به گزارش اصناف شهر، طبق اعلام جدید ایدرو (سازمان نوسازی صنایع ایران) تولید انواع وسایل نقلیه به اسقاط یک یا چند خودروی فرسوده مشروط شده است. در این بین رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو این اقدام را صرفاً شوی تبلیغاتی برای افزایش قیمت خودروهای فرسوده میداند.
با توجه به افزایش تعداد خودروهای فرسوده فعال در کشور، در هر آییننامه جدیدی که منتشر میشود بندی از آن به اسقاط خودرو مربوط میشود. پیش از این اسقاط این خودروها یکی از شرطهای واردات شده بود و حالا تولید انواع وسایل نقلیه نیز به ارائه گواهی اسقاط خودرو مشروط شده است.
تا جایی که تولیدکنندگان کامیونهای کشنده برای تولید هر دستگاه از این محصول باید ۱۶ گواهی اسقاط ارائه دهند. ارائه چنین شرط و شروطی باعث شده تا اکنون بازار سیاه اسقاط این خودروها حسابی داغ شود. البته برخی از فعالان چنین شرطهایی را شوی تبلیغاتی برای بالابردن قیمت اسقاط خودرو و البته خودروهای فرسوده میدانند.
برخی از فعالان این بازار نیز با سوءاستفاده از این بخشنامهها و قوانینی که یک شبه وضع شدهاند توانستهاند قیمت خودروهای از رده خارج نظیر پیکان ۷۵ را بهطور معمول تا ۳۵۰ میلیون تومان بالا ببرند. برخی نیز این خودروها را در سایتهای خرید و فروش اینترنتی تا سه میلیارد تومان هم قیمتگذاری کنند. با این حال همچنان مسئولان امر بدون توجه به چنین اتفاقاتی بر آتش تشکیل این بازارهای سیاه میدمند.
قیمت خودروهای فرسوده
چنانکه در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲، مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، نامهای را به کلیه تولیدکنندگان خودرو، مراکز اسقاط و بازیافت مجاز کشور و واردکنندگان خودرو ابلاغ و شروط مربوط به اسقاط خودرو را تعیین کرد.
اسقاط خودروهای فرسوده برای تولید جدید!
طبق ابلاغیه مورد اشاره که حتی تاریخ اصلاحیه ماده ۱۰ ساماندهی خودرو روی نامه به اشتباه، دی ماه ۱۴۰۲ خورده است، انواع گروههای خودرویی طبقهبندی شده و تعداد گواهی اسقاط خودرو مورد نیاز جهت پلاکگذاری هر خودرو اعلام شده است.
بر این اساس، انواع وسایل نقلیه به هفت گروه تقسیم شده که نام گروه و تعداد گواهی مورد نیاز برای هر کدام، به شرح زیر است:
هر موتور سیکلت معادل یکهفتم گواهی اسقاط، یا به عبارتی هر هفت موتور سیکلت یک گواهی اسقاط، تاکسی دو عدد، ون نوع M1 (تا ۸ نفر مسافر و حداکثر حمل ۱٫۵ تن بار) سه گواهی، مینیبوس و ون M2 ( حداکثر ۱۶ + ۱ نفر و تناژ حمل بار بیش از ۵ تن) پنج عدد گواهی، اتوبوس شهری و بین شهری ۱۴ عدد، وانت یک تن و پایینتر دو عدد، وانت بالاتر از یک تن سه گواهی، کامیونت ۲ تا ۶ تن سه عدد، کامیون سبک ۵ عدد، کامیون متوسط ۱۲ عدد، کامیون سنگین ۱۴ عدد و کامیون کشنده تا ۱۶ گواهی اسقاط لازم دارد.
گواهی اسقاط خودرو
مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خوردوهای فرسوده در این باره گفت: تا زمان تصویب آییننامه جدید، تمامی خودروهای تولیدی مکلف هستند از گروه گواهی اسقاط مجاز برای استفاده در گروه خودرویی تولیدی خود استفاده کنند.
ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده تأکید دارد که تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلتی که نسبت به ارائه عوارض اسقاط اقدام نکنند با هماهنگی صورتگرفته توسط پلیس راهور فراجا، شمارهگذاری محصولات این دسته از تولیدکنندگان متوقف شود.
خودروی فرسوده گرانتر از خودروی واردات
طبق شروطی که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو گذاشته، بازار خودروهای دست دوم و مستهلک بسیار پرتلاطم شده و قیمت آنها احتمالاً تا مرز خودروی صفر کیلومتر پیش خواهد رفت.
از سوی دیگر، در وضعیتی که اغلب خودروهای باری داخل کشور فرسوده و مستهلک هستند و رانندگان آنها توان نوسازی خودرو را ندارند، آیا واقعاً برای تولیدکننده و واردکننده، میسر خواهد بود تا با ارائه ۱۶ گواهی اسقاط خودرو به تأمین کشنده مورد نیاز کشور با قیمت مناسب بپردازد؟
محمود مشهدیشریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، در رابطه با ابلاغیه ایدرو به تجارتنیوز گفت: تنها ابلاغیهای که فعلاً تصویب شده، مربوط به بند الف تبصره ۳ قانون اصلاح ماده ۱۰ ساماندهی صنعت خودروست.
وی ادامه داد: طبق این قانون، مالک خودروی فرسوده میتواند یکبار به مدت ۱۰ سال، یک دستگاه خودرو وارد کشور کند. درصوتی که واردکننده، گواهی اسقاط نداشته باشد میتواند با پرداخت پنج درصد قیمت خودرو، خودروی وارداتی را شمارهگذاری کند. همچنین واردکنندگان باید برای هر دو خودروی وارداتی یک گواهی اسقاط خودرو ارائه کنند.
ابلاغیه بدون تصویب هیئت وزیران بیمعناست
مشهدیشریف در مورد ابلاغیه منتشرشده توضیح داد: تمام موارد مربوط به گواهی اسقاط خودرو و تعداد آن باید در آییننامه اجرایی، به تصویب هیئت وزیران برسد. این آییننامه هنوز به تصویب این هیئت نرسیده و اینکه بگوییم ۱۶ یا ۱۴ گواهی اسقاط برای شمارهگذاری نیاز است، اشتباه بوده و ما نمیتوانیم در مورد چیزی که تصویب نشده باشد، اظهار نظر کنیم.
او در پایان خاطرنشان کرد: همین اظهارات غیرمستند به مصوبات هیئت دولت سبب التهاب در بازار خودرو میشود و قیمت خودروهای فرسوده را گاهی تا ۵۰ الی ۲۰۰ درصد افزایش میدهد. در صورتی که این اخبار هیچ مبنایی نداشته و یک شوی تبلیغاتی جهت افزایش قیمتها است.