تاریخ : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳ 13 ربيع أول 1446 Monday, 16 September , 2024
2

خرید تضمینی گندم و دغدغه‌های کشاورزان/ مطالبات گندم کاران از دولت

  • کد خبر : 11246
  • ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲
خرید تضمینی گندم و دغدغه‌های کشاورزان/ مطالبات گندم کاران از دولت

علی نواصر: کشورمان سال‌ها است در راستای تأمین نیازهای غذایی مردم، تأمین امنیت غذایی و نبود وابستگی به سایر کشورها در کالاهای اساسی به خصوص در زمینه گندم به عنوان قوت غالب مردم، موضوع خودکفایی در زمینه گندم را در دست اجرا دارد که در این زمینه موفقیت‌هایی نیز حاصل شده است.

به گزارش اصناف شهر، در این زمینه برنامه‌ریزان خودکفایی در تولید گندم می‌دانند که بازیگران اصلی برای رسیدن به این امر مهم، خود کشاورزان کشور و به عبارتی گندم‌کاران هستند که باید با یک برنامه اصلی به سمت تولید بیشتر، استفاده از روش‌های نوین کشت، آبیاری و همراهی با برنامه دولت هدایت شوند؛ این در حالی است که در این برنامه جامع خودکفایی گندم ظاهراً برنامه ریزان همواره جلب رضایت بازیگران اصلی خودکفایی گندم را از یاد برده‌اند.

جدی‌ترین دغدغه گندم‌کاران در کنار مشکلات مثل تأمین آب لازم، کود با قیمت مناسب و کمباین در زمان فصل برداشت در موعد مقرر، دریافت نکردن مطالبات خود در زمینه فروش گندم است که باعث گله‌مندی و نارضایتی جدی کشاورزان کشور به خصوص خوزستان به عنوان قطب اصلی تولید گندم کشور شده است.

یکی از کشاورزان دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: من در قطعه زمینی که حتی به یک هکتار نمی‌رسد، گندم تولید کردم و با وجود زحمت‌های بسیار و هزینه‌های قابل توجهی که برای تهیه بذر و کود، تنها امیدم به زمان فروش و حاصل دسترنجم بود؛ اما بیش از یک ماه از تحویل محصول گذشت تا مطالبات خود را دریافت کردم.

وی اضافه می‌کند: زمان برداشت به دلیل بارندگی‌ها و نبود کمباین امکان برداشت محصول را نداشتم، از همین رو در کنار نگرانی‌های بسیاری از وقوع باد و باران، موفق نشدم گندم خود را در زمان معین به سیلوها ارسال کنم.

این کشاورز می‌گوید: خسارت‌های وارده موجب کاهش تناژ محصول شد و در نتیجه گندم را با قیمت پایین و به دور از انتظار فروختم.

تنها منبع درآمد کشاورز

یک کشاورز اهوازی نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: چگونه است که مسئولان برای رسیدن به خودکفایی گندم همواره ما را ترغیب به تلاش می‌کنند ولی وقتی پای تعهدات خودشان به میان می‌آید، بی تفاوت می‌شوند و ارزشی برای زندگی کشاورزی که تنها منبع درآمد آن همین گندم است، قائل نیستند؟

علی محمدی تاکید می‌کند: برای من قابل قبول نیست که پول من کشاورز، وقتی گندم را به سیلوها تحویل داده‌ام به موقع پرداخت نشود در حالی که این امر هر سال و در فصل مشخصی انجام می‌شود و مسئولان با اندکی برنامه‌ریزی و پیش بینی آن در بودجه، می‌توانند این مساله را حل کنند. هزینه‌های زندگی بالا رفته و تنها منبع درآمد ما همین پول گندم است، ضمن اینکه هزینه‌های جانبی فراوانی مثل خرید آب، حقوق کارگر، خرید کود و هزینه کمباین و ماشین آلات حمل گندم را داریم که کمرشکن است.

در همین زمینه عبدالرضا سیداحمدی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: بر اساس الگوی کشت زراعت در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲، تعهد خوزستان در حوزه گندم یک میلیون و ۷۷۸ هزار و ۶۰۰ تن بوده که با وجود خشکسالی رخ داده در ماه‌های آذر، دی و بهمن سال گذشته، همچنین سیل فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری در مجموع ۳۸۰ هزار تن گندم در استان دچار خسارت شد.

وی با بیان اینکه خوزستان در ۱۰ سال گذشته رتبه اول تولید گندم کشور را به خود اختصاص داده است، تصریح می‌کند: میزان تولید گندم در استان تاکنون یک میلیون و ۸۲۲ هزار و ۷۵۰ تن در سال ۱۴۰۳ بوده که با وجود خسارت وارد شده، سه درصد بیشتر از الگوی کشت استان است.

لزوم پیش بینی در بودجه

سید احمدی در ادامه پرداخت وجه کشاورزان را یک امر ملی می‌داند و می‌گوید: این امر بر اساس تخصیص بودجه از سوی هیأت دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور انجام می‌شود که در سال جاری با توجه به مسائل پیش آمده، مقرر شده بود وجه کشاورزان از سوی سازمان حمایت پرداخت شود؛ لذا تأخیر در پرداخت را به همراه داشت اما در دو هفته گذشته وجه کشاورزان پرداخت شد.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=11246

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.