به گزارش اصناف شهر، این موضوع را از انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور پیگیری کردیم؛
آقای مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور میگوید تعداد انصرافیهای بالا در طرح جایگزینی باعث شده خودروساز پیامکی ارسال نکند؛ بعد از نوساناتی که در قیمت گذاری کارخانه اتفاق افتاد و تعدادی از خرید خودرو امتناع کردند، خودروسازان دیگر پیامکی برایشان ارسال نکردند.
به گفته آقای مشهدی شریف، افزایش قیمت خودرو درب کارخانه یکی دیگر از دلایل انصرافیها بود؛ برخی متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، خودروی خود را به مراکز اسقاط تحویل دادند، اما بعد از اینکه قیمت خودرو گران شد و خودروسازان از تحویل خودرو امتناع کردند، مالکان خودرو فرسوده از شرکت در این طرح خودداری کردند.
از سوی دیگر مسئول سامانه یکپارچه فروش خودرو میگوید: اطلاع رسانی نکردن خودروساز باعث کندی در اجرای کار شده است. به گفته آقای مهدی تقدسی، شفاف سازی نکردن فرآیند اسقاط خودرو و مراحل انجام کار تا رسیدن به خودروی نو، باعث شد کار این متقاضیان به کندی پیش برود؛ متقاضی باید یکبار در سامانه فروش و سپس در سامانه خودرو فرسوده ثبت نام میکرد، بعد از زمان بندی، در سامانه خودرو فرسوده، زمان بندی انجام میشد که این اتفاق نیفتاد.
نتیجه این اطلاع رسانی ناقص، خارج نشدن خودروهای فرسوده از چرخه و در نتیجه افزایش آلودگی هوا و بالا رفتن مصرف سوخت خودروهاست. بر اساس قانون ساماندهی صنعت خودرو، باید سالانه ۲۰ درصد از فروش خودروسازان به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص یابد.