به گزارش اصناف شهر، توکلی معتقد است که هزینه حمل و نقل در دریا نسبت به خشکی بسیار ارزانتر است. کشت دریایی و خوراکهای دریایی میتواند امنیت غذایی ما را تأمین کند و در مبحث انرژی بسیار به کشور کمک کند و همچنین در مبحث پزشکی و فرآوردههای دارویی و گردشگری، در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد و کمک کند.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی به مدیریت فرابخشی و راهبری در توسعه دریامحور اشاره کرد و در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت وجود یک سازمان فرابخشی و حاکمیتی، اظهار کرد: با توجه به اینکه ۵۸۰۰ کیلومتر مرز دریایی داریم، گردشگری دریایی چه مقدار اهمیت و اولویت دارد؛ جزایر خوبی در خلیج فارس وجود دارند که برخی از آنها جزء داراییهای ژئوپلیتیکی کشور محسوب میشوند که فقط با گردشگری دریایی میتوان اهمیت ملی آن برجسته و نمایان شود؛ در حوزه میراث زیر آب، در سیراف، بوشهر، بندرعباس و…تمدن غنیای داریم.
ضرورت اختصاص بودجه کافی برای ماموریتهای پژوهشی
به نقل از پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، توکلی گفت: پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی عمده بودجهای که دریافت میکند، ضعیف است. لذا قدرت مانور سازمانی وجود ندارد و توجیه کردن نهادهای مسئول برای دریافت هزینههای تحقیقاتی و مربوط به رسالتهای پژوهشگاه مشکل است و صرفاً هزینههای جاری به عنوان بودجه منظور میشود.
وی قابلیت و توانمندی پژوهشگاه را بالا توصیف کرد و افزود: ما در ابتدای سالجاری در عمق ۲۱۲۰ متری برداشتی انجام دادیم که تنها ۱۴ کشور دنیا این قابلیت را دارند. این توانمندی بسیار حیاتی است؛ چرا که دستگاه مورد نظر را در کشور ساختیم و تجربه زیسته و دانش خاص آن را کسب کردیم.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوسشناسی و علوم جوی، گفت: این مرکز پژوهشی بر اساس تقاضای سایر دستگاهها میتواند توانمندی خود را عرضه کند و رشد دهد. این توانمندی وجود دارد که با استفاده از متخصصین پژوهشگاه و خارج از پژوهشگاه بر اساس یک کار گروهی و جمعی فعالیت کرده و به ظرفیتسازی کمک کنیم. همچنین در حوزه رباتهای زیردریایی (ROV) میتوانیم اقداماتی مهم داشته باشیم، اما نیاز به حمایت داریم.