به گزارش اصناف شهر، مدرس خیابانی با بیان این که حدود ۱۰ میلیون دلار نیز قرارداد توسعهای و تجهیزاتی در بندر روسیه منعقد شده است، بیان داشت: ۱۷ میلیون دلار نیز برای خرید یک فروند کشتی روسی را نیز امسال با هدف تقویت جابجایی حمل و نقل کالاهای اساسی در دریای شمال عملیاتی شده است.
وی با بیان این که کشتی رانی با ۱۵۰ فروند و با ظرفیت ۵میلیون تن نقش مهمی در جابجایی کالا دارد، ادامه داد: تقویت کشتی رانی در شمال کشور مورد تاکید دولت سیزدهم است و به همین دلیل در کریدور شمال – جنوب امسال حدود ۹۰ میلیون دلار سرمایه گذاری عملیاتی شده است.
مدرس خیابانی به ارایه گزارشی از عملکرد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و افزود: در بخش کانتینری چهاردهمین خط بزرگ دنیا و در خاورمیانه نیز بزرگترین خط کشتیرانی هستیم که در حمل فله، محموله کانتینری و بانکرینگ فعالیت داریم.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی گفت: سال گذشته رکوردهای تاریخی را ثبت کردیم و توانستیم ۲۷ میلیون تن کالا را جابهجا کنیم که رشد ۴۷ درصدی نسبت به سال قبل داشت.
وی با بیان اینکه امسال نیز با رشد پنج درصدی میزان حمل و نقل دریایی به حدود ۳۰ میلیون تن رسیده است، اظهار داشت: توسعه حمل نقل دریایی بر اساس سیاست دولت با گسترش ناوگان درشمال برنامه ریزی شده است.
وی با ذکر این نکته که نیاز امکانات و تجهیزات زیر ساختی در کشتی رانی زیاد است و برای جبران آن به تسهیلات ارزی نیاز داریم، گفت: کشتی رانی برای توسعه باید از صندوق توسعه ملی حمایت مالی خوبی دریافت کند.
وی ادامه داد: طبق برنامه بنا داریم سالیانه یک فروند به ظرفیت کشتی رانی کشور اضافه شود.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توسعه همسان و متوازن را در کشتی رانی مهم توصیف کرد و گفت: اکنون خطوط و نمایندگی را در بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر را توسعه دادیم و ساختار الکترونیکی در ارتباطات اداری شکل گرفته است.
مدرس خیابانی با بیان این که لجستیک دریایی را از دریای چین و هند به سمت کشورهای دریای خزر گسترش داده شده است، گفت: خط ونزوئلا را شکل دادیه ایم که برای رونق این خط تجار باید برنامه ریزی داشته باشند.