تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
2

میوه و تره‌بار، بیشترین محصول صادراتی در گروه کشاورزی

  • کد خبر : 4598
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
میوه و تره‌بار، بیشترین محصول صادراتی در گروه کشاورزی

در فروردین امسال ۱۰ درصد از صادرات غیرنفتی در بخش کشاورزی و صنایع غذایی بوده و میوه و تره‌بار بیشترین صادرات را در این گروه داشته‌اند.

به گزارش اصناف شهر، بر اساس گزارش عملکرد تجارت خارجی فروردین امسال که از سوی وزارت صمت منتشر شده، کل صادرات غیرنفتی شامل پتروشیمی و میعانات گازی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع غذایی، فرش و صنایع دستی و صنعت (کلیه صنایع تولیدی به جز صنایع فوق) در ماه اول امسال معادل بیش از هفت میلیون تن به ارزش حدود ۳.۷ میلیارد دلار بوده است.

سهم بخش کشاورزی و صنایع غذایی شامل میوه و تره بار؛ خشکبار؛ صنایع تبدیلی؛ شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات؛ محصولات لبنی؛ محصولات حیوانی و صنایع وابسته؛ گل و گیاه دارویی، خوراکی و صنعتی از کل ارزش صادرات غیرنفتی حدود ۱۰ درصد است.

بر این اساس در فروردین امسال صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی بیش از ۸۷۳ هزار تن به ارزش ۳۷۱ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به لحاظ ارزش ۲۲ و به لحاظ وزن ۱۸ درصد کاهش داشته است.

در این میان میوه و تره بار بیشترین میزان، معادل ۴۹.۶ درصد از کل صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی را به خود اختصاص داده و محصولات لبنی با سهم ۱۴.۵ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. بر این اساس در فروردین امسال بیش از ۷۱۱ هزار تن میوه و تره بار به ارزش ۱۸۴ میلیون دلار و ۴۴ هزار تن محصولات لبنی به ارزش ۵۴ میلیون دلار از ایران صادر شده است.

خشکبار، صنایع تبدیلی و محصولات حیوانی و صنایع وابسته، سه گروه بعدی با بیشترین صادرات هستند که به ترتیب ۱۲.۴، ۹.۹ و ۵.۶ درصد از کل ارزش صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است. ارزش صادرات این سه گروه به ترتیب ۴۶، ۳۷ و ۲۱ میلیون دلار بوده است.

دو گروه آخر هم که کمترین صادرات را داشتند شامل شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات با ۱۶ میلیون دلار و گروه گل و گیاه دارویی، خوراکی و صنعتی با ۱۴ میلیون دلار صادرات بوده که به ترتیب ۴.۳ و ۳.۸ درصد از کل ارزش صادرات بخش کشاورزی و صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=4598

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.