تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
2

حساب ویژه دولت روی مالیات بر ارزش افزوده

  • کد خبر : 5365
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲

هرچند میزان درآمد دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، ۱۵۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، اما به نظر می‌رسد مسئولان روی این بخش برای تحقق درامدهای مالیاتی در سال آینده حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و امید به افزایش آن دارند.

به گزارش اصناف شهر، مالیات بر ارزش افزوده یکی از منابع درآمد مالیاتی دولت است که در زیرمجموعه مالیات بر کالاها و خدمات قرار دارد. بر این اساس و طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، دولت پیش‌بینی کرده است از این محل ۱۵۹ هزار و ۵۳۳ میلیارد ریال درامد کسب کند. این درحالی است که میزان درامد دولت از این ردیف در سال ۱۴۰۰، ۸۲ هزار و ۸۶۵ میلیارد تومان و در ۱۰ ماهه سال جاری نیز ۱۰۴هزار و ۲۳۹ میلیارد تومان بوده است.

در آن سوی ماجرا اما دولت پیش‌بینی کرده است که درامدهای مالیاتی‌اش در سال آینده حدود ۶۰ درصد افزایش یابد؛ رقمی که نگرانی‌هایی را بین اقشار مختلف ایجاد کرد و در مقابل پاسخ دولتمردان این بوده که قرار است این افزایش از شناسایی مودیان جدید، جلوگیری از فرار مالیاتی و… صورت بگیرد. در این میان به نظر می‌رسد مالیات بر ارزش افزوده جایگاه ویژه‌ای دارد. چراکه داوود منظور، رییس سازمان امور مالیاتی بارها بر این موضوع تاکید کرده که قرار است حدود ۴۰ درصد درآمد مالیاتی از محل مالیات بر ارزش افزوده وصول شود که کاملا تابع قیمت است.

آنطور که منظور توضیح داده است: بخشی از افزایش وصول مالیات به طور طبیعی اتفاق می‌افتد و ناشی از افزایش قیمت‌هاست. یکی از درآمدهای مهم مالیاتی، بحث ارزش افزوده است. مالیات ارزش افزوده یعنی ۹ درصد روی قیمت کالاها؛ وقتی قیمت‌ کالا افزایش یابد خود به خود درآمدهای مالیاتی در محل ارزش افزوده نیز افزایش می‌یابد. پس بخشی از افزایش درآمدهای مالیاتی ناشی از افزایش قیمت‌هاست.

بر اساس این گزارش، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات غیرمستقیمی است که بر تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین وضع می‌شود.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=5365

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.