تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
2

قیمت آجیل نجومی‌تر از همیشه/ مردم با جیب خالی به استقبال نوروز می‌روند

  • کد خبر : 5591
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۶
قیمت آجیل نجومی‌تر از همیشه/ مردم با جیب خالی به استقبال نوروز می‌روند

با نزدیک‌شدن به عید نوروز، طبق روالی سنتی برخی خانوار به دنبال خرید شیرینی، آجیل و خشکبار هستند. اما امسال از شور و شوق سال‌های گذشته خبری نیست.

به گزارش اصناف شهر، پس از پشت‌سر گذاشتن پیک کرونا که مردم به دنبال برگزاری پرشورتر نوروز ۱۴۰۲ بودند، اما اتفاقات اجتماعی و سیاسی سال جاری تا حد زیادی بازارها را از نا انداخته است.

آن‌هایی هم که توجهی به این اتفاقات ندارند در مواجهه با قیمت‌ها بازار را ترک می‌کنند.

با توجه به عبور تورم نقطه‌ای بهمن از ۵۲ درصد و البته نوسانات شدید دلار، قدرت خرید مردم بیش از هر زمانی سقوط کرده است. تا جایی که دیگر مردم چاره‌ای جز حذف اقلام خوراکی، به‌ویژه آجیل از سفره خود ندارند.

با توجه به همزمانی نوروز و ماه رمضان حتی بسیاری از خانواده‌ها در تلاشند دید و بازدید خود را به قبل از اذان مغرب بیندازند تا شاید بدین شکل فشار کمتری به میزبان تحمیل شود.

اما قیمت آجیل در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ تا کجا پیش رفته است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری خرید آجیل و خشکبار مردم از لحاظ وزنی کاهش قابل توجه اما از لحاظ قیمتی افزایش چشمگیری داشته است.

این روزها بازار بزرگ تهران که بورس آجیل و خشکبار است، مملو از مردمی است که به مانند هر سال به دنبال خرید آجیل و خشکبار نوروز خود هستند، اما با یک تفاوت؛ کیسه‌های خرید آنها بسیار کوچکتر از گذشته شده است و حتی بسیار با مشاهده قیمت‌ها دست خالی به منزل بازمی‌گردنند و پذیرایی از مهمانان خود را به همان میوه و شیرینی محدود می‌کنند.
قیمت آجیل و خشکبار چند؟

بررسی بازار آجیل و خشکبار نشان می‌دهد که قیمت خرید یک کیلو آجیل چهار مغز شور و خام بین ۸۵۰ هزار تا ۹۶۰ هزار تومان است؛ البته این نوع آجیل که برخی از فروشگاه سطح شهر با بسته‌بندی لاکچری به فروش می‌رسانند، حتی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

در حال حاضر قیمت پسته درجه یک بین ۸۵۰ هزار تا یک میلیون تومان در حال فروش است. پسته‌های ریزتر و بسته‌تر از قیمت کمتری برخوردار هستند.

میانگین قیمت فندوق با پوست بین ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان است و قیمت فندوق درجه یک بدون پوست مرز ۶۰۰ هزار تومان را رد کرده است.

قیمت بادام هندی که جزو گران‌ترین اقلام آجیل محسوب می‌شود بیش از کیلویی ۶۰۰ هزار تومان است و قیمت درجه یک آن نیز به ۷۵۰ هزار تومان می‌رسد. البته مدل بادام شکسته آن حدود ۴۰۰ هزار تومان است.

قیمت بادام شور نیز بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در حال عرضه است.
قیمت آجیل برای یک خانواده چهار نفره چقدر آب می‌خورد؟

بر فرض مثال اگر یک خانواده چهار نفره تصمیم بگیرد حدود چهار کیلو آجیل برای ایام تعطیلات نوروز و برای پذیرایی از مهمانان خود بخرد باید بیش از سه میلیون تومان دست به جیب شود.

این رقم در کنار خرید شکلات، شیرینی و میوه و گرفتن چند مهمانی کوچک حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد. این در حالی است که امسال مبلغ عیدی کارمندان و بازنشستگان دولت یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده و اضافه بر آن، ۵۰۰ هزار تومان برای همسر و ۲۰۰ هزار تومان برای هر فرزند تحت تکفل هم پرداخت می‌شود. عیدی کارگران نیز حداقل ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ تومان است.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=5591

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.