به گزارش اصناف شهر، براساس آخرین گزارش هزینه- درآمد مرکز آمار ایران، حدود ۴۶ درصد از خانوارهای شهری و ۶۳ درصد از خانوارهای روستایی ایران فاقد اتومبیل شخصی هستند.
با این حساب در کنار قطار یکی از مهمترین وسایل حملونقل عمومی قابل استفاده برای دهکهای کمدرآمد و فاقد اتومبیل، اتوبوسهای شهری و بینشهری است. اما در سالهای اخیر براساس آمارهای رسمی سازمان راهداری و حملونقل جادهای و در سالجاری نیز براساس ادعای سخنگوی اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور، تعداد اتوبوسهای بین شهری کشور بهشدت کاهش یافته است.
گزارش رسمی سازمان راهداری و حملونقل جادهای نشان میدهد تعداد اتوبوسهای کشور بین سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ کاهش ۵۵۰۰ دستگاهی داشته، اما احمدرضا عامری، سخنگوی اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور مدعی است تعداد اتوبوسهای بین شهری کشور از حدود ۱۵ هزار دستگاه در سالهای قبل در نیمهنخست امسال به کمتر از ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده است. این ادعا درصورت صحت، آسیب زیادی به دهکهای کمدرآمد و فاقد خودرو خواهد زد.
پیگیریها از سازمان راهداری و حملونقل جادهای درخصوص صحت و سقم کاهش ۹ هزار دستگاهی اتوبوسهای بینشهری در نیمهنخست امسال بینتیجه بود و پاسخ مناسبی به آن داده نشد. اما آنطور که رصد شبکههای اجتماعی نشان میدهد برخی از کاربران موضوع کمبود اتوبوس و بلیتهای بینشهری را مطرح کردهاند. فعالان حملونقل جادهای ازجمله دلایل این اتفاق را کاهش تولید و واردات اتوبوس، قیمتهای فضایی اتوبوس، نرخ پایین بلیت و اشتباهات تنظیم بازاری دولت میدانند که موجب شده اتوبوس داری توجیه اقتصادی نداشته باشد.
۹ هزار دستگاه اتوبوس ناپدید شد!
براساس آمارهای رسمی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور تعداد اتوبوسهای بینشهری کشور از سال ۱۳۹۳ تا پایان ۱۴۰۱ با کاهش ۵۵۰۰ دستگاهی (۲۶.۵ درصد) از ۲۰ هزار و ۵۵۰ دستگاه به ۱۵ هزار و ۱۰۵ دستگاه رسیده است. گرچه این کاهش با عدم تغییر قیمت بنزین در چند سال اخیر و شیوع کرونا که اتوبوسداری را غیراقتصادی و خودروهای شخصی را دارای مزیت کرده بود، اما حالا احمدرضا عامری، سخنگوی اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور مدعی است تعداد اتوبوسهای بینشهری کشور از حدود ۱۵ هزار دستگاه در سالهای قبل در نیمه نخست امسال به کمتر از ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده است! این مهم به آن معناست که در عرض یکسال تعداد ناوگان بینشهری کشور با کاهش ۸ هزار و ۶۰۵ دستگاه به عددی کمتر از نصف سال گذشته رسیده است.
آمارها نشان میدهد تعداد اتوبوسهای بینشهری کشور در سال ۱۳۹۴ در حدود ۵ هزار دستگاه کمتر از سال قبل بوده، اما پس از آن تا سال ۱۴۰۱، بیش از حدود ۳ هزار دستگاه تفاوت نداشته است و این تغییر (اتفاق امسال) در صورت صحت حداقل در ۱۰ سال اخیر بیسابقه بوده است.
سرنوشت ۹ هزار اتوبوس
بررسی توییتهای کاربران شبکههای اجتماعی حاکی از کمبود قابل توجه اتوبوس در برخی مسیرهاست. یک کاربر سه روز قبل در توییتر خود مدعی شد «برای دو روز متوالی موفق نشده برای مسیر اصفهان به تهران بلیت تهیه کند. کاربر دیگری نیز میگوید برای شیراز بلیت یافت نمیشود. برخی از کاربران توییتر نیز مدعی شدهاند بنا به دلایل نامشخص (عمدتا قیمت) اتوبوسها در خارج از ترمینالهای مسافربری اقدام به مسافرگیری میکنند. جستوجوی اتوبوس در دیوار نیز نشان میدهد تعداد بسیاری از اتوبوسها به ارائه خدمات در بخشهای درونشهری، برونشهری، سرویس مدرسه و سازمان (شرکت)، تورهای مسافرتی و… تمایل دارند. بررسی سایت خرید بلیت اتوبوس نشان میدهد برای سه هفته متوالی روزهای پنجشنبه و جمعه بلیت اتوبوس اصفهان به تهران موجود نیست. تنها امکان خرید بلیت برای دو اتوبوس برای روز پنجشنبه ۹ آذرماه وجود دارد.
تبدیل اتوبوسها به سرویس کارکنان
داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور در گفتگو با «فرهیختگان» درخصوص کمبود اتوبوس میگوید طی سالهای اخیر تعداد اتوبوسهای بینشهری کاهش یافته است. تغییر و کاهشی که در حال حاضر مشاهده میشود ناگهانی و یکشبه رخ نداده است. این اتفاق درنتیجه شیوع ویروس کرونا در کل جهان و ایران رخ داده است. پس از شیوع پاندمی کرونا از دو سال گذشته در کشور، بیشترین آسیب به ناوگان حملونقل جادهای کشور وارد شد. به این ترتیب اتوبوسها بهتدریج از بخش حملونقل جادهای به سمت کارخانهها و… رفتند.
ماجرا چیست؟
بهار امسال بود جلسهای در وزارت راه و شهرسازی برگزار شده بود و اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس را با توجه به افزایش شدید هزینهها ارائه کرده بود. به گفته احمدرضا عامری، سخنگوی اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور درنهایت با افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت موافقت شد، درحال که گرانی اقلام مورد نیاز اتوبوس، عملکرد این صنف را تحت تاثیر قرار داده است. در این خصوص براساس گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، سابقه افزایش قیمت بلیت اتوبوس بینشهری به افزایش قیمت ۲۵ درصدی در ایام نوروزی بازمیگردد که پس از اتمام سفرهای نوروزی قیمت بلیت به حالت سابق بازگشت و ۲۵ درصد کاهش یافت.
رکود تقاضای سفر با اتوبوس و عدمتعادل در هزینههای رانندگان و مالکان اتوبوس با قیمت بلیت دو چالش مهمی است که بازار حملونقل جادهای کشور را تحت تاثیر قرار داده است. این دو مساله باعث شده تا تعداد اتوبوسهای فعال در جادهها به میزان ۵۸ درصد کاهش یابد. از سوی دیگر این عدمتعادل در درآمد و هزینهها بهقدری به صنعت اتوبوسرانی آسیب زده که نزدیک به ۹۰ درصد تعداد اتوبوسها توانایی پرداخت هزینههای بیمه بدنه را ندارند و سرمایهگذاران نیز دیگر رغبتی به سرمایهگذاری در این بخش ندارند. به اعتقاد کارشناسان علت این موضوع را میتوان در افزایش قیمت قطعات مصرفی و ریسک برای شرکتهای اتوبوسرانی دنبال کرد.
احمدرضا عامری، سخنگوی اتحادیه شرکتهای تعاونی مسافربری کشور چندی قبل در گفتگو با دنیای اقتصاد گفته بود: «حملونقل جادهای مسافری، جزء بخشهایی است که در طول سالیان اخیر خادم مردم بوده، اما متاسفانه گوش شنوایی برای برطرف کردن مشکلات این بخش وجود ندارد. قیمت تمامی اقلام مصرفی افزایش یافته در حالیکه قیمت بلیت اتوبوس به صورت دستوری تعیین میشود.
انتظار این است که حداقل متناسب با تورم اعلامشده، قیمت بلیت اتوبوس تعدیل شود. امروز یک جفت لاستیک اتوبوس ۶۸ میلیون تومان است.
از سوی دیگر متاسفانه لوازم یدکی نیز در بازار کمیاب شده و اگر هم آن را پیدا کنیم باید قیمت بالایی برای آن بپردازیم.
با توجه به ریسک بالای این صنعت، سرمایهگذاری در این صنعت کاهش یافته است، درنتیحه این صنعت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. با دید فعلی دولتمردان و بیتوجهی به مسائل این صنعت نیز موضوع تشدید شده است.
طی سال گذشته حدود ۳۰ درصد قیمت بلیت اتوبوس افزایش پیدا کرده بود که با تورم موجود و قیمتگذاری دستوری و عدمافزایش آن به مدت یکسال، جوابگوی نیاز این صنعت نیست. مشکلات این صنعت را به صورت نامهنگاری و از طریق رسانهها به دولتمردان منتقل کردهایم، اما پاسخ شایستهای دریافت نکردهایم.»