تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
4

قیمت‌گذاری تایر باید منطقی باشد

  • کد خبر : 4407
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴
قیمت‌گذاری تایر باید منطقی باشد

رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به زیان‌ده شدن صنعت تایر در سال جاری و با بیان اینکه فعالان این صنعت مخالف قیمت‌گذاری نیستند، تصریح کرد: خواسته ما این است که قیمت گذاری تایر کارشناسی، منطقی، منطبق بر واقعیت‌ها و بر اساس قیمت های روز مواد اولیه باشد.

به گزارش اصناف شهر، حمیدرضا عبدالمالکی امروز در نشست خبری با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری منجر به کاهش سود صنعت تایر و زیان ده شدن این صنعت شده، اظهار کرد: بر اساس توافق تایرسازان با وزارت صمت در اواخر سال ۱۳۹۹، مقرر شد شرکت‌های تولیدی آمار تولید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت اعلام کنند، اما همه محصولات آنها از شمول قیمت گذاری خارج شود.

وی با بیان اینکه اجرای این توافق در سال ۱۳۹۹ منجر به رشد ۲۰ درصدی تولید شد، تصریح کرد: در ۱۴۰۰ این روند برعکس شد. در سال گذشته وزارت صمت بدون اینکه با فعالان صنعت تایر مشورتی داشته باشد تایر خودرو را مشمول قیمت‌گذاری دستوری کرد و با درخواست افزایش قیمت تایرسازان موافقت نشد. این وضعیت باعث شد شرکت‌ها با حاشیه سود سه تا ۱۱ درصدی مواجه باشند، اما تورم مواد اولیه ۷۷ درصد بوده است.

عبدالمالکی با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال صنعت تایرسازی با زیان مواجه بوده، گفت: در این مدت هیچ واحد سوددهی در این صنعت نداشتیم. اطلاعات شرکت‌ها در سامانه کدال بورس به صورت شفاف وجود دارد. علت این وضعیت متاثر از قیمت‌گذاری دستوری است.

مخالف قیمت‌گذاری نیستیم، اما منطقی!

رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر ایران با بیان اینکه فعالان این صنعت مخالف قیمت‌گذاری نیستند، تصریح کرد: اما خواسته ما این است که قیمت گذاری تایر کارشناسی، منطقی، منطبق بر واقعیت‌ها و بر اساس قیمت های روز مواد اولیه باشد.

چرا تایر گران شد؟

وی با اشاره به صدور مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایر در خرداد ماه امسال، اظهار کرد: این در حالی است که پیشنهاد تایرسازان رشد ۷۰ درصدی قیمت‌ها بوده است. با توجه به واردات ۳۰ درصد مواد اولیه از خارج از کشور که بر اساس قیمت‌های جهانی و با دلار نیمایی خریده می‌شود، جنگ روسیه و اوکراین که منجر به افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه در جهان شده و در کنار آن تامین ۷۰ درصد مواد اولیه از بورس کالا با قیمت های شناور، نمی توان انتظار داشت قیمت نهایی محصولات ثابت باشد.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر، سرمایه‌گذاری دومین مشکل این صنعت است. نیاز کشور سالانه ۴۵۰ هزار تن تایر است که ۳۰۰ هزارتن آن در داخل تولید و ۱۵۰ هزار تن از طریق واردات تأمین می‌شود. ارزبری تولید داخل یک دلار به ازای هر کیلوگرم تایر، اما ارزبری واردات ۳.۵ دلار به ازای هر کیلوگرم است.

پیشرفت پروژه‌های صنعت تایر کند شد

عبدالمالکی با بیان اینکه ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در صنعت تایر با انجام پروژه‌های مختلفی تعریف شده است که بین ۲۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، تصریح کرد: اما زیان‌ده شدن صنعت در دو سال گذشته باعث شده سرمایه‌گذاری‌ها دچار چالش شود و بانک‌ها نیز حاضر به تامین سرمایه در گردش این صنعت نباشند.

وی همچنین به مشکل صادرات به عنوان سومین چالش این صنعت اشاره کرد و گفت: مجوز صادرات ۱۰ درصد تولید تایرهای سواری و ۳۰ درصد تولید تایرهای کشاورزی صادر شده، اما به شدت درگیر بروکراسی اداری است.

به گفته این مقام صنفی در حال حاضر ۱۱ واحد تولیدی در حوزه تایر فعالیت می‌کنند و ۱۵ هزار نفر در این بخش اشتغال مستقیم دارند.

بدهی خودروسازان به تایرسازان به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسید

رئیس هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران همچنین گفت: بدهی خودروسازان به تایرسازان در پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسید که این بدهی شامل تراکتورسازی هم می‌شود. خودروسازان مطابق قرارداد، تایرهای مورد نیاز خود را چهار ماهه از تایرسازان می‌خرند، اما پرداختی‌هایشان تا شش ماه و در پاره‌ای موارد تا یک سال به طول می‌انجامد.

به گفته وی این دیرکردها سبب شده تا منابعی که تایرسازان از بانک‌ها به عنوان سرمایه در گردش دریافت می‌کردند نیز دچار مشکل شده و در صنعت خودروسازی قفل شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران خواستار آن شد تا به عنوان یک راهکار برای برون‌رفت از این شرایط، اعتبارات تایرسازان در بانک‌ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تایرسازان برای تولید تایرهای جدید برای محصولات نوبرانه خودروسازان نیز آمادگی کامل دارند، گفت: سال گذشته مجموع تایرهای تولیدی اعضای انجمن صنعت تایر ایران ۳۱۰ هزار تن بود که ۲۶۰ هزار تن آن را تایر خودرو تشکیل می‌داد.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=4407

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.