبه بندی معلمان | افزایش چندبرابری حقوق معلمان بعد از اجرا شدن رتبه بندی

طرح رتبه بندی معلمان مراحل نهایی را طی می کند طبق گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متن آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان نهایی شده است.

به گزارش اصناف شهر، مقدمات رتبه‌بندی معلمان نیز آماده شده است. یکی از اولویت‌های دولت‌ها باید توجه به فرهنگیان باشد و در همین راستا رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شود.طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه رتبه‌بندی معلمان باید منجر به ارتقای کیفیت آموزش شود.

موضوع مورد بحث این روزهای محافل آموزشی کشور رتبه‌بندی و تعیین حق و حقوق متناسب با عملکرد معلمان است. بحثی که تعویق آن را، مجلس، وزارتخانه و نهاد‌های مربوطه به یکدیگر پاس می‌دهند اما حالا بنظر می‌آید که اجرایی شدن آن نزدیک است. عده‌ای به تعویق افتادن آن را تدوین آیین‌نامه‌ای نامناسب و خلاف قانون اساسی دانستند و عده‌ای بدقولی‌های آقای وزیر! اکنون که رتبه‌بندی به گفته نمایندگان مجلس در جریان است، بسیاری از کارشناسان خبر از افزایش قابل توجه حقوق معلمان می‌دهند. همانطور که یکی از کارشناسان مطرح این حوزه، از افزایش درآمد حداقل یک میلیون و چهارصد هزارتومانی تا پنج میلیون تومانی برای معلمان پیش‌بینی کرده بود. با طرح رتبه‌بندی معلمان، رتبه‌های حرفه‌ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می‌شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شاغل و حقوق مزایا برای آنها لحاظ می‌شود. تناسب حقوق این قشر از جامعه با تورم از مطالبات اصلی آنها است که با وجود گرانی‌های بی‌سابقه اخیر حق مسلم آنها محسوب می‌شود.

در میان تمامی این اخبار، اخیرا خبری مبنی بر استیضاح وزیر در رسانه‌ها پیچید. اینکه وزیر عملکرد ضعیفی داشته یا برای مسائل دیگر انتقاد خانه دولتی‌ها را برانگیخته، سوال همگان است. همه این موارد علتی شد تا با خلیل بهروزی‌فر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کنیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

بهروزی‌فر قانون رتبه‌بندی معلمان را در آستانه اجرایی‌شدن برآورد کرد و گفت: آیین‌نامه اخیر رتبه‌بندی تصویب و ابلاغ شده اما ایرادی اساسی داشته که آن هم وزیر آموزش و پرورش قول اصلاح آن را برای همین روزها داده است. بنابراین رتبه‌بندی معلمان به همین زودی‌ها، عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

او ادامه داد: خروج ۸ دسته از معلمان که در آیین‌نامه مشمول این طرح نشده‌اند نیز از جمله ایرادات مذکور در قانون است. همه این اشکالات و کم و کاستی‌های آیین‌نامه در دست بررسی و اصلاح است اما علت خارج شدن این ۸ گروه از رتبه‌بندی معلمان هنوز مشخص نیست.

این عضو کمیسیون اجتماعی در پاسخ به این سوال که اجرای رتبه‌بندی تا چه حد به سیستم آموزشی کشور کمک می‌کند، اظهار کرد: تا حد زیادی تلاش شده که این قانون از زوایای مختلف بررسی شود. محور اصلی رتبه‌بندی، بحث آموزشی آن است؛ یعنی همه معلمان و فرهنگیانی که در مسیر آموزش قرار گرفتند، در حال تدریس هستند و بهای مضاعفی نسبت به سایر مشاغل به آنها داده شده است. احکام و قوانین در رابطه با اینکه، معلمی از نظر علمی خود را به روزرسانی نکند نیز درنظر گرفته شده است. همچنین در رتبه‌بندی، شیوه و روش آموزش از نظر علمی و همچنین خروجی بحث مورد توجه قرار داده شده است. درباره این موضوع معیارهایی در برخی از احکام قوانین مربوطه مشخص شده که باید مد نظر معلمان قرار گیرد.
رتبه بندی چقدر حقوق معلمان را افزایش می دهد؟

بهروزی‌فر درباره میزان افزایش حقوق معلمان پس از اجرایی شدن کامل این قانون بیان کرد: می‌توان گفت با اجرای این طرح مبلغ قابل توجهی به حقوق معلمان اضافه می‌شود. مجلس برای یک نیمه از سال گذشته، در بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغی را تعریف کرد و نیمه دوم سال نیز، ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای یک نیمسال دیگر در نظر گرفتیم. با احتساب تمامی این مبالغ برای کل یک سال چیزی در حدود حداقل ۲۵ هزار میلیارد پیش‌بینی شده است. با این درصد اضافه شدن حقوق کارکنان آن هم مشمول همه این موارد می‌شود.

در پایان خلیل بهروزی‌فر درباره عدم قطعیت استیضاح وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: طرح سوال از وزیر وجود دارد اما بحث استیضاح هنوز محرز نیست. دلایل مختلفی برای استیضاح او وجود دارد. یکی از دلایل این است که در سراسر کشور و در سطوح مدیریتی مختلف افراد ناکارآمدی را به کار گرفته است. همچنین در حوزه کاری وزیر آموزش و پرورش تحول مدیریتی که موثر باشد، دیده نشده است. عدم رعایت پیشرفت در زمینه‌های متفاوت کاری او یکی از اصلی‌ترین مواردی است که درست به آن عمل نشده است. این استیضاح فعلا در حد حرف باقی مانده است.

در متن اطلاعیه صادره وزارت آموزش و پرورش آمده است: به اطلاع جامعه فرهیخته معلمان گرامی می‌رساند؛ با عنایت به حمایت و پیگیری‌های رئیس جمهور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر تصویب و اجرای قانون رتبه بندی معلمان وهمچنین پیرو دستور و تاکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر تسریع فرایند اجرایی سازی قانون رتبه بندی معلمان و اطلاع رسانی به موقع و شفاف مراحل انجام امور به جامعه معلمان، میز کار رتبه بندی معلمان(ناظر ستادی) با حضور نمایندگانی از بخش‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش، آغاز به کار کرد.

در ادامه اطلاعیه یاد شده آمده است: این میز کار با حضور نمایندگانی از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، دفتر توسعه آموزش های مجازی و فناوری و امنیت اطلاعات، معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع و مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و اموراداری و با هدف جمع آوری و رفع ابهامات و پرسش های احتمالی، تکمیل و اصلاح سامانه رتبه بندی معلمان، تدوین راهنماهای لازم ، طراحی دوره های تربیت ارزیاب و… برگزار می شود.

گفتنی است، جلسات‌ میزکار ستادی بطور روزانه و مستمر برگزار و گزارشی از نتایج و خروجی نشست ها در پایان هر روز به مقام عالی وزارت برای جمع بندی نهایی ارسال می شود که مصوبات آن در اطلاعیه‌های بعدی به اطلاع معلمان خواهد رسید.

گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور با اعضای شورای معاونان و با حضور وزیر آموزش و پرورش به صورت مجازی برگزار شد.

این گردهمایی با هدف بررسی آخرین موضوعات و مسائل آموزش و پرورش برگزار شد و در آن آخرین مراحل اجرایی قانون رتبه بندی معلمان و آئین نامه اجرایی آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور در جریان نحوه اجرای این قانون در استان‌ها و مناطق کشور قرار گرفتند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این نشست قانون رتبه بندی معلمان را فرصتی برای ارتقا نظام تعلیم و تربیت، صلاحیت‌های معلمی و معیشت معلمان دانست و بر اهمیت اجرای دقیق رتبه بندی معلمان از سوی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها تاکید کرد.

وی با تاکید بر نقش هیأت‌های ممیزه در اجرا و تسریع این قانون، هیأت‌های ممیزه استانی را مأمور تسریع روند اجرایی این قانون در مناطق و استان‌ها کرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا برای مشمول شدن معلمانی که ۳۰ سال خدمت کرده اند و به آن‌ها گفته شده باید ۲ سال دیگر در آموزش و پرورش بمانند تا مشمول رتبه بندی شوند، چاره اندیشی شده یا خیر، گفت: این موضوع مورد ایراد کمیسیون تطبیق مصوبات نیز واقع و پس از بررسی در دولت برطرف شد لذا نگرانی از این جهت برای همکاران فرهنگی وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=4643

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.