تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
2

عرضه سیب‌زمینی بحرانی است/ احتمال واردات از پاکستان

  • کد خبر : 2115
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
عرضه سیب‌زمینی بحرانی است/ احتمال واردات از پاکستان

مصطفی دارایی نژاد رییس اتحادیه بارفروشان تهران خاطر نشان کرد: در سال جاری هم مسئولیت‌ها و اختیارات در دست وزارت کشاورزی است و اگر با جدیت نظارت‌ها اعمال نشود قیمت سیب‌زمینی در اسفند به بالای ۲۰ هزار تومان خواهد رسید بنابراین باید از الان رصد انبارها آغاز شود.

به گزارش اصناف شهر، رییس اتحادیه بارفروشان تهران خاطر نشان کرد: در سال جاری هم مسئولیت‌ها و اختیارات در دست وزارت کشاورزی است و اگر با جدیت نظارت‌ها اعمال نشود قیمت سیب‌زمینی در اسفند به بالای ۲۰ هزار تومان خواهد رسید بنابراین باید از الان رصد انبارها آغاز شود.
مصطفی دارایی نژاد با اشاره به بحرانی خواندن عرضه سیب زمینی، گفت: آبان سال جاری زمانی‌که سیب زمینی‌ به کیلویی ۵ تا ۶ هزار تومان رسید من به مسئولان هشدار دادم که اگر نظارت‌ها اعمال نشود نرخ این محصول به بالای ۱۲ هزار تومان خواهد رسید که متاسفانه به دلیل عدم نظارت، قیمت سیب‌زمینی با بالای ۱۲ هزار تومان هم رسید.

وی با بیان اینکه قیمت سیب‌زمینی در سطح شهر به بالای کیلویی ۲۰ هزار تومان رسیده است، گفت: بخش اعظم سیب‌زمینی در انبارهای همدان دپو شده است. در سال جاری ۵٫۵ میلیون تن سیب زمینی تولید شد؛ از بدو برداشت سیب‌زمینی، این محصول به عراق، روسیه، اوکراین و عمان صادر شد.

به گفته این فعال اقتصادی، سیل‌های اخیر به محصول جنوب از جمله شوشتر صدمه زد و شرایط به‌گونه ای پیش می‌رود که تا پایان سال با مشکل جدی تامین سیب‌زمینی مواجه خواهیم بود. اما این به معنای نبود محصول نیست و در انبارها سیب زمینی موجود است اما عرضه قطره چگانی چند صد نفر برای کنترل بازار باعث این شرایط شده است.

وی با اشاره به ورود دولت و عرضه سیب‌زمینی کیلویی ۱۰ هزار تومان تصریح کرد: دولت نباید اجازه می‌داد اوضاع به اینجا برسید سپس اقدام به عرضه سیب‌زمینی کیلویی ۱۰ هزار تومانی به میادین میوه و تره‌بار کند؛ قیمت سیب‌زمینی کیلویی ۶ تا ۷ هزار تومان متعادل و برای کشاورزان نیز مناسب بود.

دارایی‌نژاد ادامه داد: در سال جاری هم مسئولیت‌ها و اختیارات در دست وزارت کشاورزی است و اگر به جدیت نظارت‌ها اعمال نشود قیمت سیب‌زمینی در اسفند به بالای ۲۰ هزار تومان خواهد رسید بنابراین باید از الان رصد انبارها آغاز شود.

رییس اتحادیه بارفروشان تصریح کرد: اگر وزارت کشاورزی برای متعادل کردن بازار اقدامی نکند اتحادیه بارفروشان از پاکستان ۲۰ هزار تن سیب‌زمینی وارد خواهد کرد و قیمت سیب‌زمینی را به کیلویی ۳ تا ۴ هزار تومان خواهیم رساند چراکه نمی‌خواهیم کنترل بازار در دست چند صد نفر باشد.

مردم تمایلی برای خرید میوه ندارند

همچنین در این رابطه اکبر یاوری عضو هیات رییس اتحادیه بارفروشان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با تایید خبر عرضه سیب‌زمینی کیلویی ۱۰ هزار تومان در میادین عرضه میوه و تره‌بار در سطح شهر، گفت: دولت سیب‌زمینی همدان را خریداری کرده و در اختیار میادین میوه و تره‌بار سطح شهر قرار داده است تا آنها این محصول را کیلویی ۱۰ هزار تومان عرضه کنند.
وی ادامه داد: این اقدامات مسکن‌های مقطعی هستند، کاهش قیمت سیب‌زمینی در سال گذشته انگیزه‎‌ کشت در سال جاری را از کشاورزان گرفت و کشت سیب‌زمینی حدود ۴۰ درصد کاهش یافت. همچنین کاهش بارندگی در پاییز و سیل‌های اخیر در جنوب باعث کاهش برداشت این محصول شد.

یاوری با بیان اینکه تا مرداد سال آینده سیب‌زمینی با نرخ ۲۰ هزار تومان عرضه خواهد شد، گفت: بعید است که بتوان این بازار را کنترل شود چراکه کشاورزان قادر به خرید سیب‌زمینی بذری کیلویی ۱۰ هزار را ندارند.

به گفته وی، باوجود نرخ متعادل میوه بسیاری از مردم چندان رغبتی برای خرید میوه از خود نشان نمی‌دهند و بیشتر نیازهای خود را در زمینه سیب زمینی، پیاز، بادنجان و گوجه را تامین می‌کنند. در حال حاضر پیاز زرد و قرمز کیلویی ۵ هزار تومان، پیاز سفید کیلویی ۶ تا ۷ هزار تومان، گوجه کیلویی ۹ تا ۱۲ هزار تومان و خیار گلخانه‌ای کیلویی ۶ تا ۷ هزار تومان و بادنجان کیلویی ۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان تصریح کرد: پرتقال کیلویی ۸ تا ۱۱ هزار تومان، سیب درختی میانه کیلویی ۱۴ تا ۱۵هزار تومان، سیب درختی دماوند کیلویی ۱۰ تا ۱۲هزار تومان و سیب درختی قرمز کیلویی ۱۵ هزار تومان بفروش رسید. همچنین نرخ شلغم روند کاهشی به خود گرفت و از کیلویی ۲۵ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان رسید.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=2115

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.