تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
5

واردات ۲۰۰ هزار خودرو در شش ماه نخست سال آینده

  • کد خبر : 5455
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
واردات ۲۰۰ هزار خودرو در شش ماه نخست سال آینده

در میز اقتصادی امروز به موضوع واردات خودرو با حضور آقای مهدی ضیغمی نماینده وزارت صمت، آقای کاغذگریان کارشناس حوزه خودرو و آقای خسروی کارشناس اقتصادی پرداخته شد.

به گزارش اصناف شهر، سوال: چه میزان واردات خودرو داشته‌ایم؟
ضیغمی: بنا بود ۱۰۰ هزار خودرو را عرضه کنیم. عرضه کردن لزوما به معنای واردات خود خودرو به داخل کشور نیست.

نزدیک ۲ هزار خودرو کامل وارد کشور شده است و بقیه طبق قرارداد‌ها خواهند آمد. تقریبا در بحث واردات تنوع داریم تلاش می‌کنیم به شرکت‌ها که شرایطیش را دارند مجوز دهیم.

سوال: واردات از کدام کشور‌ها است؟
ضیغمی: از کشور‌های مختلف وارد می‌شود. کشور چین نیز در این لیست است. به جزء کشور آمریکا و ساخت آن از سایر کشور‌ها ثبت سفارش شده که البته باید خودرو‌ها زیر ۲۰ هزار یورو باشند تا بتوانند وارد کشور شوند.

سوال: چه تعداد ثبت سفارش تاکنون ثبت شده است؟
ضیغمی: تاکنون ۹۰ هزار خودرو ثبت سفارش شده که واردات نصف آن‌ها قطعی شده است. دولت منعی برای واردات نگذاشته است و تنها یک سقف ارزی وجود دارد.

سوال: چه خودرو‌هایی ثبت سفارش شده‌اند؟
ضیغمی: خودرو‌ها خیلی متغیر هستند از ۸ هزار یورو تا ۱۹ هزار و ۹۰۰ یورو درخواست شده است. عمده خودرو های وارداتی بین ۱۰ تا ۱۳ هزار یورو هستند.

سوال: با چه قیمتی خودرو‌ها به دست مصرف کننده می‌رسد؟
ضیغمی: باید تمام موارد و هزینه‌ها رعایت شود، اما در هفته آینده تمام موارد اعلام می‌شود.

سوال: ثبت نام چقدر است؟
ضیغمی: دولت محدودیتی برای ثبت نام ندارد و برای مرحله اول حداقل ۱۰۰ هزار نفر را خواهیم پذیرفت که حداکثر تا شش ماه آینده است.

برای تمام ثبت‌نام‌ها یک سری شرایط وجود دارد. داشتن گواهینامه، عدم خریداری از بورس و قرعه‌کشی و اینکه تا یک سال امکان انتقال خودرو وجود ندارند. افراد باید ۵۰۰ میلیون را در حساب‌های مورد نظر داشته باشند. سامانه ثبت نام یک هفته باز است و زمان ثبت نام در اولویت نیست. افراد عجله‌ای نداشته باشند واگذاری بر اساس قرعه‌کشی است. بعد از ثبت‌نام برخی مدارک آنلاین و برخی آفلاین بررسی می‌شود. بلافاصله بعد از طی کردن مراحل عرضه انجام می‌شود. در این زمینه شرکت‌ها آمادگی دارند و جزئیات آن اعلام می‌شود.

زمانی که سامانه بسته شود ۴ تا ۵ روز بعد از آن عرضه انجام می‌شود و اعلام شده تحویل سه ماهه است. افراد بخش اول پول را باید هنگام در لیست انتظار و ثبت نام نهایی شدن در حساب وکالتی داشته باشند. بخش دوم هزینه برای ترخیص و بخش سوم نیز برای بحث پلاک‌گذاری است که باید در نظر گیرند. نکته مهم اینکه مادامی که افراد بخواهند در نوبت خودرو باشند باید پول در حساب بماند، ولی اگر افراد وارد قرار داد شده باشد و انصراف دهند باید جریمه بپردازد.

سوال: سود مشارکت در نظر گرفته می‌شود؟
ضیغمی: سامانه بر اساس عرضه و تقاضا است. برای سود تسهیلات افراد بهتر است حساب کوتاه مدت داشته باشند تا سود تعلق گیرد.

سوال: اگر خودرو دیر به دست افراد برسد جریمه صورت می‌گیرد؟
ضیغمی: اگر تاخیر ایجاد شود به ازای هر ماه ۷.۵ درصد واردکننده باید هزینه دیرکرد بدهد و اگر بعد سه ماه انجام نشده باشد به علاوه ۷.۵ درصد اعلامی ۵ درصد دیگر هم باید بپردازد. برنامه دولت عرضه ۲۰۰ هزار خودرو تا ۶ ماه نخست سال آینده است.

سوال: به نظر شما این عرضه‌ها اثرگذار خواهد بود؟
ضیغمی: عرضه کم داشته باشیم خودرو‌ها در سیل گرانی گرفتار می‌شوند، اما بر اساس برنامه وزارت صمت به نظر اثرگذار خواهد بود.

سوال: خودرو با قیمت بالا نیز وارد می‌شوند؟
ضیغمی: باید خودرویی وارد شود که استاندارد‌های لازم را داشته باشد و تنها وزارت صمت نیست. باید استاندارد‌های ۸۵ گانه رعایت شود. وزارت صمت تلاش دارد خودرو‌هایی را وارد کند که حداقل قیمت و استاندارد‌ها را داشته باشد.

سوال: آیا خودور برای طبقه خاصی است؟
ضیغمی: اکنون خورد‌های که ثبت سفارش می‌شود حدود ۸ هزار یورو هستند. وزارت صمت هیچ محدودیتی ندارد.

سوال: به عنوان کارشناس این اقدام چه میزان اثرگذار خواهد بود؟
کاغذگریان کارشناس خودرو: دچار یک فرآیندی هستیم که تمام ذی‌نفعان آن ناراضی هستند. برای خودرو‌ها روش‌های مختلف طی شده است. فرض بر اینکه این روش درست باشد، سوال اصلی این است که علت اصلی وضعیت خودرو چیست؟ علت اصلی تمام این مشکلات کمبود ارز است. اگر بتوان واردات خودرو را به صادرات نفت وصل کرد (تهاتر) این سیکل تمام می‌شود که مزایای مختلفی دارد. باید واردات بدون انتقال ارز باشد.

سوال: نظر شما چیست؟
بهزاد خسروی کارشناس اقتصادی: نکته مهم تغییر سازوکار‌ای است که مشتریان نیز در آن سردرگم هستند. بازار خودر به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است.

واردات کالا بدون انتقال ارز یکی از مهم‌ترین موارد است. افرادی در خارج از کشور هستند که می‌توانند کمک کننده باشد. اگر خودرو‌ها زیر یک میلیارد تومان باشد می‌تواند موثر واقع شود و در غیر این صورت اثرگذار نخواهد بود. البته تاکنون شبهاتی در این مورد مطرح است که باید رفع شود به طور مثال خدمات پس از فروش این خودرو‌ها چگونه است؟

سوال: واردات چرا بدون انتقال ارز نیست؟
ضیغمی: بنا نیست با واردات خودر کل مشکلات کشور حل شود. بخش عمده موارد در نظر گرفته شده است، اما به سبب شرایط تحریمی امکان گفتن برخی نکات وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=5455

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.