تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
3

صدور مجوز استخدام براي پرستاران طرحي

  • کد خبر : 3823
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
صدور مجوز استخدام براي پرستاران طرحي

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: حدود ۵ هزار پرستار طرحی در ایام کرونا مشغول به خدمت بودند، اما پس از دوران کرونا با تمام شدن طرح بیکار شده‌اند که باید دست به دست هم دهیم تا پرستاران طرحی را به عرصه کار بازگردانیم و مجوز‌های استخدامی برای پرستاران صادر شود.

به گزارش اصناف شهر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، آقای محمد میرزابیگی در نخستین همایش ملی پرستاری جامعه‌نگر افزود: اگرچه که گفته می‌شود برنامه ریزی راهبردی دیگر معنا ندارد، اما تفکر راهبردی را نباید کنار بگذاریم.

همواره و در هر زمانی فرصت‌ها و تهدید‌هایی وجود دارد و نوع تعامل ما با این تهدید‌ها بر سرنوشت ما تأثیرگذار است. اگر به تهدید‌های موجود نگاه کنیم می‌بینیم که به تازگی کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم و هم اکنون بحث ترس از بیوتروریسم را در دنیا داریم و از سوی دیگر نیز با بیماری‌های مزمن و سالمندی روبرو هستیم. این موضوعات تهدید‌هایی است که با آن مواجه هستیم و به حوزه ما در پرستاری مرتبط است.
وی افزود: در عین حال چند فرصت اساسی هم در دست داریم که یکی خود اصول قانون اساسی است و دیگری، سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری به ویژه در اصول دوم و هشتم آن است که بر حقوق مردم تأکید شده است که باید به مردم کمک شود تا حقوق سلامت خود را مطالبه کنند. * منازل مردم برایشان یک بیمارستان باشد آقای میرزابیگی اضافه کرد: مطالعات دقیق مجامع بین‌المللی می‌گوید تا ۸ سال آینده تقاضای مردم برای خدمت از مطب‌ها به یک درصد و از بیمارستان‌ها به ۱۲ درصد کاهش خواهد یافت. یعنی مطالبه مردم از خدمات سلامت کاهش پیدا می‌کند و حدود ۳۶ درصد درخواست برای دریافت خدمات در منزل و مابقی که شامل ۵۰ درصد می‌شود دریافت از جا‌های مختلف مانند پلتفرم‌های مجازی خواهد بود. الان در پرستاری جامعه‌نگر این مباحث دنبال می‌شود که منازل مردم برایشان یک بیمارستان باشد که خدمت دریافت کنند. فرصتی که نباید از آن غافل شویم، حرکت در زیست بوم دیجیتال است که به نام انقلاب صنعتی چهارم رواج پیدا می‌کند و نسل‌های مختلف در جامعه در این زمینه حرکت می‌کنند.
آقای میرزابیگی گفت: ما پرستاران با حضور گسترده‌ای که در کنار مردم داشتیم بهترین پاسخ را در بحران کرونا به مردم ارائه دادیم. در نظرسنجی‌هایی که در حوزه امنیت انجام شد برای نخستین بار امنیت در سلامت اول شد که پرستاران نقش بسیار گسترده‌ای در آن داشته‌اند و همه ۲۵۰ هزار نفری که در حوزه پرستاری فعال بودند این دستاورد را ایجاد کردند. این امر یک سرمایه اجتماعی عظیم است که باید تبدیل به یک مشارکت بزرگ اجتماعی شود تا سود آن به پرستاران و مردم برسد. یکی از راهکار‌های میانبر برای این امر، پرستاری جامعه‌نگر خواهد بود. وی با بیان اینکه مردم مثل قبل از کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه نخواهند کرد، بیان کرد: باید با نگاه بین بخشی سود مادی، فرهنگی، معنوی، اجتماعی و … به همه برسد. باید در این راستا با مردم و بیمه‌ها همکاری کنیم که در این راستا امیدواریم پیشنهاد‌های خوبی در برنامه هفتم به تصویب برسد.
آقای میرزابیگی با بیان این‌که باید خود ما پرستاران، فضا را برای پرستارنما‌ها ناامن کنیم، بیان داشت: اگر به همین میزان تعرفه‌ای که برای خدمات مراقبت در منزل (Home care هوم‌کِر) در نظر گرفته شده اکتفا و به درستی از آن استفاده کنیم می‌توانیم بر سر آن چانه‌زنی کنیم، اما نباید راه سودجویی را برای کسی باز کرده و سرمایه اجتماعی را خراب کنیم. * مردم و سیستم هم از کمبود نیرو ضربه خواهند خورد
وی گفت: کمبود نیرو فقط مشکل پرستاران نیست بلکه مردم و سیستم هم ضربه خواهند خورد و در مرحله بعد پرستار فرسوده می‌شود. عرصه سلامت تا الان یک عرصه شبه اجباری بوده است که خدمت فقط در یک جای خاص مانند بیمارستان ارائه می‌شد، اما اگر در بحث مراقبت در منزل و پرستاری جامعه‌نگر بتوانیم برای بخش عمده‌ای از بیماران بسته خدمتی بنویسیم و راهکار ارائه دهیم، می‌توان عرصه جدیدی برای ارائه خدمت به وجود آورد که بیمار حق انتخاب داشته باشد که در خانه یا بیمارستان خدمت دریافت کند. قیمت بیمارستان منزل، هاسپیس و … باید مشخص شود و مردم حق انتخاب پیدا کنند.رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: اگر درست بررسی کنیم ۹۵ درصد مطالبات پرستاران همان مطالبات مردم است. مردم باید نسبت به حقوق خود آگاه شوند، اگر همراهی مردم وجود داشته باشد مشکلات حل خواهد شد. کاهش هزینه‌ها و خدمات القایی، افزایش دسترسی به خدمات، افزایش عدالت و سواد سلامت، مشارکت تیم سلامت و افزایش انگیزه تیم سلامت، افزایش بهره‌وری بیمارستان‌ها و توسعه مراکز مراقبت در منزل (Home care هوم‌کر) از سود‌هایی است که به مردم می‌رسد. مردم باید بدانند که مراکز مراقبت در منزل بیش از ۱۰۰ مورد سود برایشان دارد که در عین حال نظام سلامت به اهداف خود و پرستاران هم به مطالبات خود خواهند رسید.
وی با اشاره به این‌که در سازمان نظام پرستاری که مصادف با حوادث کرونا و تدوین برنامه هفتم شد، هرچه گفتیم اجرا شد یا در مسیر اجراست بیان کرد: اگر کاری تیمی نباشد هیچ چیز به نتیجه نمی‌رسد. الان باید تعرفه‌ها و پرستاری جامعه محور را به بهترین شکل جلو ببریم. باید سعی کنیم دوگانه و چندگانه‌ها را کنار بگذاریم و مجموعه‌های حاکمیتی و تولیتی وظایف خود را در برنامه هفتم توسعه دنبال می‌کنند.
مجوز استخدامی برای پرستاران طرحی صادر شود
آقای میرزابیگی با اشاره به این‌که حدود ۵ هزار پرستار طرحی در ایام کرونا مشغول به خدمت بودند، اما پس از دوران کرونا با تمام شدن طرح بیکار شده‌اند، گفت: باید دست به دست هم دهیم تا پرستاران طرحی را به عرصه کار بازگردانیم و مجوز‌های استخدامی برای پرستاران صادر شود.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=3823

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.