تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
3

بازار اجاره مسکن، چشم انتظار اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی!

  • کد خبر : 1714
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲
بازار اجاره مسکن، چشم انتظار اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی!

قانون مالیات بر خانه های خالی قرار بود از ابتدای دی ۱۴۰۰ اجرایی شود که این امر به علت نقص اطلاعات همچنان اجرایی نشده است.

آذرماه رشد ۵۴ درصدی نرخ اجاره مسکن توسط بانک مرکزی اعلام شد. خبری که البته توسط اتحادیه مشاوران املاک رد و اعلام کاهش نرخ اجاره بها در کشور را در پی داشت.

این افزایش ها در نرخ اجاره و حتی مسکن در کشور، منجر شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی به فکر تعدیل بازار مسکن و واقعی سازی نرخ مسکن شوند. این قانون ۹ ماهی می شود که با رای وکلای ملت تصویب شده و قرار بود از ابتدای دی ماه به مرحله اجرا برسد.

پاسکاری اخذ مالیات از خانه‌های خالی بین دو دستگاه / مالیات اجرا شود بازار اجاره آرام می‌شود

تعداد فایل اجاره مسکن کم و نرخ ها افزایش یافته است
حسینی یکی از مشاوران املاک در منطقه جنوب تهران به باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: در حال حاضر تعداد فایل‌های مسکن برای بازار اجاره بسیار کم شده و همین باعث افزایش نرخ‌های اجاره در بازار شده است. به طور معمول هرسال در نیمه دوم سال نرخ‌های اجاره در بازار مسکن آرام بود و ما افزایش قیمت چندانی نداشتیم.

به گفته این مشاور املاک اگر دولت هرچه سریعتر قانون اخذ مالیات از خانه های خالی را اجرا کند شاید بازار مسکن در تابستان امسال کمی آرام شود.

به موجب ماده ۵۴ مکرر اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۹۹/۰۹/۰۵ مجلس شورای اسلامی برای اینکه ملکی مشمول این قانون شود شرایط زیر لازم است:

۱- واحد خالی مسکونی باشد، بنابراین واحد‌های تجاری و اداری مشمول این مالیات نیستند.
۲- واحد مسکونی در شهر‌های بالای یکصد هزار نفر جمعیت قرار داشته باشد.

نکته – واحد‌های مسکونی واقع در شهر‌های زیر یکصد هزار نفر جمعیت و روستا‌های کشور که مالک و بهره‏ بردار آن‌ها هر یک جداگانه در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نشده باشد در حکم خانه خالی تلقی شده و صرفاً مشمول جریمه‌ای معادل بیست درصد (۲۰%) مالیات سال اول (۶ برابر اجاره ماهیانه) موضوع قانون مالیات بر خانه‌های خالی خواهد شد؛ بنابراین واحد‌های مسکونی واقع در شهر‌های زیر یکصد هزار نفر جمعیت و روستا‌های کشور هم موظف به ثبت در سامانه ملی املاک و اسکان هستند.

۳- واحد مسکونی در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد.

۴- واحد مسکونی توسط سامانه املاک و اسکان کشور به عنوان خانه خالی شناسایی شده باشد.

در اظهارات جدید، سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کند لیستی که به دست ما رسیده کامل نیست و یا لیست در قالب سی دی به ما تحویل داده شده است!

محمود محمود زاده معاون وزیر راه وشهرسازی پیش از این اعلام کرده بود که تاکنون چندین بار لیست خانه‌های خالی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده ایم، اما هربار این سازمان اعلام می‌کرد که این نحوه ارسال مورد تایید ما نیست.

وزارت راه و شهرسازی: امیدواریم مشکل لیست خانه های خالی تا پایان دی ماه حل شود
محمودزاده درباره آخرین ارسال لیست آمار واحد‌های خالی از سکنه گفت: در خصوص ارسال لیست خانه‌های خالی با سازمان امور مالیاتی کشور چند روز پیش جلساتی را برگزار کردیم و هماهنگی‌های لازم برای ارسال لیست به این سازمان صورت گرفت؛ هم اکنون مشکلی از لحاظ ارسال آمار به این سازمان وجود ندارد.

به گفته معاون مسکن وساختمان وزیر راه وشهرسازی هم اکنون آمار و اطلاعات خانه‌های خالی از سکنه به صورت روزانه به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود و طبق هماهنگی‌هایی که صورت گرفته امیدواریم قبل از پایان دی ماه این موضوع عملیاتی شود.

پیامک به مالکان خانه های خالی ارسال شد
اصلانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی هم در این باره می گوید: شناسایی خانه‌های خالی بر اساس پایگاه اطلاعات داده‌های کشور و همچنین خود اظهاری انجام شده است، جلسه‌ای با حضور مدیران سازمان امور مالیاتی در وزارتخانه تشکیل شد و بر اساس اطلاعات حاصل از پایگاه اطلاعات داده‌ها بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خالی مشتمل بر اشخاص حقیقی شناسایی شدند. برای این تعداد بر اساس ماده ۱۶۸ قانون مالیات‌های مستقیم، پیامک‌هایی برای مالکان واحد‌ها ارسال شد تا راستی آزمایی شود.

اصلانی گفت: مالکان ۱۲۰ هزار خانوار مراجعه و در سامانه املاک و اسکان خود اظهاری کردند. اسامی مالکان خانه‌های خالی با تعداد یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد به سازمان امور مالیاتی ارسال شد.

کارشناسان معتقدند؛ طولانی‌تر شدن زمان اجرای این طرح خود باعث می‌شود که مالکان این واحد‌های مسکونی خیالشان از خالی بودن واحد‌های خود راحت باشد، اما نباید این نکته فراموش شود که خالی نگه داشتن واحد‌های مسکونی توسط مالکان در طول یک سال گذشته خود باعث شده که نرخ اجاره بها افزایش یابد.

مالیات بر خانه های خالی، بازار اجاره مسکن در تابستان را آرام می کند
۲۵ آذر ۱۴۰۰ بود که باشگاه خبرنگاران جوان در میزگردی به بررسی دلایل خالی ماندن خانه‌های مسکونی و همچنین مالکیت بانک‌ها در این موضوع پرداخت. در این میز گرد؛ فرشید پورحاجت، دبیر کل کانون انبوه سازان مسکن کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بانک‌ها ادعا دارند علاقه به املاک داری نداریم، اما آمار‌های ارائه شده به بورس نشان می‌دهد بالغ بر ۳۷ میلیون متر زمین و مسکن در مالکیت بانک‌ها داریم. ۹۰۰ هزار واحد و مسکن در مالکیت سیستم بانکی است.

حال سیستم مالیاتی کشور ده ماهی می شود که منتظر اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی است که طبق گفته مسئولان تنها ضعف آن نبود اطلاعاتی است که باید وارد سیستم اخذ مالیات از خانه های خالی شود، است.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=1714

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.