به گزارش اصناف شهر، زنگنه با بیان اینکه حتی خودروهای وارداتی هم نتوانسته به اوضاع بازار کمک کند، گفت: براساس وعدههای مسئولان قرار بود واردات خودرو در بازه قیمتی اقتصادی انجام شود، اما قیمتهای اعلامی نسبت به وعدهای که به مردم داده شده بود فاصله دارد.
به گفته زنگنه، قیمتهای اعلامی از سوی واردکنندگان خودرو شرایط را به گونهای رقم زده است که نازلترین قیمت وارداتی خودرویی مانند تویوتا کرولا با خودروی چینی مونتاژی که بهای تمام شده آن با اعتراض همراه بود، برابری میکند.
وی معتقد است: بازار خودرو در سه محدوده خودروهای داخلی، مونتاژی و واراداتی تقسیمبندی میشود و هر کدام از این دستهبندیها بازه قیمتی مشخصی دارند، عملا امکان رقابت در این بازار وجود ندارد.
زنگنه درباره عدم رفع نیاز بازار خودرو با توجه به گشایشی که در واردات خودرو صورت گرفت، توضیح داد: در سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶ که واردات خودرو آزاد بود نیاز بازار ایران بر اساس آمار رسمی سالانه حدود ۸۰ هزار خودروی وارداتی بود، اما درحال حاضر برای واردات حدود ۲۰ هزار خودرو برنامهریزی شده است که این تیراژ نمیتواند پس از گذشت پنج سال از ممنوعیت واردات جوابگوی نیاز بازار خودرو باشد با این حال همچنان وضعیت بازار خودرو با اگر و اما همراه است.
وی با اشاره به اینکه حتی در صورت تثبیت نرخ دلار هر عاملی میتواند در جهت افزایش قیمت در سطح بازار خودرو تاثیرگذار باشد و فضا را برای سودجویی دلالان فراهم کند، اظهار کرد: به دلیل محدودیت در تیراژ واردات و فاصله طولانی بین ثبت درخواست و تحویل خودرو به مشتری باید منتظر افزایش قیمت خودروهای وارداتی در حین ورود به بازار باشیم.
به گفته زنگنه شرایط بازار خودرو تنها در شرایطی بهبود مییابد که تعرفه واردات کاهش یابد و واردات خودروهای کارکرده نیز تا به ثمر رسیدن نتیجه به صورت جدی و به دور از شعار و وعده دادن دنبال شود.
وی همچنین دلیل طولانی شدن روند واردات خودروهای خارجی را سوء مدیریت دانست و تاکید کرد: بازار خودرو به تیراژ بالاتری نیاز دارد تا آرام بگیرد.