تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024
1

دستمزد کارگران ۱۴۰۲ امروز تعیین می‌شود؟

  • کد خبر : 5740
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۸
دستمزد کارگران ۱۴۰۲ امروز تعیین می‌شود؟

درحالی رقم سبد معیشت کارگران تعیین نشد که امروز بیست‌ودوم اسفند ماه جلسه شورای عالی کار با حضور وزرای عضو شورا و سایر شرکای اجتماعی برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد، دستمزد ۱۴۰۲ کارگران امروز تعیین شود.

به گزارش اصناف شهر، روز گذشته کمیته مزد به منظور تعیین عدد و رقم سبد معیشت کارگران تعیین شد اما باز هم به دلیل اختلاف بین شرکای اجتماعی بدون نتیجه پایان یافت.

یکی از تأکیدات نمایندگان کارگران برای ورود به بحث چانه زنی مزدی تعیین عدد و رقم سبد معیشت است.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورایعالی کار در انتقاد به عملکرد دولتی‌ها در جلسات کمیته مزد گفت: علیرغم برگزاری جلسات مکرر کمیته‌ی دستمزد، هنوز نرخ سبد معیشت نهایی نشده است. نمایندگان کارگری این کمیته نتوانسته‌اند با اعداد و ارقام مطلوب دولتی‌ها موافقت کنند.

وی تأکید کرد: امیدواریم کارفرمایان و دولتی‌ها به خصوص نمایندگان دولت حاضر به پذیرش این واقعیت بشوند که اوضاع معیشت کارگران بحرانی‌ست و باید افزایش دستمزد مطابق با تورم هزینه‌های زندگی صورت گیرد.

این نماینده کارگران ادامه می‌دهد: تعیین رقم سبد معیشت، تکلیف شورای عالی کار و الزام بند دوم ماده ۴۱ قانون کار است؛ ما مصوبه‌ی سال ۱۳۹۶ شورای عالی کار را داریم که بایستی هر سال سبد معیشت قبل از ورد جدی به تعیین دستمزد، محاسبه و نرخ‌گذاری شود

درحالی رقم سبد معیشت کارگران تعیین نشد که امروز بیست‌ودوم اسفند ماه جلسه شورای عالی کار با حضور وزرای عضو شورا و سایر شرکای اجتماعی برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد، دستمزد ۱۴۰۲ کارگران امروز تعیین شود.

سید صولت مرتضوی، وزیر کار پیشتر در مورد تهیه حداقل مزد کارگران گفته بود: تعیین حداقل دستمزد کارگران در مذاکره سه‌جانبه بین نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت تعیین می‌شود و امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری حداقل دستمزد کارگران مشخص و اعلام شود.

وی افزود: جلسات کمیته دستمزد تشکیل شده و نشست‌های چندجانبه از نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت به جمع‌بندی می‌پردازند اما اشتباه برخی افراد این است که فکر می‌کنند وزیر کار دستور می‌دهد تا حداقل مزد مشخص شود در حالی که قانون گفته نمایندگان کارگر، کارفرما و دولت اگر با هم اتفاق‌نظر داشتند با رأی اکثریت تعیین می‌شوند.

وزیر کار این را هم گفت: هر سال مقتضیات برای تعیین دستمزد متفاوت است و اینگونه نیست که برای یک سال حداقل مزد را مشخص کنیم و برای چند سال اجرا شود.

به گفته مرتضوی، امیدواریم تا پایان سال حداقل دستمزد کارگران مشخص شود.

همچنین هادی ابوی, نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: منتظر گزارش کمیته مزد در جلسه شورای عالی کار برای تعیین هزینه سبد معیشت و سپس چانه زنی درباره دستمزد ۱۴۰۲ کارگران هستیم.

وی با اشاره به اینکه دوشنبه _بیست‌ودوم اسفند ماه ۱۴۰۱_ جلسه شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی برگزار می‌شود گفت: به نظر می‌رسد که این جلسه مذاکرات مزدی جدی باشد. نمایندگان کارگران منتظر گزارش کمیته مزد درباره هزینه‌های سبد معیشت در جلسه شورای عالی کار هستند تا بتوانند با ملاک قرار دادن آن برای تعیین دستمزد باشد.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=5740

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.