تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
5
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد؛

سرمایه‌گذاری ۲.۷ میلیارد دلاری در ایرانی‌ترین پالایشگاه پارس جنوبی

  • کد خبر : 5628
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۲۷
سرمایه‌گذاری ۲.۷ میلیارد دلاری در ایرانی‌ترین پالایشگاه پارس جنوبی
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه ارزش سرمایه‌گذاری پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی که آخرین پالایشگاه شیرین‌سازی این میدان مشترک است ۲.۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود، گفت: هیچ کارشناس خارجی در مراحل طراحی، نصب، اجرا و بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی دخالت نداشته است.

محسن خجسته‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرشهر با اشاره به اینکه توسعه و تکمیل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی بدون اغراق تا کنون بزرگ‌ترین دستاورد صنعتی دولت سیزدهم در وزارت نفت بوده است، افزود: ارزش سرمایه‌گذاری این پالایشگاه که آخرین پالایشگاه شیرین‌سازی پارس جنوبی است ۲.۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: با شروع به کار دولت سیزدهم اقدامات خود را به صورت هدفمند، اولویت‌دار و زمان‌بندی شده تعریف کردیم. از ابتدای مهر ماه سال ۱۴۰۰، تصمیم این بود که پالایشگاه فاز ۱۴ باید تا پایان سال ۱۴۰۱ به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه چیزی حدود ۱۰ سال گذشته این پالایشگاه به دلایل نامعلومی از اولویت خارج شده بود، گفت: این در حالی است که برای انعطاف شبکه و ایجاد ظرفیت شیرین‌سازی جدید به این پالایشگاه نیاز داشتیم.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از فاز ۱۴ جلوه و نمادی از کارآمدی دولت سیزدهم است، افزود: شعار دولت سیزدهم، ایجاد تحول در کشور است و این دولت به نام دولت تحول‌گرا است.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در مراحل مختلف ساخت و بهره‌برداری دارای ویژگی‌های مختلفی است، ادامه داد: درمجموع حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نفر از کارگر تا کارشناس و متخصصین مختلف در این پالایشگاه و برای به ثمر رسیدن آن کار کردند.

وی تصریح کرد: ۸ پیمانکار بزرگ ایرانی برای توسعه این فاز پارس جنوبی حاضر بودند و سهم ساخت داخل در این پالایشگاه به ۷۰ درصد رسیده است. این در حالی است که در ابتدای دهه ۸۰ که نخستین پالایشگاه پارس جنوبی به بهره‌برداری رسید، سهم ساخت داخل به ۳۰ درصد نیز نمی‌رسید اما اکنون مهم‌ترین تجهیزات مانند کمپرسور و بویلر در پالایشگاه فاز ۱۴ ایرانی است و توسط سازندگان ایرانی ساخته شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: هیچ کارشناس خارجی در مراحل طراحی، نصب، اجرا و بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی دخالت نداشته است.
% buffered
۰۰:۰۰
-۰۳:۳۸
Download

معاون وزیر نفت سهم ایرانی در سرمایه‌گذاری در فاز ۱۴ را حدود ۴ میلیارد دلار در بخش بالادست و پایین‌دست عنوان کرد و گفت: در بالادست فاز ۱۴ تولید ۵۶ میلیون متر مکعب گاز از ۴۴ حلقه چاه حفاری شده در ۴ سکو تولید می‌شود و هر سکو ۱۴ میلیون متر مکعب تولید گاز دارد.

خجسته‌مهر افزود: ۲ خط ۳۲ اینچ زیردریایی گاز را به خشکی می‌آورد و وارد واحد تثبیت میعانات شده و بعد از آن مراحل شیرین‌سازی و جداسازی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال‌پی‌جی) و یک میلیون تن اتان به‌ منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود و قیمت هر بشکه میعانات معادل یک بشکه نفت خام است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، با قیمت بازار ارزش درآمد سالیانه پالایشگاه فاز ۱۴ حدود ۳.۵ میلیارد دلار است.

وی گفت: با فرض سرمایه‌گذاری ۲.۷ میلیارد دلاری در این پالایشگاه، محصولات خروجی این پالایشگاه کمتر از یک سال بازگشت سرمایه به دنبال خواهد داشت و کمتر سرمایه‌گذاری است که این نرخ بازگشت سرمایه را داشته باشد که نشان می‌دهد طرح‌های توسعه در بالادست صنعت نفت جذاب و زودبازده هستند.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه این میدان مشترک است و در اولویت بهره‌برداری قرار دارد، افزود: بنابراین باید در کوتاه‌ترین زمان ردیف‌های پالایشی را به بهره‌برداری برسانیم و خود را در شرکت ملی نفت موظف به اقدام موفق می‌دانیم.

وی با تاکید بر اینکه زمان راه‌اندازی این پالایشگاه در مقایسه با سایر پالایشگاه‌های پارس جنوبی حدود نصف بوده است، گفت: بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ توان مجددی در عسلویه و میدان گازی پارس جنوبی به ما داده است که انعطاف بخشی به شبکه را به دنبال دارد.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=5628

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.