خبرهایی مبنی بر گشایشهای ارزی وجود دارد که میتواند بر بازار پر التهاب ارز ایران اثرگذار باشد.
اصناف شهر به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در روزهای گذشته محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور از تماس تلفنی رئیسجمهور با برخی همتایان خارجی خود، با هدف گشایش در پولهای بلوکه شده ایران خبر داد.
چندین سال است که با سیاستگذاریهای نادرست، اقتصاد دچار دور باطل پولپاشی، ارزپاشی و اتلاف منابع شده است. اوایل دهه ۱۳۵۰ با افزایش درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت، برخی از مسئولان اقتصادی، دچار این توهم شدند که اقتصاد ایران با رها شدن از بند محدودیتهای مالی میتواند بدون توجه به سایر محدودیتها و صرفا با تکیه بر منابع مالی، رشد بینظیر دهه ۱۳۴۰ را با شتاب بیشتری ادامه دهد و کشور در مدتی کوتاه به جمع کشورهای صنعتی و پیشرفته بپیوندد.
نتیجه این سیاست های نادرست، پول پاشی گسترده بود که خود را به صورت تورم دو رقمی و نوسانات زیانبار آن در میانه دهه ۱۳۵۰ نشان داد. حالا که قرار است منابع جدیدی به کشور و به هر نحوی وارد کشور شود، نوع مدیریت صحیح آن ها اهمیت ویژه ای دارد. به ویژه اینکه بازار ارز در کشور بازاری پر نوسان و پر از التهاب طی سالیان اخیر بوده است. به همین جهت، با کارشناسان گفت و گو کردیم. ابتدا در مورد میزان این منابع بلوکه شده و سپس اثرات ورود این منابع بر بازار ارز و مهم تر از همه، چگونگی مدیریت این منابع را بررسی کردیم.
میزان منابع بلوکه شده، محرمانه است
عبدالرضا ارسطو کارشناس اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به میزان منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر کشورها اظهار کرد: آمار و اطلاعات مربوط به منابع ارزی بلوکه شده در خارج از کشور در دسترس همگان نیست و از جمله اطلاعات محرمانه اقتصادی تلقی میشود. البته مسئولان اقتصادی کشور در مصاحبههای خود به صورت جسته و گریخته اطلاعاتی از منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر کشورها ارائه کرده اند. اما در مصاحبههای مسئولان اعداد و ارقام متفاوتی ارائه میشود که تفاوت زیادی را در میزان ارزهای بلوکه شده اعلامی نشان میدهد.
او ادامه داد: دلیل بخش عمدهای از اختلاف مذکور ناشی از آن است که مصاحبههای مسئولان در زمانهای مختلفی انجام شده و یا ناظر به کالاهای صادراتی خاصی بوده است؛ بنابراین آمار دقیقی از میزان ارزهای بلوکه شده ایران در سایر کشورها وجود ندارد. از همین رو میزان ارزهای بلوکه شده ایران در سایر کشورها را بین ۸ میلیارد دلار تا حتی ۶۰ میلیارد دلار نیز ذکر میکنند.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: البته باید این توضیح تکمیلی داده شود که بخشی از منابع ارزی ایران در سایر کشورها به طور کامل مسدود است و بخشی دیگر از منابع ارزی ایران بلوکه نیست، اما به دلیل محدودیتهای ایران در دسترسی به نرم افزارهای نقل و انتقال پول (ارتباطات مالی) نظیر سوئیفت و … قابلیت انتقال و یا استفاده به راحتی ندارند.
او افزود: تحریمهای آمریکا عامل مسدودی منابع ایران در سایر کشورهاست و پس از خروج آمریکا از برجام متأسفانه منابع ارزی ایران در سایر کشورها بلوکه شد. عمده این منابع در کشورهای کره جنوبی، چین، ژاپن، هند، عراق و … بابت صادرات نفت خام و یا انرژی بوده است. مثلاً منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی حدود ۷ میلیارد دلار و در عراق حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار عنوان شده است.
منابع بلوکه شده بعد از آزادی به دولت تعلق ندارند
ارسطو تاکید کرد: نکته بسیار مهم آن است که پیش از آنکه منابع ارزی مذکور آزاد شوند و به صورت کامل در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرند، دولت ریال آن را از بانک مرکزی تحویل گرفته است؛ بنابراین پس از آزادسازی منابع بلوکه شده، دلارهای مذکور متعلق به دولت نیست.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به ورود این منابع به کشور و اثرگذاری آن بر بازار ارز تصریح کرد: مسلما با آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده کشور در خارج، قدرت بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز افزایش مییابد و میتواند با اثرگذاری بیشتری به نقش خود در حفظ ارزش پول ملی و تأمین نیازهای ارزی کشور برای واردات اقدام کند.
او ادامه داد: البته این افزایش منابع ارزی بانک مرکزی نباید منجر به سرکوب قیمت ارز در بازار شود. در صورتی که بانک مرکزی منابع ارزی آزاد شده را به صورت غیر بهینه وارد بازار کند، قیمت ارز به کمتر از قیمتهای تعادلی خواهد رسید و مجددا تقاضای ارز زیاد شده و واردات کالا افزایش مییابد و همین امر به تولید ملی آسیب خواهد رساند.
منابع ارزی به اولویت ها اختصاص یابد
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: بنابراین پیشنهاد میشود که اگر مطابق مصاحبههای مسئولان در روزهای اخیر گشایش ارزی بوجود آمد، دولت و بانک مرکزی اقدام به ارز پاشی در بازار نکنند و همچنان به مدیریت تقاضا و مدیریت بهینه بازار ادامه دهند. البته دولتها همیشه در سال اول مسئولیت خود علاقه دارند که قیمت ارز را به صورت دستوری کاهش دهند، اما امیدواریم که تیم اقتصادی دولت جدید، اشتباه گذشتگان را تکرار نکند و منابع ارزی را با مدیریت کارآمد به اولویتها تخصیص دهند.
او افزود: همچنین پیشنهاد میشود که حجم ارز ترجیحی به قیمت ۴۲۰۰ تومان برای کالاهای اساسی (بیشتر از میزان مصوب بودجه) را نیز افزایش ندهند. زیرا تجربه نشان داده که ارز ترجیحی کمک قابل توجهی به کنترل قیمت کالاهای اساسی نخواهد کرد.
ارسطو ادامه داد: با دستور و اقدامات مقطعی نرخ ارز کاهش مییابد، اما ثبات پیدا نخواهد کرد. آنچه که مورد نیاز اقتصاد کشور و درخواست همه فعالان اقتصادی است، ثبات نرخ ارز و پیش بینی پذیر بودن آن است تا بتوانند برنامهریزی اقتصادی داشته باشند.
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه این منابع چگونه باید مدیریت شود تا شاهد ارزپاشی و … نباشیم، بیان کرد: اگر گشایش در آزادسازی منابع ارزی با افزایش صادرات نفت همراه باشد و بتوان با تعاملات مناسب دولت جدید با سایر کشورها (کشورهایی که شریک تجاری ایران هستند)، دسترسی به منابع ارزی تسهیل شود، قطعا درآمدهای ارزی دولت به واسطه افزایش صادرات نفت، افزایش خواهد یافت و بخشی از کسری بودجه دولت را نیز پوشش خواهد داد.