تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
5
رییس بانک مرکزی:

ذخایر ارزی کشور در دسترس است و هیچ محدودیتی برای تامین ارز نداریم

  • کد خبر : 5036
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
ذخایر ارزی کشور در دسترس است و هیچ محدودیتی برای تامین ارز نداریم
رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ذخایر ارزی در خارج از کشور در دسترس است و هیچ محدودیتی و مشکلی از بابت تامین ارز نداریم، گفت: ۳.۳ میلیارد دلار ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تخصیص داده شد.

محمدرضا فرزین یکشنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی در خصوص سیاست‌های ارزی جدید بانک مرکزی اظهار کرد: در این روزها فضای روانی و مجازی با دنیای واقعی متفاوت است و بر این اساس لازم است توضیحاتی ارایه کنم.

وی افزود بر اساس آمار ۹ ماهه امسال حساب کالایی کشور یعنی صادرات منهای واردات مثبت ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است در واقع صادرات بیش از واردات بوده است.

فرزین ادامه داد: در ۹ ماهه امسال صادرات کشور با رشد ۳۱ درصدی به ۷۳.۴ میلیارد دلار رسیده و واردات ۱۹.۶ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: ذخایر ارزی کشور به دلیل سبقت گرفتن صادرات از واردات رشد داشته و هیچ محدودیتی برای تامین ارز واردات نداریم.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: ذخایر ارزی در خارج از کشور در دسترس است و هیچ محدودیتی و مشکلی از بابت تامین ارز نداریم.

وی افزود: ۳.۳ میلیارد دلار ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تخصیص داده شد.

رییس بانک مرکزی ادامه داد: از ابتدای امسال ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار اسکناس در بازار عرضه شده و برای نمونه روز گذشته ۲۱ میلیون دلار در بازار متشکل عرضه شد که سه میلیون دلار از این رقم توسط بانک مرکزی و بقیه توسط صرافان عرضه شد.

فرزین تاکید کرد: همانطور که قول داده بودم بازار مبادله ارز و طلا طی دو هفته آینده در سامانه ناخدا راه‌اندازی می‌شود و خانواده‌ هایی که دانشجو دارند، بیماران در خارج کشور، آژانس‌های گردشگری می‌توانند نیاز ارزی خود را با ارائه مستندات به این سامانه تامین کنند.

وی با اشاره به طرح بانک مرکزی درخصوص آزادسازی فروش پنج هزار یورو به متقاضیان توسط صرافی‌ها گفت: صرافی ها مجاز هستند ارز خریداری و به فروش برسانند این در حالیست که پیش از این مجاز بودند ۲ هزار یورو ارز بفروشند و چنانچه کسری در عرضه ارز داشتند می‌توانند ارز خود را از طریق بانک مرکزی تأمین کنند.

رییس بانک مرکزی تاکید کرد: لازم می‌دانم خطاب به افرادی که گمان می‌کنند بانک مرکزی توانایی تامین ارز را ندارد باید بگویم بانک مرکزی توانایی تامین اسکناس را دارد و با راه‌اندازی سامانه ناخدا تمام نیاز ارزی افراد را براساس مستندات تامین خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ابهامی درباره عرضه پنج هزار یورو پیش آمده و صرافی ها گمان می‌کنند محدود شدند که باید توضیح بدم که رفع تعهد توسط بانک مرکزی انجام شود و به صرافی ها اجازه دادیم ارز خرید و فروش کنند و در بخشنامه رقم ۳۰ هزار دلار آمده و صرافان گمان می‌کنند که تا سقف ۳۰ هزار دلار معامله کنند اما این به این معناست که چنانچه روزانه ۱۰۰ هزار دلار خرید باید ۷۰ هزار دلار را بفروشد و این بخشنامه فرصت جدیدی به صرافان برای حضور در بازار ارز داده است و به مردم نیز می‌تواند تا پنج هزار یورو بفروشد.

فرزین در پاسخ به این سوال که سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی مستمر خواهد بود یا نه گفت: برای اینکه سیاست‌های ما مستمر باشد ابتدا باید از منابع ارزی خود مطمئن شویم به همین دلیل به کشورهایی که منابع ارزی بلوکه شده داشتیم سفر کردم و مذاکره کردیم براین اساس الان در تامین ارز براساس صادرات غیرنفتی وضعیت مطلوبی داریم و صادرات غیرنفتی ما در ۹ ماهه امسال ۳۲.۲ میلیارد دلار بوده است و براساس منابع ارزی که در تحریم بلوکه شده آزاد شده است.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی و روانی برای کشور محدودیت ایجاد شده، افزود: در واقعیت اینطور نیست و منابع ارزی کشور آزاد است و ارز در بازار تامین است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: از این پس در بازار آزاد نیز ورود خواهیم کرد و بانک مرکزی در این بازار نرخ سازی خواهد کرد و ثبات ارزی را گام به گام ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه به عمان سفر خواهد کرد، اظهار داشت: به همه کشورهایی که روابط تجاری داریم و منابع ارزی در آن کشورها داریم سفر خواهم کرد و هم اکنون روابط بانکی خوبی با بانک مرکزی عمان، قطر و عراق داریم و در انجام همکاری ارزی مشکلی با این کشورها نداریم.

فرزین درباره ورود به بازار آزاد ارز و نرخ گذاری در این بازار توضیح داد: از روز سه شنبه اعلام کردیم تا پنج هزار دلار از طریق صرافی ها ارز فروخته می‌شود و چنانچه محدودیتی پیش بیاید در بازار متشکل ارز در قالب حراج ارز می‌فروشیم و آنجا نرخ تعیین می‌شود و این نرخ، نرخ بازار آزاد خواهد بود.

وی افزود: تا کنون بانک مرکزی در بازار آزاد نرخ ساز نبود و تلاش داریم بانک مرکزی به عنوان نرخ ساز در بازار آزاد تبدیل شود.

رییس کل بانک مرکزی درباره اقدامات خود طی روزهای گذشته گفت: همانطور که توضیح دادم از لحاظ ارزی از منابع خود اطمینان کسب کردیم، همچنین در بازار نیما نرخ دلار به طور میانگین در رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت شده است و در حال تامین ارزهای مورد نیاز خود هستیم.

وی افزود: اقدامات لازم برای انجام بازار مبادله‌ای ارز و طلا انجام دادیم و در دو هفته آینده این بازار ایجاد می‌شود و تمام نیازهای خدماتی ارز که بیش از ۴۰ نوع است را تامین می‌کنیم و تا تشکیل بازار مبادله‌ای ارز مورد نیاز را تامین می‌کنیم تا التهابات کاهش یابد.

فرزین گفت: در بازار مبادله ارز و طلا علاوه بر اسکناس حواله هم راه‌اندازی می‌شود و سکه هم خواهیم داشت و از ابزارهای بازار ارز همچون سواپ هم استفاده می‌کنیم و به دنبال ثبات در بازار آزاد هستیم. وی توضیح داد: افرادی که ۲ هزار یورو دریافت کردند فعلا امکان دریافت سه هزار یورو را ندارند.

وی درمورد حضور بانک مرکزی در بازار گفت: از این پس در سامانه نیما تلاش داریم نیازهای ارزی برای واردات کالای اساسی ، مواد اولیه و ماشین آلات را تامین کنیم و بخشی از این ارز از طریق فروش نفت و پتروشیمی تامین می‌شود و برای تامین ارز بخش دیگری از محصولات در حال مذاکره هستیم و ارز آنها نیز با یارانه‌های صادراتی تامین می‌شود.

وی درباره برخی نقدها به ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی گفت: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تفاوت‌هایی با ارزهای دیگر دارد ما مکلف هستیم ارز در سامانه را براساس نرخ ETS تعیین کنیم یا دو درصد کمتر یا دو درصد بیشتر روزی که نرخ ۲۸۵۰۰ را اعلام کردیم نرخ ets برابر ۲۹ هزار تومان بود. ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بودجه دولت را به تعادل می‌رساند همچنین تعادل مصرف کننده نیز برقرار می‌شود چون نمی‌خواهیم از محل افزایش نرخ ارز کالاهای اساسی مورد مصرف مردم افزایش داشته باشد.

رییس بانک مرکزی گفت: تنها مشکل ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای برخی صادرکنندگان است که با روش جدید بازارسازی برطرف می‌شود بنابراین ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نرخ قابل اعتمادی است چون برای دولت، مصرف کننده و تولیدکننده برقرار می‌کند.

وی درباره کنترل تورم و نقدینگی افزود: در بحث نقدینگی ابتدا باید منشأ آن مدنظر قرار گیرد منشأ نقدینگی در کشور از محل پایه پولی و ضریب فزاینده است. پایه پولی از محل بدهی دولت، ناترازی بانک‌ها و افزایش دارایی خارجی است و تلاش داریم این سه حوزه را با دولت حل کنیم و در بودجه سال آینده مذاکرات خوبی با مجلس و دولت داشتیم و در تلاش هستیم پایه پولی را کاهش دهیم.

فرزین افزود: موضوع دیگر ناترازی بانک‌ها است و برای رفع این ناترازی‌ها برنامه داریم زیرا اضافه برداشت بانک‌ها زیاد است و موجب خلق نقدینگی می‌شود.

وی ادامه داد: برای کنترل تورم و نقدینگی از ابزار سیاست پولی استفاده خواهیم کرد و سیاست دیگر که ادامه می‌دهیم محدودیت ترازنامه بانک‌ها است.

رییس کل بانک مرکزی درباره افزایش سود بانکی گفت: در بحث افزایش سود بانکی مصوبه شورای پول و اعتبار را اجرا می‌کنیم عرصه ربع سکه در بورس گفت: حباب ربع سکه انتظاراتی است و برنامه عرصه ربع سکه در بازار ادامه می‌یابد و در صورت نیاز سکه تمام بهار آزادی نیز عرصه می‌شود.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=5036

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.