پیشنهاد ما این است که به جای تخصیص بنزین به خودروها، آن را به کد ملی مصرفکنندگان واقعی بدهیم تا عدالت بیشتری برقرار شود.»
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: این شیوه فعلی تخصیص بنزین باعث شده که یارانه پنهان بنزین فقط به خودرو ۵۰ درصد افراد جامعه تعلق بگیرد و افرادی که عمدتاً هم جز اقشار پایین و نیازمند یارانه هستند از این یارانه بنزین برخوردار نشوند.
این نماینده مجلس دوازدهم همچنین به توانایی کشور در تولید بنزین اشاره کرد و افزود: «ما حتی بیشتر از نیاز مصرف داخلی، توانایی تولید بنزین داریم. اما به دلایل تصمیمگیریهای غلط در گذشته، در حال حاضر به واردات بنزین از خارج وابسته شده ایم و این امر باعث شده که بودجه کلانی را صرف واردات بنزین کنیم.»
نماینده مردم کرج در ادامه اظهار کرد: «اگر بخواهیم این مشکل را حل کنیم، باید به جای تهاتر، نقدی کار کنیم. اکنون صحبتهایی در کمیسیون انرژی مجلس در حال انجام است، اما نیازمند یک طرح یا لایحه از سوی دولت هستیم تا در مجلس مصوب شود. طولانی شدن این فرآیند به ضرر مردم و دولت خواهد بود.»
وی ادامه داد: تخصیص بنزین به نفر مصرف را کنترل میکند و شاید بتوان با این شیوه جلوی قاچاق را هم گرفت و از سوی دیگر باعث میشود مردمی که خودرو ندارند با فروش سهمیه خود به دیگران صاحب درآمدی هر چند اندک شوند و افرادی که با درآمد بالا از بنزین یارانهای استفاده میکنند مجبور میشوند هزینه واقعی بنزین را به این افراد پرداخت کنند.
یک نماینده مجلس گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر علاوه بر حل معضل قاچاق سوخت و مصرف غیربهینه بنزین در عبورومرورهای شهری، کمکی برای خانوارهایی است که وسیله نقلیه ندارند. این افراد نیز از یارانه سوخت بهره میبرند و ضریب جینی را کاهش خواهد داد.
در شرایط فعلی، هر چقدر بر میزان تولید و واردات اضافه میکنیم، مصرف نیز افزایش می یابد. امکان ادامه روند فعلی وجود ندارد و باید چاره اندیشی ای در این حوزه داشته باشیم.
مرکز پژوهش های مجلس طرحی را با عنوان اختصاص سهمیه بنزین به نفر مطرح کرده است که می تواند زمینه ای برای توزیع عادلانه یارانه بنزین باشد و به کنترل مصرف نیز کمک کند. به زعم بسیاری، اجرای این طرح با کار کارشناسی دقیق و حسابشده می تواند به حل و فصل مشکلات کشور در حوزه بنزین بیانجامد.
نظرات علی جعفری آذر، نماینده آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس را در خصوص طرح پیشنهادی مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو در ادامه می خوانید.
جعفری آذر با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر راهکاری موثر برای ایجاد عدالت در توزیع یارانه بنزین است، تصریح کرد: در این طرح، به جای این که سهمیه بنزین به خودرو تعلق بگیرد، افراد از سهمیه یارانه ای بنزین بهره مند می شوند. می توانیم مابه التفاوت سهمیه بنزین یارانه ای و آزاد را به کارت خانوارها واریز کنیم. اجرای طرح سهمیه بنزین به نفر مزیت های مختلفی برایمان دارد و به همین دلیل اجرای آن می تواند مفید باشد.
وی ادامه داد: بر اثر اجرای طرح اختصاص سهیمه بنزین به نفر می توانیم به تک نرخی کردن قیمت بنزین اقدام کنیم که مزیت های زیادی برایمان دارد. در حال حاضر، شاهد دو نرخ در جایگاه ها هستیم که مشکلاتی را ایجاد کرده است. اختصاص سهمیه بنزین به نفر می تواند این مسائل را حل و فصل کند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هر چقدر که افزایش قیمت بنزین اتفاق افتاد، باید مابه التفاوتش در کارت خانوارها شارژ شود. اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیکتر است و نسبت به شرایط فعلی با عدالت بیشتری توزیع یارانه سوخت را خواهیم داشت.
جعفری آذر گفت: در شهرها و روستاها خانواده های پرجمعیتی هستند که اصلاً خودرو ندارند. این افراد از یارانه بنزین بهره ای نمی برند. برعکس، خانواده های متمکنی را می بینیم که از امکانات بالایی برخوردارند و از چند خودرو استفاده می کنند. این افراد پیش بینی هایی برای روزهای زوج و فرد دارند و از خودروهای با پلاک های متفاوت بهره میبرند. این افراد بیشترین استفاده را از یارانه بنزین در کشور دارند.
وی ادامه داد: افراد متمکن که چندین خودرو دارند و از یارانه بنزین بالایی استفاده میکنند، عامل بروز ترافیک، آلودگی هوا و… هستند و مشکلاتی را به وجود میآورند. این شرایط به لحاظ تخصیص یارانه سوخت عادلانه نیست و باید تغییر کند.