تاریخ : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ 21 جماد أول 1446 Friday, 22 November , 2024
7

اصلاحیه آئین نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان توسط معاون اول رئیس جمهور امضا و ابلاغ شد!

  • کد خبر : 4662
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
اصلاحیه آئین نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان توسط معاون اول رئیس جمهور امضا و ابلاغ شد!

طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان پس از ۲ ماه بررسی اواخر آبان ماه سال گذشته در آخرین نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت به تصویب رسید.

به گزارش اصناف شهر، لایحه رتبه‌بندی معلمان به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی‌های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شد. با طرح رتبه‌بندی معلمان، رتبه‌های حرفه‌ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می‌شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌شود. طرح رتبه‌بندی معلمان اجرا خواهد شد و حقوق معلمان باتوجه به آن تغییر خواهد کرد.

اصلاحیه رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شد!

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۹ مرداد ۱۴۰۱، به منظور تأمین نظر هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و پیشگیری از اعلام ایراد رئیس مجلس شورای اسلامی، با پیشنهاد

معاونت حقوقی رئیس‌جمهور مبنی بر اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان موافقت کرد.
افزایش حقوق رتبه‌بندی معلمان متناسب با تورم

در مورد اینکه اجرایی شدن این طرح تا چه حدی می‌تواند به وضعیت کنونی سیستم آموزشی کمک کند و اینکه این طرح در ادامه با چه چالش‌هایی روبه‌رو خواهد شد با یکی از کارشناسان حوزه آموزش گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید، امری که به باور دیگر کارشناسان، به سرنوشت افزایش دستمزد بازنشستگان دچار خواهد شد. محمدرضا نیک‌نژاد، فعال صنفی و کارشناس حوزه آموزش در مورد اینکه اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان تا چه اندازه می‌تواند وضعیت سیستم آموزشی را بهبود ببخشد، به خبرنگار «آرمان ملی» می‌گوید: «یکی از عواملی که باعث شد اجرایی شدن این طرح به طول بینجامد عدم حضور افرادی بود که نمی‌دانستند سیستم آموزشی با چه مشکلاتی روبه‌رو است و هر بار در رفت آمد به نهادها دستخوش تغییراتی می‌شد. اجرایی شدن این طرح می‌تواند مانند مُسکن عمل کند و با افزایش نسبی دریافتی معلمان برخی از مشکلات را حل کند ولی توجه داشته باشید که افزایش حقوق‌ها باید با توجه به وضعیت اقتصادی کشور باشد تا معلم که به‌نوعی اصلی‌ترین فرد در حلقه آموزشی کشور محسوب می‌شود بتواند با خروج از وضعیت وخیم اقتصادی بیشتر بر روی آموزش تمرکز داشته باشد. این طرح می‌تواند تاثیرات مثبتی هم به‌همراه داشته باشد ولی فراموش نکنید که اگر نتوانند آن را به‌روزرسانی کنند و تغییراتی در آن بدهند مشکلی برطرف نخواهد شد.» او در همین زمینه ادامه می‌دهد: «ما هنوز از همه مواد این طرح خبر نداریم و تنها کلیاتی از آن به گوش ما خورده است ولی حذف «آزمون» از «شرایط نظام رتبه‌بندی معلمان» می‌تواند جزو نکات مهم محسوب شود. در واقع در نظر گرفتن آزمون برای رتبه‌بندی نمی‌توانست واکنش خوبی از سوی معلمان به‌همراه داشته باشد. سیستم آموزشی در این طرح بیشتر به معلم و مدیر اجازه می‌دهد در نوع مدیریت کلاس و مدرسه دخالت داشته باشند همچنین به نظر می‌آید در مورد نوع ارزیابی‌هایی که در مدارس انجام می‌شود هم دستخوش تغییراتی بشویم که این موارد می‌توانند در بهبود وضعیت آموزشی تاثیرات مثبتی داشته باشد. توجه داشته باشید که این مصوبه تازه بعد از گذشتن از هفت خوان به مرحله اجرایی رسیده است نباید به همین موضوع دلخوش کنیم بلکه دولت باید با کمک‌گرفتن از کارشناسان آموزش و تشکل‌های معلمی چالش‌های این طرح را برطرف کنند تا روابط بین معلمان و دولت که در سال‌های اخیر با حاشیه‌هایی روبه‌رو بود هم برطرف شود.» این فعال صنفی معلمان در پایان با اشاره‌ای به مشکلات اقتصادی معلمان می‌گوید: «ما همواره تلاش می‌کنیم با گفت‌وگو مشکلات را مطرح کنیم تا با همکاری مسئولان این چالش‌ها را برای بهبود وضعیت آموزشی برطرف کنیم. افزایش حقوق‌ها در رتبه بندی معلمان باید تا اندازه‌ای باشد که بتواند بسیاری از دغدغه‌های آنها مانند مسکن را برطرف کند. باید به این موضوع اشاره کنیم که آفت سیستم آموزشی ایران ۲ شغله بودن معلمان است که عمدتا معلمان مرد برای تامین مخارج زندگی خانواه خود مجبور هستند به سمت مشاغل حاشیه‌ای مانند رانندگی اسنپ و… روی بیاورند که این موضوع قطعا در نحوه آموزش تاثیر‌گذار خواهد بود. شرایط اقتصادی باید به ‌نوعی باشد که یک معلم احساس کند در قشر متوسط جامعه زندگی می‌کند و همه تمرکز خود را بر روی کلاس درس و آموزش دانش‌آموزان بگذارد. اگر این مشکلات همچنان ادامه داشته باشد باید بگوییم طرح رتبه‌بندی معلمان تاثیری در روند بهبود وضعیت آموزشی نخواهد داشت.
طرح رتبه‌بندی معلمان باید در موعد مقرر اجرایی می‌شد

نشست مشترک رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به همراه استاندار کرمان و اعضای مجمع نمایندگان استان کرمان با وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

محمد رضا پورابراهیمی در این نشست با اشاره به تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی اظهار کرد: با توجه به درخواست‌های مکرر معلمان حق التدریسی باید هر چه سریع‌تر این موضوع در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد تا شاهد تعیین تکلیف این قشر زحمتکش باشیم.

وی با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان افزود: با توجه به مصوبه مجلس طرح رتبه بندی معلمان باید در موعد مقرر اجرایی می‌شد که تا کنون اجرایی نشده است درخواست ما از وزیر آموزش و پرورش این است که با تسریع زمانی این مصوبه را اجرایی نماید

وی با اشاره به اعتبار مورد نیاز جهت احداث اردوگاه شهید سلیمانی در کرمان بیان کرد: در سفری که وزیر محترم آموزش و پرورش به کرمان داشتند کلنگ احداث این اردوگاه در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار زده شد که در خواست ما از وزیر آموزش و پرورش این است با تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژه، شاهد تکمیل این اردوگاه در آینده نزدیک باشیم

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به کمبود سرانه آموزشی در کرمان افزود: متأسفانه وضعیت سرانه فضای آموزشی در شهر کرمان اصلاً قابل قبول نمی‌باشد لذا باید عملیات ساخت و ساز مدارس هر چه زودتر در دستور کار قرار بگیرد تا سرانه شهر کرمان به متوسط سرانه کشور و استان برسد.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=4662

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.