تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
4

قيمت صيفي‌جات ارديبهشت شکسته مي‌شود/ پياز در ميدان اصلي ميوه و تره‌بار خريدار ندارد

  • کد خبر : 3050
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
قيمت صيفي‌جات ارديبهشت شکسته مي‌شود/ پياز در ميدان اصلي ميوه و تره‌بار خريدار ندارد

رئيس اتحاديه بارفروشان تهران گفت: توليد بايد به‌ گونه‎‌اي باشد که در بازار داخلي و برنامه صادرات چالشي ايجاد نشود. ۴۰ سال است که از مسئولان تقاضا مي‌کنيم براي ميزان توليد و مصرف محصولات کشاورزي برنامه‌ريزي انجام بدهند؛ اما متاسفانه به اين مهم توجه نمي‌شود. به عنوان مثال بايد وزارت کشاورزي در ابتداي سال زراعي بداند که کشاورزان بايد چه ميزان کشت کند و چه حجم از توليد براي مصرف داخلي و چه حجم از آن صادر شود.

به گزارش اصناف شهر، مصطفي دارايي نژاد، رئيس اتحاديه بارفروشان تهران با انتقاد از محدوديت صادرات برخي از اقلام کشاورزي گفت: وزارتخانه به جاي اين بخشنامه ميتوانست نظارتهاي خود را در شبکه توزيع افزايش و کشاورزان را موظف ميکرد علاوه بر صادرات نياز بازار داخلي را تهيه و تامين کنند.

وي با اشاره به افزايش کشش بازار صادراتي گوجه فرنگي و بادمجان، افزود: ميزان تقاضا براي خريد گوجه فرنگي از سوي پاکستان، عراق و کشورهاي حوزه خليج فارس افزايش پيدا کرد از اينرو تجار و بازرگانان داخلي با طرف هاي خارجي قرارداد منعقد کردند و اگر نتوانند به تعهدات خود عمل کنند علاوه بر پرداخت ضرر و زيان، اعتماد تجار خارجي به طرف هاي ايراني از بين مي رود و در آينده از امضاي قرارداد با تجار ايراني اجتناب مي کنند.

دارايي نژاد با بيان اينکه ترکيه مترصد تصاحب بازارهاي صادراتي ماست، افزود: نبود برنامه ريزي و تصويب قوانين يک شبه نبايد مانع صادرات شود؛ مصوبات اين چنيني غيرقانوني است از اين رو مجلس در اين داستان ورود و بخشنامه ممنوعيت صادرات سيب زميني، گوجه فرنگي، پياز و بادمجان را لغو کرد.

رئيس اتحاديه بارفروشان تهران در پاسخ به اين پرسش که بازار داخلي در روزهاي اخير در تامين اين چهار قلم با چالش هايي مواجه بود آيا مي توان با منع صادرات عرضه اين محصولات را در بازار تنظيم کرد؟ گفت: ايران کشور چهار فصل است و ما در زمينه کشت اين اقلام به جز بادمجان گلخانه اي کمبودي نداريم در روزهاي آينده محصولات شهرهاي مختلف برداشت و عرضه خواهند شد و شاهد شکسته شدن قيمت ها خواهيم بود.

به گفته وي، گوجه فرنگي ميناب، جيرفت، بهبهان و کارزون برداشت شده اند و از ۵ ارديبهشت قيمت گوجه در ميدان اصلي زير ۱۰ هزار تومان خواهد شد. همين روند براي سيب زميني نيز تکرار خواهد شد و در روزهاي آينده محصول سيب زميني دزفول، گرگان …. وارد بازار خواهد شد و افزايش عرضه تب اين محصولات فروکش مي کند.

دارايي نژاد با بيان اينکه پياز در ميدان اصلي ميوه و تره بار خريدار ندارد، خاطر نشان کرد: پياز در ميدان اصلي کيلويي ۵ هزار تومان شده اما ميزان فروش آن کاهشي شده است. لازم مي دانم اين اطمينان را به مردم بدهم که بازرسان تعزيرات، وزارت صمت و کشاورزي در ميدان اصلي ميوه و تره بار مستقر هستند و اجازه گران فروشي را نمي دهند.

وي ادامه داد: توليد بايد به گونه اي باشد که در بازار داخلي و برنامه صادرات چالشي ايجاد نشود؛ ۴۰ سال است که از مسئولان تقاضا مي کنيم که براي ميزان توليد و مصرف محصولات کشاورزي برنامه ريزي انجام بدهند؛ اما متاسفانه به اين مهم توجه نمي شود. به عنوان مثال بايد وزارت کشاورزي در ابتداي سال زراعي بداند که کشاورزان بايد چه ميزان کشت کند و چه حجم از توليد براي مصرف داخلي و چه حجم از آن صادر شود.

رئيس اتحاديه بارفروشان تهران مصرف آب در کشاورزي را خارج استانداردهاي جهاني دانست و افزود: سال جاري خشکسالي تکرار خواهد شد از اين رو بهتر است که وزارت کشاورزي جايگزين کشت به کشاورزان بدهد و به جاي کشت هندوانه که محصول آب بري است اقلام ديگر کشت مي شود؛ مي توان هندوانه را در افغانستان کشت و کيلويي ۳ هزار تومان وارد کرد.

دارايي نژاد در پايان با اشاره به آخرين نرخ صيفي جات در ميدان اصلي ميوه و ترهبار، گفت: بادمجان بندرعباس کيلويي ۶ تا ۸ هزار تومان، بادمجان دزفول کيلويي ۸ تا ۱۲ هزار تومان و بادمجان گلخانه يزد از آنجاييکه عرضه آن کم شده است کيلويي ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان به فروش رسيد.

رئيس اتحاديه بارفروشان تهران ادامه داد: گوجه فرنگي کيلويي ۷ تا ۱۲ هزار تومان، سيب زميني کهنه کيلويي ۷ تا ۹ هزار تومان، سيب زميني نو کيلويي ۹ تا ۱۲ هزار تومان و پياز کيلويي ۴ تا ۶ هزار خريد و فروش شد

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=3050

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.