تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
4

سبد معیشت ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان نرخ‌گذاری شد

  • کد خبر : 2109
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
سبد معیشت ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان نرخ‌گذاری شد

در جلسه رسمی شورایعالی کار، سبد معیشت حدود ۹ میلیون تومان نرخ‌گذاری شد.

به گزارش اصناف شهر، در نشست شورایعالی کارِ امروز (شانزدهم بهمن ماه) نرخ سبد معیشت خانوارهای کارگری –موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار- تعیین شد و هر سه گروه حاضر در جلسه، پای این رقم را امضا گذاشتند.

براساس محاسبات انجام شده، سبد معیشت حداقلی خانوارهای کارگری برای مذاکرات مزدی، ۸۹۷۹۸۲۰۵ ریال نرخ‌گذاری شد. با این حساب، حداقل هزینه‌های ماهانه زندگی، حدود ۸ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان تعیین شده است.

در محاسبات سبد معیشت، سهم اقلام خوراکی، ۳۶.۶ درصد و سهم اقلام غیرخوراکی، ۶۴.۴ درصد در نظر گرفته شده است. سبد خوراکی‌ها ۳۲۸۶۶۱۴۳ ریال نرخ‌گذاری شده است که این محاسبه براساس متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلامی از سوی مرکز آمار ایران برای دی ماه ۱۴۰۰، صورت گرفته است. این سبد برای خانوار متوسط شهری با بعد ۳.۳ نفر انجام شده است.

سبد خوراکی‌های محاسبه شده، نسبت به سبد خوراکی‌های دی ماه سال قبل، ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است. در این محاسبات، برای مشخص کردن سهم خوراکی‌ها در سبد معیشت کلی، دهک چهارم هزینه‌ای در نظر گرفته شده که دهک درآمدی خانوارهای کارگری کشور است.

تعیین رسمی نرخ سبد معیشت و امضای سه گروه دولتی، کارگری و کارفرمایی پای این رقم، اولین گام در تعیین دستمزد ۱۴۰۱ است. ادامه مذاکرات مزدی با محوریت این رقم توافقی صورت خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=2109

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.