تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
4

مشکلات زيربنايي توليد بايد ضرب الاجل درمان شود/ خود تحريمي بزرگترين چالش توليدکننده

  • کد خبر : 1125
  • ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۰۳
مشکلات زيربنايي توليد بايد ضرب الاجل درمان شود/ خود تحريمي بزرگترين چالش توليدکننده

علي اژدرکش، رئيس اتحاديه کفش هاي ماشيني و لاستيکي تهران و رئيس انجمن صنفي کارفرمايي کفش و صنايع وابسته ايران:درمان زيربنايي مشکلات توليد را مهمترين موضوع اقتصاد امروز کشور دانسته و تاکيد کرد: کمبود مواد اوليه لايه هاي مختلفي دارد که ابتدا بايد از کشور چين که زيربنايي ترين و ابتدايي ترين مواد را حتي براي تهيه مواد اوليه مي سازد شروع کرد.

به گزارش اصناف شهر، علي اژدرکش، رئيس اتحاديه کفش هاي ماشيني و لاستيکي تهران و رئيس انجمن صنفي کارفرمايي کفش و صنايع وابسته ايران:درمان زيربنايي مشکلات توليد را مهمترين موضوع اقتصاد امروز کشور دانسته و تاکيد کرد: کمبود مواد اوليه لايه هاي مختلفي دارد که ابتدا بايد از کشور چين که زيربنايي ترين و ابتدايي ترين مواد را حتي براي تهيه مواد اوليه مي سازد شروع کرد.

علي اژدرکش، رئيس اتحاديه کفش هاي ماشيني و لاستيکي تهران گفت: اين کشور مواد شيميايي که در دباغي ها مورد استفاده قرار مي گيرد و مراحل آن از ابتدايي ترين ساختارهاي توليد است را مي سازد و بزرگترين ها در نوع خود است. پاندومي کرونا در دو سال اخير تمامي کشورهاي توليدکننده مواد اوليه، همچنين چين را دچار کاهش توليد و رکود کرد. انبارها خالي و رشد اقتصادي بسيار کاهش يافت؛ اما پس از گذشت زمان و توليد واکسن اين رکود جاي خود را به پويايي دوباره داد و مجدد کارخانجات با توان مضاعف شروع به کار کردند. تقاضا در بازار نيز به جاي اول خود بازگشت و بازارها يک به يک رونق مجدد گرفت؛ هرچند پيش بيني مي کنيم جبران زيان هاي وارد آمده و راه اندازي دوباره کارخانجات مانند گذشته حداقل در بازه زماني بين شش تا ۹ ماه اتفاق خواهد افتاد، خصوصاً اينکه گراني در لجستيک و حمل و نقل از سويي و مسدود شدن کانال سوئز از سوي ديگر بر رقم تجارت افزود.

اژدرکش در ادامه به ديگر تامينکنندگان مواد اوليه پرداخته و گفت: با توجه به اينکه کشور ترکيه با کاهش ارزش پول ملي مواجه شد و اين کشور جزو مهمترين کشورهاي تامين کننده مواد اوليه براي توليدکنندگان ايراني بود مشکلاتي نظير تغيير رويه در فروش ايجاد کرد؛ بطوريکه به خريداران اولاً در حجم کم و تنها به صورت نقدي کالا و يا مواد اوليه خود را مي فروشند. اين نيز به يکي از موانع بزرگ براي واردکنندگان ايراني تبديل شد.

او افزود: تمامي مشکلات خارجي يک طرف اما مهمترين و بزرگترين چالش ها و موانع توليد؛ خود تحريمي در خود ايران براي توليدکننده است. مهلت تمديد کارت بازرگاني ماه ها طول مي کشد. مشکلات گمرکي از يک سو، ثبت سفارش و … هجمه هاي تند و تيزي است که تير خلاص را به توليدکننده مي زند. آنقدر ميزان مبادلات در خارج از کشور با سرعت، دقت و تقاضاي بالا در تهيه مواد اوليه انجام مي شود که واردکننده ايراني گاهاً به گرد پايشان هم نمي رسد.

رئيس اتحاديه کفش هاي ماشيني و لاستيکي تهران ادامه داد: مبادلات نقد، درجا و بدون دردسر براي ديگر تاجران مواد اوليه به گونه اي است که مواد اوليه در سريع ترين زمان ممکن به دست شان برسد. اکثر کشورها پس از پاندمي کرونا تمامي هم و غم شان را بر سرعت توليد و به دست آوردن بازار تقاضا گذاشته اند؛ چرا که کوچکترين تعللي در اين بازار صدها کيلومتر عقب ماندن را در بر دارد. حالا واردکننده ايراني در اين بازار بايد منتظر دستورالعمل ها و موافقت ها ماه ها معطلل بماند. اگر اين دست اندازها با سرعت، دقت، مهارت و تخصص در کوتاه مدت با برنامه ريزي هاي مطمئن براي طولاني مدت حل نشود، سال آينده با سختي هاي زيادي از جمله بيکاري، تعطيلي هاي بي شمار کارگاه ها و کارخانجات، عدم ارزآوري و عقب گردي با سرعت زياد و کاهش عجيب پول ملي رو به رو خواهيم داشت. زمان را نبايد از دست بدهيم. ما هميشه نمي توانيم مديريت بحران کنيم و اين ظرفيت متعلق به زمان هاي خاصي است بايد توليد و اقتصاد را نجات دهيم. ما نيازمند شرايط پايدار، ثابت و جهت دار هستيم .

اژدرکش در ادامه بيان داشت: اگر چه که بالا رفتن قيمت دلار به نفع صادرکننده است؛ اما تا چه ميزانش جاي بسي تامل است. اگر دلار بر پايه ۲۰ تا ۲۲ هزارتومان باشد دلاري نسبتا رقابتي مي شود؛ اما بيشتر از آن حتي براي صادرکننده موجب بي ثباتي شده و براي تامين نقدينگي نياز به پول زياد خواهد بود.

وي تصريح کرد: بايد در نظر داشت سهم کوچکي از اقتصاد مختص صادرکننده است و مابقي توليدکننده و مصرف کننده داخلي است. تمامي ماشين آلات، دستگاه ها و مواد اوليه وارداتي و با ارز بالا تهيه و قيمت تمام شده کالا بسيار افزايش مي يابد که براي توليدکننده به صرفه نبوده و براي مصرف‎کننده هم قابل تامين نيست.

رئيس انجمن صنفي کارفرمايي کفش و صنايع وابسته ايران در بخشي از صحبت هاي خود به تشکيل اين انجمن اشاره کرده بيان داشت: اين انجمن با حضور بيش از ۵۰ تا ۶۰ اتحاديه و ۲۰ شرکت تاثيرگذار فعال در کشور با هدف يکپارچگي همه زنجيره هاي تامين، توليد و توزيع تشکيل شده است. فعالاني در حوزه تهيه مواد اوليه، توليدکنندگان حوزه کفش و توزيع کنندگان بزرگ و کوچک که هر يک در اتحاديه هاي متفاوت و در شهرهايي که هر يک در قطب هاي خاصي فعال بودند گرد هم آمده اند.

وي در دليل تشکيل انجمن صنفي کارفرمايان کفش و صنايع وابسته ايران افزود: نياز به تشکيل اين انجمن آنجايي جلوه مي کند که بخواهيم در تجلي يک گروه فعال تامين، توليد و توزيع با ديگر کشورها وارد معامله و مباحث صادراتي و نمايشگاهي بشويم. از آنجا داراي اتحاديه کشوري نيستيم و هيچ ناهماهنگي نيز بين مان نيست و جزوه يک زنجيره هستيم و بسياري از مراکز مانند شوراي عالي کار و شوراي عالي بيمه (کارگري و کارفرمايي) اتحاديه ها را قبول نداشته و تنها در قالب انجمن مي توانستند نماينده داشته باشند؛ لذا توانستيم با ايجاد هماهنگي بين همه فعالان به صورت واحد کنار هم جمع شويم.

رئيس اتحاديه کفش هاي ماشيني تهران تصريح کرد: با بازوي بسيار پر توان حرکت مي کنيم و اجازه نخواهيم داد هيچ تشکلي در کنار اتحاديه ها شروع به موازي کاري کند. بر آن شديم تا با کنار هم بودن و يک دست شدن براي کارهاي بزرگ متحد عمل کنيم. اين انجمن داراي هيئت مديره اي متشکل از بنده به عنوان رئيس و آقايان علي رضا جباريان رئيس اتحاديه کفش تبريز به عنوان نايب رئيس اول- حاج اکبر زاهدي رئيس اتحاديه کفش اصفهان به عنوان نايب رئيس دوم- سعيد حياتي رئيس اتحاديه فروشندگان چرم و لوازم کفش خزانه دار- سعيد اورنگ از بزرگترين تامين کنندگان مواد اوليه دبير- جناب نامي از بزرگترين شرکت هاي تامين کننده مواد اوليه عضو هيات مديره- اباذري رئيس اتحاديه کفش شهر کرج عضو هيات مديره- محمدي رئيس اتحاديه کفش مشهد عضو هيات مديره و خاکسار رئيس اتحاديه کفش اسلامشهر بازرس مي باشد.

اژدرکش با اشاره به مذاکرات انجمن با رئيس سنديکاي ترکيه گفت: در دومين ماه شروع به کار انجمن توانستيم هفته گذشته در ترکيه در خصوص مواد اوليه با رئيس سنديکاي ترکيه مذاکراتي داشته باشيم. در صدديم انجمن ليستي از نمايشگاه هاي مورد تاييد داخل و خارجي خود تعيين کند تا به عنوان غرفه دار يا بازديدکننده شرايط خوبي را فراهم نماييم.

وي افزود: اين نمايشگاه ها بايد آنچه مد نظر انجمن است از نظر شفافيت،کيفيت وکميت داشته باشد و ارزش افزوده خوبي را به صنعت اضافه نمايد و اين گزينه مهم در تقويم انجمن ثبت و به فعالان اعلام مي شود و از داخل انجمن مورد حمايت قرار مي گيرند. نمايشگاه ها به عنوان ويترين صنعت بايد پربار باشد.

شجري ادامه داد: از سوي ديگر دبيران انجمن هاي ايران و ترکيه با يکديگر وارد مذاکره شده و مقرر گرديد تا به ساختاري درست و مورد توافق در مواد اوليه و توليد برسيم تا با مشارکت در نمايشگاه ها و رعايت اصول در باب خريد و فروش، ارسال و مراسلات مالي، کيفيت مواد اوليه، رعايت تعهدات توافقات، قيمت ها و … تسهيلاتي را براي يکديگر ايجاد کينم .

رئيس اتحاديه کفش هاي ماشيني و لاستيکي تهران در پايان در خصوص برگزاري نمايشگاه ايران شابز نيز گفت: با توجه به موفقيت هاي زيادي که در دو نمايشگاه گذشته داشتيم در نظر داريم با تمام قدرت، تخصص و درايت اين نمايشگاه را تا قبل از پايان سال ۱۴۰۰ با حضور پرشور مشتاقان شرکت کننده و درخواست کننده برگزار نماييم. تلاش داريم بازديدکنندگاني از کشورهاي اوراسيا، ترکيه،عراق، افغانستان، ارمنستان و… داشته باشيم که متعاقباً تاريخ دقيق برگزاري اعلام خواهد شد.

علي اژدرکش، رئيس اتحاديه کفش هاي ماشيني تهرانگفت: اين کشور مواد شيميايي که در دباغي ها مورد استفاده قرار مي گيرد و مراحل آن از ابتدايي ترين ساختارهاي توليد است را مي سازد و بزرگترين ها در نوع خود است. پاندومي کرونا در دو سال اخير تمامي کشورهاي توليدکننده مواد اوليه، همچنين چين را دچار کاهش توليد و رکود کرد. انبارها خالي و رشد اقتصادي بسيار کاهش يافت؛ اما پس از گذشت زمان و توليد واکسن اين رکود جاي خود را به پويايي دوباره داد و مجدد کارخانجات با توان مضاعف شروع به کار کردند. تقاضا در بازار نيز به جاي اول خود بازگشت و بازارها يک به يک رونق مجدد گرفت؛ هرچند پيش بيني مي کنيم جبران زيان هاي وارد آمده و راه اندازي دوباره کارخانجات مانند گذشته حداقل در بازه زماني بين شش تا ۹ ماه اتفاق خواهد افتاد، خصوصاً اينکه گراني در لجستيک و حمل و نقل از سويي و مسدود شدن کانال سوئز از سوي ديگر بر رقم تجارت افزود.

اژدرکش در ادامه به ديگر تامينکنندگان مواد اوليه پرداخته و گفت: با توجه به اينکه کشور ترکيه با کاهش ارزش پول ملي مواجه شد و اين کشور جزو مهمترين کشورهاي تامين کننده مواد اوليه براي توليدکنندگان ايراني بود مشکلاتي نظير تغيير رويه در فروش ايجاد کرد؛ بطوريکه به خريداران اولاً در حجم کم و تنها به صورت نقدي کالا و يا مواد اوليه خود را مي فروشند. اين نيز به يکي از موانع بزرگ براي واردکنندگان ايراني تبديل شد.

او افزود: تمامي مشکلات خارجي يک طرف اما مهمترين و بزرگترين چالش ها و موانع توليد؛ خود تحريمي در خود ايران براي توليدکننده است. مهلت تمديد کارت بازرگاني ماه ها طول مي کشد. مشکلات گمرکي از يک سو، ثبت سفارش و … هجمه هاي تند و تيزي است که تير خلاص را به توليدکننده مي زند. آنقدر ميزان مبادلات در خارج از کشور با سرعت، دقت و تقاضاي بالا در تهيه مواد اوليه انجام مي شود که واردکننده ايراني گاهاً به گرد پايشان هم نمي رسد.

اژدرکش ادامه داد: مبادلات نقد، درجا و بدون دردسر براي ديگر تاجران مواد اوليه به گونه اي است که مواد اوليه در سريع ترين زمان ممکن به دست شان برسد. اکثر کشورها پس از پاندمي کرونا تمامي هم و غم شان را بر سرعت توليد و به دست آوردن بازار تقاضا گذاشته اند؛ چرا که کوچکترين تعللي در اين بازار صدها کيلومتر عقب ماندن را در بر دارد. حالا واردکننده ايراني در اين بازار بايد منتظر دستورالعمل ها و موافقت ها ماه ها معطلل بماند. اگر اين دست اندازها با سرعت، دقت، مهارت و تخصص در کوتاه مدت با برنامه ريزي هاي مطمئن براي طولاني مدت حل نشود، سال آينده با سختي هاي زيادي از جمله بيکاري، تعطيلي هاي بي شمار کارگاه ها و کارخانجات، عدم ارزآوري و عقب گردي با سرعت زياد و کاهش عجيب پول ملي رو به رو خواهيم داشت. زمان را نبايد از دست بدهيم. ما هميشه نمي توانيم مديريت بحران کنيم و اين ظرفيت متعلق به زمان هاي خاصي است بايد توليد و اقتصاد را نجات دهيم. ما نيازمند شرايط پايدار، ثابت و جهت دار هستيم .

اژدرکش در ادامه بيان داشت: اگر چه که بالا رفتن قيمت دلار به نفع صادرکننده است؛ اما تا چه ميزانش جاي بسي تامل است. اگر دلار بر پايه ۲۰ تا ۲۲ هزارتومان باشد دلاري نسبتا رقابتي مي شود؛ اما بيشتر از آن حتي براي صادرکننده موجب بي ثباتي شده و براي تامين نقدينگي نياز به پول زياد خواهد بود.

وي تصريح کرد: بايد در نظر داشت سهم کوچکي از اقتصاد مختص صادرکننده است و مابقي توليدکننده و مصرف کننده داخلي است. تمامي ماشين آلات، دستگاه ها و مواد اوليه وارداتي و با ارز بالا تهيه و قيمت تمام شده کالا بسيار افزايش مي يابد که براي توليدکننده به صرفه نبوده و براي مصرف‎کننده هم قابل تامين نيست.

رئيس اتحاديه کفش هاي ماشيني تهران در بخشي از صحبت هاي خود به تشکيل انجمن صنفي کارفرمايان کفش و صنايع وابسته ايران اشاره کرده بيان داشت: اين انجمن با حضور بيش از ۵۰ تا ۶۰ اتحاديه و ۲۰ شرکت تاثيرگذار فعال در کشور با هدف يکپارچگي همه زنجيره هاي تامين، توليد و توزيع تشکيل شده است. فعالاني در حوزه تهيه مواد اوليه، توليدکنندگان حوزه کفش و توزيع کنندگان بزرگ و کوچک که هر يک در اتحاديه هاي متفاوت و در شهرهايي که هر يک در قطب هاي خاصي فعال بودند گرد هم آمده اند.

وي در دليل تشکيل انجمن صنفي کارفرمايان کفش و صنايع وابسته ايران افزود: نياز به تشکيل اين انجمن آنجايي جلوه مي کند که بخواهيم در تجلي يک گروه فعال تامين، توليد و توزيع با ديگر کشورها وارد معامله و مباحث صادراتي و نمايشگاهي بشويم. از آنجا داراي اتحاديه کشوري نيستيم و هيچ ناهماهنگي نيز بين مان نيست و جزوه يک زنجيره هستيم و بسياري از مراکز مانند شوراي عالي کار و شوراي عالي بيمه (کارگري و کارفرمايي) اتحاديه ها را قبول نداشته و تنها در قالب انجمن مي توانستند نماينده داشته باشند؛ لذا توانستيم با ايجاد هماهنگي بين همه فعالان به صورت واحد کنار هم جمع شويم.

رئيس اتحاديه کفش هاي ماشيني تهران تصريح کرد: با بازوي بسيار پر توان حرکت مي کنيم و اجازه نخواهيم داد هيچ تشکلي در کنار اتحاديه ها شروع به موازي کاري کند. بر آن شديم تا با کنار هم بودن و يک دست شدن براي کارهاي بزرگ متحد عمل کنيم. اين انجمن داراي هيئت مديره اي متشکل از بنده به عنوان رئيس و آقايان علي رضا جباريان رئيس اتحاديه کفش تبريز به عنوان نايب رئيس اول- حاج اکبر زاهدي رئيس اتحاديه کفش اصفهان به عنوان نايب رئيس دوم- سعيد حياتي رئيس اتحاديه فروشندگان چرم و لوازم کفش خزانه دار- سعيد اورنگ از بزرگترين تامين کنندگان مواد اوليه دبير- جناب نامي از بزرگترين شرکت هاي تامين کننده مواد اوليه عضو هيات مديره- اباذري رئيس اتحاديه کفش شهر کرج عضو هيات مديره- محمدي رئيس اتحاديه کفش مشهد عضو هيات مديره و خاکسار رئيس اتحاديه کفش اسلامشهر بازرس مي باشد.

اژدرکش با اشاره به مذاکرات انجمن با رئيس سنديکاي ترکيه گفت: در دومين ماه شروع به کار انجمن توانستيم هفته گذشته در ترکيه در خصوص مواد اوليه با رئيس سنديکاي ترکيه مذاکراتي داشته باشيم. در صدديم انجمن ليستي از نمايشگاه هاي مورد تاييد داخل و خارجي خود تعيين کند تا به عنوان غرفه دار يا بازديدکننده شرايط خوبي را فراهم نماييم.

وي افزود: اين نمايشگاه ها بايد آنچه مد نظر انجمن است از نظر شفافيت،کيفيت وکميت داشته باشد و ارزش افزوده خوبي را به صنعت اضافه نمايد و اين گزينه مهم در تقويم انجمن ثبت و به فعالان اعلام مي شود و از داخل انجمن مورد حمايت قرار مي گيرند. نمايشگاه ها به عنوان ويترين صنعت بايد پربار باشد.

شجري ادامه داد: از سوي ديگر دبيران انجمن هاي ايران و ترکيه با يکديگر وارد مذاکره شده و مقرر گرديد تا به ساختاري درست و مورد توافق در مواد اوليه و توليد برسيم تا با مشارکت در نمايشگاه ها و رعايت اصول در باب خريد و فروش، ارسال و مراسلات مالي، کيفيت مواد اوليه، رعايت تعهدات توافقات، قيمت ها و … تسهيلاتي را براي يکديگر ايجاد کينم .

رئيس اتحاديه کفش هاي ماشيني و لاستيکي تهران در پايان در خصوص برگزاري نمايشگاه ايران شابز نيز گفت: با توجه به موفقيت هاي زيادي که در دو نمايشگاه گذشته داشتيم در نظر داريم با تمام قدرت، تخصص و درايت اين نمايشگاه را تا قبل از پايان سال ۱۴۰۰ با حضور پرشور مشتاقان شرکت کننده و درخواست کننده برگزار نماييم. تلاش داريم بازديدکنندگاني از کشورهاي اوراسيا، ترکيه،عراق، افغانستان، ارمنستان و… داشته باشيم که متعاقباً تاريخ دقيق برگزاري اعلام خواهد شد.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=1125

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.