تاریخ : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ 21 جماد أول 1446 Friday, 22 November , 2024
4

صفر تا صد طرح رتبه بندی معلمان و هر آنچه که باید دربابه این طرح بدانیم

  • کد خبر : 8388
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳
صفر تا صد طرح رتبه بندی معلمان و هر آنچه که باید دربابه این طرح بدانیم

رتبه بندی معلمان بر اساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش ، فرایندی است که به منظور ارتقای درجه معلمان و افزایش کیفیت آموزش های ارائه شده در مدارس ، انجام می گیرد و در واقع هدف اصلی از آزمون رتبه بندی معلمان ، افزایش حقوق نیست ولی منجر به افزایش حقوق معلمان نیز می شود.

به گزارش اصناف شهر، طبق شیوه نامه نطام رتبه بندی معلمان ، افرادی که در آزمون رتبه بندی شرکت می کنند ، با توجه به شایستگی هایی که دارند و امیتازاتی که کسب می کنند ، در ۵ رتبه قرار می گیرند که با رتبه و شغلی درمکتسبه ، از حق و حقوق شغلی بهره مند هستند.

رتبه بندی معلمان منجر به ارتقای کیفیت آموزش های ارائه شده می شود و هدف مستقیم آن نیز همین بحث بهتر شدن کیفیت آموزش ها در مدارس است. بنابراین افزایش حقوق معلمان با اینکه هدف اصلی طرح رتبه بندی نیست ، اما بهتر شدن رتبه و درجه معلم در نظام رتبه بندی ، منجر به افزایش حقوق نیز می شود.

از تصویب تا اجرا

آغاز ماجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به سال ۱۳۹۰ بازمی‌گردد. سالی که در آن شورای عالی انقلاب فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش‌ وپرورش را تصویب کرد. در فصل هفتم هدف‌های عملیاتی و راهکارهای این سند و ذیل هدف دهم یعنی ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تاکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم و در راهکار دوم به استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت‌ انگیزه ارتقای شغلی در آنان بر اساس نظام معیار اسلامی اشاره می‌شود و آن را به‌عنوان راهکار ارتقای جایگاه معلمی معرفی می‌کند

طرح در سال ۹۲ در دولت دهم به مجلس ارائه شد. حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش وقت در تاریخ دوم تیر ۱۳۹۲ از تصویب نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان در هیات وزیران خبر داد و از آن تاریخ به بعد کار تدوین این رتبه‌بندی آغاز شد. حاجی‌بابایی در همان روزها در یک برنامه تلویزیونی گفت که سال ۱۳۹۱ جلسه‌ای سه جانبه در مشهد با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده است و این مأموریت بر عهده آموزش و پرورش قرار گرفت که کار تحقیقاتی کند و نظام رتبه‌بندی معلمان را بنویسد. این طرح بعد یک سال بر اساس ۴ رتبه شامل مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تعریف شد تا معلم با هر سابقه‌ای که دارد متناظر با هم‌ردیف خودش در دانشگاه، حداقل ۸۰ درصد حقوق را دریافت کند

اما در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ بود که کلیات نظام رتبه‌بندی معلمان مجدداً و با تغییراتی اساسی در هیات وزیران در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب شد. نوبخت در همان روزها گفت که دولت علاوه بر تخصیص کامل اعتبارات مصوب به آموزش و پرورش برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۴ مبلغ یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان و برای سال ۹۵ سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است

شهریور سال ۹۴، ضوابط رتبه‌بندی حرفه‌ای مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان در شورای توسعه مدیریت در راستای اجرای طرح رتبه‌بندی به تصویب رسید و در دی ماه سید محمد بطحایی که مسئولیت معاونت پشتیبانی وزارت اموزش و پرورش را بر عهده داشت، در اظهاراتی راه‌اندازی نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان را به‌عنوان مبنای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان معرفی کرد و آن را پشتوانه اصلی طرح رتبه‌بندی معلمان اعلام کرد. سرانجام در سال ۹۴ اولین مرحله طرح رتبه‌بندی در حالی اجرا شد که بسیاری از معلمان و فرهنگیان به نوع اجرای آن اعتراض داشتند و مدعی بودند که این طرح مشکلات زیادی برای آن‌ها پدید آورده است. مسئولان آموزش و پرورش نیز اعلام کردند، آن چیزی که در قالب مرحله اول طرح رتبه‌بندی اجرا شد، ۱۰ درصد از اصل طرح بوده است.

طبق وعده مسئولان وقت آموزش و پرورش قرار بود مرحله دوم طرح رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۵ و همچنین اجرای نظام رتبه‌بندی واقعی معلمان از ابتدای سال ۹۶ اجرایی شود اما این اتفاق رخ نداد. بعد از آنکه سید محمد بطحایی در شهریور به عنوان وزیر آموزش و پرورش از مجلس رای اعتماد گرفت، بار دیگر اجرای این طرح وارد ادبیات مسئولان آموزش و پرورش شد و در همان روزها یوسف نجفی، معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که پیش‌نویس اولیه لایحه رتبه‌بندی معلمان را به دولت فرستاده شده و تا پایان سال ۹۶ برای ارسال به مجلس آماده می‌شود

ابتدای آبان ۹۷ مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد که لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون تخصصی امور اجتماعی هیات‌دولت تصویب شده و آماده سیر مراحل تصویب در هیات‌وزیران است. آذر ۹۷ هم سیدمحمد بطحایی، وزیر سابق آموزش‌وپرورش گفت که لایحه رتبه‌بندی معلمان تا دو هفته آینده تعیین‌تکلیف می‌شود. نکته قابل‌تامل دیگر اما همان ماجرای قدیمی‌ای بود که مانع از اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان می‌شد و آن عدم‌ تامین مالی برای اجرای طرح بود. اوایل سال ۹۷ ابتدا علی اللهیارترکمن، معاون وزارت آموزش‌وپرورش منابع مالی و اعتبارات موردنیاز را اعلام کرد که کمی بعدتر بطحایی گفت: «اعتبارات وزارت آموزش‌وپرورش در سال جاری برای پرداخت‌های طرح رتبه‌بندی کفایت نمی‌کند. یعنی اعتباراتی که در بودجه ۹۷ پیش‌بینی شده، صرف‌نظر از اجرای طرح رتبه‌بندی است و اگر بخواهیم از مهرماه ۹۷ آن را اجرا کنیم، بودجه کنونی کفاف آن را نمی‌دهد

بعد از استعفای بطحایی از سمت وزیر اموزش و پرورش، سیدجواد حسینی که به عنوان سرپرست در این وزارت‌خانه قبول مسئولیت کرده بود، اعلام کرد که دولت برای اجرای این طرح دو هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص داده و این بودجه ابلاغ شده است. هرچند تعدادی از نمایندگان مجلس و کارشناسان این مبلغ را کافی نمی‌دانستند اما حسینی و بعد از آن محسن حاجی میرزایی، وزیر جدید آموزش و پرورش خبر از اجرای قطعی این طرح از مهر امسال می دادند

از مهر امسال تا به امروز که وزیر آموزش و پرورش خبر از تصویب نهایی این طرح در هیات دولت را داد، به معلمان وعده داده شد که زمان اعمال این طرح از اول مهر خواهد بود. او در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره زمان رسیدن مبالغ به دست معلمان گفت که زمان اعمال این افزایش‌ها از اول مهر ۹۸ است. اما تعیین رتبه معلمان در هیئت‌های ممیزه ممکن است چند هفته‌ای طول بکشد. هر زمانی که رتبه‌ها مشخص شد پرداخت‌ها را از اول مهر اعمال و معوقه‌ها نیز پرداخت می‌شود.

آغاز ماجرای طرح رتبه‌بندی معلمان به سال ۱۳۹۰ بازمی‌گردد. سالی که در آن شورای عالی انقلاب فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش‌ وپرورش را تصویب کرد. در فصل هفتم هدف‌های عملیاتی و راهکارهای این سند و ذیل هدف دهم یعنی ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تاکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم و در راهکار دوم به استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت‌ انگیزه ارتقای شغلی در آنان بر اساس نظام معیار اسلامی اشاره می‌شود و آن را به‌عنوان راهکار ارتقای جایگاه معلمی معرفی می‌کند

طرح در سال ۹۲ در دولت دهم به مجلس ارائه شد. حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش وقت در تاریخ دوم تیر ۱۳۹۲ از تصویب نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان در هیات وزیران خبر داد و از آن تاریخ به بعد کار تدوین این رتبه‌بندی آغاز شد. حاجی‌بابایی در همان روزها در یک برنامه تلویزیونی گفت که سال ۱۳۹۱ جلسه‌ای سه جانبه در مشهد با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده است و این مأموریت بر عهده آموزش و پرورش قرار گرفت که کار تحقیقاتی کند و نظام رتبه‌بندی معلمان را بنویسد. این طرح بعد یک سال بر اساس ۴ رتبه شامل مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تعریف شد تا معلم با هر سابقه‌ای که دارد متناظر با هم‌ردیف خودش در دانشگاه، حداقل ۸۰ درصد حقوق را دریافت کند

اما در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ بود که کلیات نظام رتبه‌بندی معلمان مجدداً و با تغییراتی اساسی در هیات وزیران در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب شد. نوبخت در همان روزها گفت که دولت علاوه بر تخصیص کامل اعتبارات مصوب به آموزش و پرورش برای اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۴ مبلغ یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان و برای سال ۹۵ سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است

شهریور سال ۹۴، ضوابط رتبه‌بندی حرفه‌ای مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان در شورای توسعه مدیریت در راستای اجرای طرح رتبه‌بندی به تصویب رسید و در دی ماه سید محمد بطحایی که مسئولیت معاونت پشتیبانی وزارت اموزش و پرورش را بر عهده داشت، در اظهاراتی راه‌اندازی نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان را به‌عنوان مبنای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان معرفی کرد و آن را پشتوانه اصلی طرح رتبه‌بندی معلمان اعلام کرد. سرانجام در سال ۹۴ اولین مرحله طرح رتبه‌بندی در حالی اجرا شد که بسیاری از معلمان و فرهنگیان به نوع اجرای آن اعتراض داشتند و مدعی بودند که این طرح مشکلات زیادی برای آن‌ها پدید آورده است. مسئولان آموزش و پرورش نیز اعلام کردند، آن چیزی که در قالب مرحله اول طرح رتبه‌بندی اجرا شد، ۱۰ درصد از اصل طرح بوده است.

طبق وعده مسئولان وقت آموزش و پرورش قرار بود مرحله دوم طرح رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۵ و همچنین اجرای نظام رتبه‌بندی واقعی معلمان از ابتدای سال ۹۶ اجرایی شود اما این اتفاق رخ نداد. بعد از آنکه سید محمد بطحایی در شهریور به عنوان وزیر آموزش و پرورش از مجلس رای اعتماد گرفت، بار دیگر اجرای این طرح وارد ادبیات مسئولان آموزش و پرورش شد و در همان روزها یوسف نجفی، معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که پیش‌نویس اولیه لایحه رتبه‌بندی معلمان را به دولت فرستاده شده و تا پایان سال ۹۶ برای ارسال به مجلس آماده می‌شود.

ابتدای آبان ۹۷ مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد که لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون تخصصی امور اجتماعی هیات‌دولت تصویب شده و آماده سیر مراحل تصویب در هیات‌وزیران است. آذر ۹۷ هم سیدمحمد بطحایی، وزیر سابق آموزش‌وپرورش گفت که لایحه رتبه‌بندی معلمان تا دو هفته آینده تعیین‌تکلیف می‌شود. نکته قابل‌تامل دیگر اما همان ماجرای قدیمی‌ای بود که مانع از اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان می‌شد و آن عدم‌ تامین مالی برای اجرای طرح بود. اوایل سال ۹۷ ابتدا علی اللهیارترکمن، معاون وزارت آموزش‌وپرورش منابع مالی و اعتبارات موردنیاز را اعلام کرد که کمی بعدتر بطحایی گفت: «اعتبارات وزارت آموزش‌وپرورش در سال جاری برای پرداخت‌های طرح رتبه‌بندی کفایت نمی‌کند. یعنی اعتباراتی که در بودجه ۹۷ پیش‌بینی شده، صرف‌نظر از اجرای طرح رتبه‌بندی است و اگر بخواهیم از مهرماه ۹۷ آن را اجرا کنیم، بودجه کنونی کفاف آن را نمی‌دهد

بعد از استعفای بطحایی از سمت وزیر اموزش و پرورش، سیدجواد حسینی که به عنوان سرپرست در این وزارت‌خانه قبول مسئولیت کرده بود، اعلام کرد که دولت برای اجرای این طرح دو هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص داده و این بودجه ابلاغ شده است. هرچند تعدادی از نمایندگان مجلس و کارشناسان این مبلغ را کافی نمی‌دانستند اما حسینی و بعد از آن محسن حاجی میرزایی، وزیر جدید آموزش و پرورش خبر از اجرای قطعی این طرح از مهر امسال می دادند.

از مهر امسال تا به امروز که وزیر آموزش و پرورش خبر از تصویب نهایی این طرح در هیات دولت را داد، به معلمان وعده داده شد که زمان اعمال این طرح از اول مهر خواهد بود. او در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره زمان رسیدن مبالغ به دست معلمان گفت که زمان اعمال این افزایش‌ها از اول مهر ۹۸ است. اما تعیین رتبه معلمان در هیئت‌های ممیزه ممکن است چند هفته‌ای طول بکشد. هر زمانی که رتبه‌ها مشخص شد پرداخت‌ها را از اول مهر اعمال و معوقه‌ها نیز پرداخت می‌شود.

صلاحیت های لازم برای شرکت در این طرح
صلاحیت های عمومی لازم برای شرکت در آزمون رتبه بندی معلمان شامل شخصیت افراد ، صلاحیت های تخصصی شامل دانش و توانمندی های آموزشی و پرورشی و صلاحیت های حرفه ای نیز شامل مجموعه ای از شایستگی ها ، توانمندی ها و مهارت هایی است که معلمان در چندین سال کار به دست آورنده اند و کاملا مرتبط با شغل معلمی است.

حداقل سابقه کاری لازم برای شرکت در طرح رتبه بندی معلمان ، ۲ سال است و متقاضیان رتبه یک نظام رتبه بندی باید ۲ سال سابقه کار در مراکز آموزشی داشته باشند.

پس از اینکه معلمان در آزمون رتبه بندی شرکت کردند ، صلاحیت های عمومی ، حرفه ای و تخصصی آنها و همچنین نمره ای که در آزمون دو مرحله ای کسب کرده اند ، بررسی می شود و در صورت دارا بودن تمام صلاحیت ها ، گواهینامه برای آنها صادر می گردد.

همچنین این طرح مشمول افراد زیر می باشد:
مدیران معاونان دوره ابتدایی معاونان دوره متوسطه اول معاونان دوره متوسطه دوم هنرآموزان مربی تربیتی معاون پرورشی مشاوران تربیت بدنی و بهداشت

شرایط شرکت در آزمون رتبه بندی معلمان

شاغلین ادارات آموزش و پرورش مشمول نظام رتبه بندی معلمان نیستند

معلمانی که در فاصله بین دو رتبه بنا به دلایلی مثل مرخصی استعلاجی ، زایمان ، غیبت موجه و … فرم ارزشیابی ندارند ، باید مدارک حداقل ۲ دوره ارزشیابی که یکی از آنان منتهی به تاریخ اخذ رتبه جدید است ، ارائه دهند

شاغلین واحد های آموزشی در صورتی که در آزمون قبلی نمره حد نصاب لازم را کسب کرده اند ولی موفق به تکمیل فرم و اخذ تاییدیه مدیر مدرسه نشده اند ، نیازی نیست که دوباره در آزمون شرکت کنند و فقط باید برای دریافت تاییدیه خود به مدیر مدرسه مراجعه نمایند

معلمان مشمول نظام رتبه بندی که دارای مشکلات بینایی هستند ، باید با مراجعه به اداره کارگزینی محل خدمت ، مطابق دستورالعمل های ارسالی نسبت به دریافت حکم خود اقدام نمایند.

عوامل موثر در رتبه بندی معلمان ۱۴۰۲ شایستگی های عمومی خود اظهاری مدرک تحصیلی دستاورد ها و خلاقیت های نو آوری تالیف و تدوین کتاب تالیف و تدوین مقاله شایستگی های حرفه ای کسب مقام در مسابقات، رویداد ها و جشنواره ها طرح های آموزشی شارکت در کارگاه ها و شورا ها یادگیری مداوم، خلاقیت و نو آوری تجربه سنوات خدمت دریافت تقدیر نامه دوره ضمن خدمت ارزشیابی عملکرد سالیانه سابقه تدریس به همکاران

طبق گفته های وزیر آموزش و پرورش کشور ، زمان اجرای رتبه بندی معلمان ۱۴۰۲ از هر تاریخی که باشد از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ محاسبه و اعمال خواهد شد و جدول رتبه بندی نیز به صورت زیراست:

نمره قبولی در این آزمون

همانطور که قبلا نیز ذکر شد ، آزمون رتبه بندی معلمان در دو مرحله برگزار می گردد و نمره نهایی از مجموع نمرات اکتسابی مرحله اول و دوم تعیین می شود. مثلا اگر معلمی در آزمون مرحله اول نمره ۴۵ و در آزمون مرحله دوم نمره ۳۰ را به دست آورد ، مجموع نمره او ۷۵ می شود.

رتبه ۱ کسب حداقل نمره ۵۰ در آزمون

رتبه ۲ کسب حداقل نمره ۵۵ در آزمون

رتبه ۳ کسب حداقل نمره ۶۵ در آزمون

رتبه ۴ کسب حداقل نمره ۷۰ در آزمون

رتبه ۵ کسب حداقل نمره ۸۰ در آزمون

تاثیر رتبه بندی معلمان در افزایش حقوق

تاثیر نظام رتبه بندی در میزان افزایش حقوق معلمان با توجه به رتبه ای که کسب کرده اند ، به صورت زیر است:

میزان افزایش حقوق معلمان رتبه یک : ۱۰ درصد

میزان افزایش حقوق معلمان رتبه دو : ۱۲ درصد

میزان افزایش حقوق معلمان رتبه سه : ۱۵ درصد

میزان افزایش حقوق معلمان رتبه چهار : ۱۸ درصد

میزان افزایش حقوق معلمان رتبه پنج : ۲۱ درصد

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=8388

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.