تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
3

چرا معدوم سازی؟

  • کد خبر : 3579
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
چرا معدوم سازی؟

انتشار بحث‌برانگیز تصاویر معدوم‌سازی هزاران جوجه یکروزه و دفن آنها زیر خاک که به ادعای مسببان آن به دلیل نبود دان انجام شده، این سوال را در اذهان عمومی ایجاد کرده که چرا نهاده‌های آنها تامین‌ نمی‌شود و چرا دستگاه‌های مرتبط اقدامی برای جلوگیری از این دست معدوم‌سازی‌ها نمی‌کنند؟ این در حالی است که وزارت کشاورزی و انجمن مربوطه مدعی هستند که مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد.

به گزارش اصناف شهر، روز گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد یک واحد مرغداری با ادعای کمبود و گرانی نهاده‌های تولید و دان مرغ اقدام به معدوم سازی هزاران قطعه جوجه کرده است.

این در حالیست که روزهای گذشته وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد که شرکت پشتیبانی امور دام جوجه‌ریزی توسط مرغداران را پیش‌خرید می‌کند، بنابراین مرغداران نگران فروش محصول خود در بازار نباشند.

وی همچنین گفت: با رشد تسهیلاتی که داشته‌ایم و از سوی بانک‌ کشاورزی در سراسر کشور ارائه کرده است، مطمئن باشید در هفته آینده سرمایه در گردش به سرعت پرداخت خواهد شد و هیچ دغدغه‌ای وجود ندارد که مرغدار ما بخواهد به سمتی برود که جوجه‌ریزی را حذف کند و احیانا به سمت معدوم‌سازی آن برود.

حسین دماوندی نژاد – معاون وزیر جهاد کشاورزی – نیز در روزهای گذشته اعلام کرده بود که هر هفته تعدادی جوجه‌ یکروزه گوشتی تولید می‌شود و باید در فضای پرورش قرار گیرد. بر این اساس شرکت پشتیبانی امور دام، تولید قراردادی با مرغداران را در دستور کار خود قرار داده است و مرغداران به تعداد جوجه دریافت شده، نهاده مدت‌دار را از شرکت پشتیبانی امور دام تحویل گرفته و مبادرت به تولید می‌کنند. البته در مقطعی که محصول به دست می‌آید، تولیدکننده مختار است که محصولش را به بازار عرضه کند یا شرکت پشتیبانی امور دام با نرخ مصوب، مرغ تولیدی را خریداری می‌کند.

وی همچنین اعلام کرده بود که پرورش دهندگان طیور گوشتی و تخم گذار می‌توانند با دریافت دان مدت‌دار و خرید اعتباری از شرکت پشتیبانی امور دام کشور تسهیلات لازم را در جهت ادامه تولید و در بعد نیاز تغذیه‌ای گله‌های تحت پوشش انجام دهند تا نگرانی در تولید جوجه یک روزه برای تولیدکنندگان آن‌ها وجود نداشته باشد.

البته محمدرضا صدیق پور – دبیر انجمن جوجه یکروزه – نیز در نامه‌ای به تاریخ ۴خرداد به اعضای انجمن جوجه یکروزه اعلام کرده بود که واحدهایی که به دلیل کاهش تقاضای جوجه ریزی، جوجه های تولیدی شان به فروش نرفته و در جوجه کشی می‌ماند برای جلوگیری از معدوم شدن جوجه‌ها طی نامه‌ای با عنوان معاونت امور دام یا مدیرکل طیور یا ریاست سازمان جهادکشاورزی استان و رونوشت به انجمن جوجه یکروزه، تعداد جوجه جذب نشده را اعلام تا در صورت امکان با کمک دستگاه های ذیربط نسبت به جذب جوجه یکروزه اقدام شود.

همچنین در این نامه ذکر شده بود که از انتشار هرگونه عکس و فیلم معدوم سازی در فضای مجازی خودداری شود که با سوء استفاده عوامل فرصت طلب موجب تضییع شدن حق و حقوق تولیدکنندگان این بخش نشود.

با این توضیحات مشخص نیست واحد مربوطه با چه هدفی اقدام به انتشار فیلم معدوم‌سازی جوجه‌ها کرده است؟ پیگیری ایسنا از وزارت کشاورزی و بخشهای مرتبط برای شفاف‌سازی این موضوع ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=3579

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.