تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
3

پوشاک خارجی به‌صرفه‌تر است

  • کد خبر : 3450
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
پوشاک خارجی به‌صرفه‌تر است

درحالی‌که قیمت تمام‌شده محصول ما تقریباً حدود ۴۷۰ تا ۴۹۰هزار تومان است؛ یعنی بدون سود این قیمت تمام‌شده کار ما است، اما وقتی همان کار را از چین و ترکیه وارد می‌کنیم با هزینه گمرکی می‌شود تقریباً حدود ۲۷۰ تا ۳۰۰هزار تومان.»

به گزارش اصناف شهر، تولید پوشاک در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. این جمله را بسیاری از فعالان این بازار می‌گویند. آمارهای رسمی از افزایش چهار قلم کالای اصلی حکایت دارد، اما این‌روزها تمامی اصناف و تولید‌کننده‌ها از بالا رفتن عجیب هزینه‌هایشان سخن می‌گویند. رد پای گرانی حالا دیگر در بازار پارچه و پوشاک هم دیده می‌شود. یک فعال پوشاک می‌گوید: «قیمت پارچه به‌صورت لحظه‌ای در حال افزایش است؛ هر کیلو پارچه را ۳۸۰هزار تومان خریداری می‌کنیم، با چنین هزینه‌ اولیه‌ای چقدر باید بفروشیم؟

درحالی‌که قیمت تمام‌شده محصول ما تقریباً حدود ۴۷۰ تا ۴۹۰هزار تومان است؛ یعنی بدون سود این قیمت تمام‌شده کار ما است، اما وقتی همان کار را از چین و ترکیه وارد می‌کنیم با هزینه گمرکی می‌شود تقریباً حدود ۲۷۰ تا ۳۰۰هزار تومان.» فعال دیگری در همین حوزه هم می‌گوید: «کارگاه‌های ما در نقاط مختلف استان با ۲۰۰نفر شاغل که در زمینه تولید پارچه با کیفیت و لباس‎های نخی بود، به دلیل افزایش نرخ ارز و حتی بالا رفتن بهای نخ در حال تعطیلی است.» در این میان بسیاری از فعالان بازار از بالا رفتن هزینه‌های گمرکی و باربری هم خبر می‌دهند. هر چه هست، به نظر می‌رسد در سال‌هایی که به نام حمایت از تولید نام گرفته، تولیدکنندگان در وضعیت بدی قرار گرفته و کارگاه‌های تولیدی یکی پس از دیگری به زمین می‌خورند. چیزی که عیان است هم نداشتن مزیت ایران در تولید پارچه است. یکی دیگر از فعالان پوشاک از وضعیت وخیم این‌روزهایش می‌گوید: «فروشگاهی را که در بهار سال گذشته با کلی انرژی باز کرده بودم، به دلیل افزایش قیمت پارچه، کاهش قدرت خرید مردم و حتی ناتوانی پرداخت هزینه‌ها تعطیل کردیم.» در همین زمینه فعال دیگری می‌گوید: «سه سال پیش یک برند پوشاک راه‌اندازی کردیم و با هزار سختی جلو بردیم، کم‌کم سرپا شد، اما حالا بعد از ماه‌ها به دلیل افزایش هزینه پارچه توان ادامه دادن نداریم تا همین چند سال پیش پارچه را متری ۲۰هزار تومان خریداری می‌کردیم، اما حالا هزینه هر متر پارچه بیش از سه برابر گران‌تر شده و ادامه این شرایط به‌سختی ممکن شده.» فعال دیگری هم می‌گوید: «دو سال پیش کارگاهی با ۵۶خیاط و نیروهای دیگر افتتاح کردیم؛ هر کیلو نخ را با قیمت ۱۱هزار تومان خریداری می‌کردیم، اما حالا قیمت همان نخ بیش از چهار برابر رشد کرده، کارگاه تعطیل شد بیش از ۶۰نفر خانم سرپرست خانوار بیکار.» گزارش‌های بسیاری با همین محتوا به دست «همدلی» رسیده است.

یکی از فعالان در حوزه پوشاک می‌گوید: «قیمت پارچه در سال‌های اخیر به‌خصوص امسال افزایش عجیبی داشته؛ پارچه‌های چینی به دلیل نرخ دلار و کرایه باربری افزایش شدیدی داشته‌اند؛ از اسفند سال ۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ یعنی همین ۱۵ماه، قیمت پارچه حدود ۶۵درصد افزایش یافته»، به گفته وی: «قیمت پارچه معمولی ایرانی هم دست‌کمی از چینی ندارد؛ از اسفند ۱۴۰۰ تا همین حالا که حدود سه ماه گذشته، حدود ۶۰درصد بهای پارچه ایرانی هم افزایش یافته، البته برخی از پارچه‌ها هم ۸۰درصد گران‌تر شده‌اند.» در یک سال گذشته قیمت دلار افزایش یافته، اما نوسانات این ارز بین‌المللی در حدی نبوده که بتواند روی قیمت اجناس وارداتی تأثیر داشته باشد. این در حالی است که نگاهی به وضعیت بازار پارچه و پوشاک نشان از افزایش قابل‌توجه قیمت‌ها دارد؛ به‌طوری‌که به گفته بسیاری از فعالان این حوزه در یک سال اخیر قیمت برخی از پارچه‌ها افزایش ۱۰۰درصدی را هم تجربه کرده که این موضوع باعث شده تا قیمت پوشاک هم گران‌تر شود.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=3450

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.