تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
7

کاهش جدی قیمت برنج در راه است

  • کد خبر : 4814
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۱
کاهش جدی قیمت برنج در راه است

دبیر انجمن برنج اخیرا از رشد چشمگیر تولید و کاهش قیمت برنج در روزهای آتی خبر داد به طوری که با آغاز فصل برداشت، رشد ۳۰ درصدی تولید، افزایش عرضه برنج‌های احتکار شده دلالان و کاهش انتظارات قیمتی، برنج را در سراشیبی قیمت قرار داده است.

به گزارش اصناف شهر، طی ماه‌های اخیر قیمت برنج ایرانی تا حد زیادی افزایش یافت تا جایی که در برخی نقاط قیمت این محصول پرطرف‌دار از مرز ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلو هم فراتر رفت.

دلایل مختلفی برای رشد قیمت برنج در این ماه‌ها اعلام شد که از جمله آنها می‌توان به ممنوع شدن واردات هم‌زمان با کاهش تولید در سال گذشته اشاره کرد.

اکنون اما با شروع فصل برداشت برنج، خبرها از آغاز روند کاهشی قیمت برنج در کشور حکایت دارد. اخیراً دبیر انجمن برنج ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید برنج در کشور طی سال جاری، از کاهش قیمت این محصول در روزها و هفته‌های آتی خبر داد.

«جمیل علیزاده شایق» به ایرنا گفته است: برخلاف آنچه که تصور می‌شد که امسال با کاهش تولید برنج روبرو شویم، اما بارندگی‌های اخیر موجب افزایش کمی و کیفی تولید برنج در شمال کشور شد که همین امر در روند کاهش قیمت این محصول اثرگذار است.

دبیر انجمن برنج ایران یکی دیگر از دلایل افزایش تولید برنج را علاوه بر شرایط آب‌وهوایی مناسب، استقبال کشاورزان از کشت دوم برنج (برنج رتون) دانست و افزود: به دلیل افزایش قیمت این محصول در کشور بخش عمده‌ای از کشاورزان مازندرانی اقدام به کشت دوم این محصول کرده‌اند که موجب افزایش تولید شده است.

علیزاده شایق بیان کرد: بر اساس برآوردها به نظر می‌رسد امسال میزان تولید برنج بیش از دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن باشد که رقم خوبی است.

وی اضافه کرد: برای کشت دوم برنج به طور معمول کشاورزان در اسفندماه خزانه برنج می‌گیرند، البته امسال این اقدام در بهمن‌ماه رخ می‌دهد و برداشت این محصول در اوایل مردادماه صورت می‌گیرد؛ بنابراین کشاورز بلافاصله به کشت دوم می‌پردازد و حتی برای سرعت عمل به‌جای نشاکاری، کشت مستقیم انجام می‌دهد و اواخر مهر و آبان‌ماه برنج کشت دوم نیز روانه بازار می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با نزدیک شدن به فصل برداشت برنج و در آستانه ورود برنج‌های تازه به بازار، دلال‌ها عرضه برنج‌های احتکار کرده خود به بازار را آغاز کرده‌اند تا مبادا با ورود برنج‌ها تازه، برنج‌های احتکاری روی دستشان بماند و غیرقابل مصرف شود؛ همین اتفاق باعث افزایش فشار عرضه و کاهش قیمت در بازار شده است.

* مردم منتظر ورود برنج‌های تازه

در آستانه ورود برنج‌های تازه به بازار، بسیاری از مردم دست از خرید برنج‌های موجود در بازار کشیده و منتظر ورود برنج‌های تازه مانده‌اند؛ همین موضوع باعث شده هم‌زمان با افزایش عرضه برنج‌های سال گذشته از سوی دلالان به بازار، تقاضا برای این برنج‌ها کمتر شود و بدین ترتیب قیمت برنج رو به کاهش بگذارد.

طی روزهای اخیر انتظارات قیمتی در جامعه به طور محسوسی کاهش یافته است. مصادیق کاهش انتظارات قیمتی را می‌توان در افت قابل توجه قیمت‌ها در بازارهای ارز، سکه، خودرو مشاهده کرد. همین موضوع به‌تدریج به بازارهای دیگر هم سرایت کرده و بسیاری از مردم قیمت‌های فعلی را واقعی نمی‌دانند و منتظر کاهش جدی قیمت‌ها هستند. همین موضوع عامل دیگری در کاهش تدریجی قیمت برنج طی روزها اخیر و تداوم بیشتر آن در روزها آتی به شمار می‌رود.

با توجه به پیش‌بینی افزایش تولید و رکود در بازار، برآورد می شود که قیمت برنج کاهش یابد؛ هر چند این روند نزولی آغاز شده و بازار به تعادل و ثبات نزدیک شده است

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=4814

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.