تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
3

کارگران را با “اجاره به شرط تملیک” خانه‌دار کنید

  • کد خبر : 3573
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
کارگران را با “اجاره به شرط تملیک” خانه‌دار کنید

یک مقام کارگری معتقد است: بهترین راه خانه دار شدن کارگران در شرایط حاضر این است که دولت در بحث ساخت مسکن کارگری بر تعاونی‌های مسکن نظارت کند و واحدها از طریق تعاونی های مسکن ساخته و به شکل اجاره به شرط تملیک به کارگران واگذار شود.

به گزارش اصناف شهر، فتح الله بیات درباره پروژه ساخت ۴۰۰ هزار مسکن کارگری اظهار کرد: در بحث مسکن کارگری بارها اعلام کرده‌ایم که حقوق کارگران برای ساخت یا پرداخت اقساط مسکن پایین است و توان پرداخت اجاره بهای مسکن را ندارند. هم اکنون بیش از دو سوم دریافتی آنها صرف اجاره بها می شود و با همین دریافتی امورات اولیه زندگی خود را نمی توانند تامین کنند لذا معتقدم مسکن کارگری زمانی موفق خواهد بود که به شکل اجاره به شرط تملیک باشد.

وی ادامه داد: در بحث اجاره به شرط تملیک باید حقوق و دستمزد کارگران را بسنجند و بر اساس آن اقساط مسکن را محاسبه کنند تا بخشی از درآمد کارگر بابت مسکن و بخشی دیگر صرف هزینه هایی مثل درمان، ‌آموزش و حمل و نقل و تامین خوراکی ها و معیشت او شود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در پاسخ به این پرسش که ساخت مسکن کارگری توسط انبوه سازان بهتر است یا تعاونی های مسکن؟ اظهار کرد:در حال حاضر دو دیدگاه درباره ساخت مسکن وجود دارد یکی اینکه توسط انبوه سازان ساخته شود و دوم تعاونی های مسکن وارد شوند. اگر به کارگران زمین رایگان هم بدهیم قدرت ساخت و ساز ندارند بنابر این بهتر است واحدهای مسکونی ساخته و به شکل اجاره به شرط تملیک در اختیار کارگران گذاشته شود.

بیات تصریح کرد: اگر تعاونی ها وارد ساخت و ساز شوند بهتر است تا انبوه سازان و به این منظور باید تعاونی های خوشنام که سابقه درخشانی در ساخت و ساز دارند این کار را برعهده بگیرند. چه تضمینی وجود دارد که خانه های مسکن کارگری در حالت انبوه سازی از قیمت و کیفیت مناسب برخوردار باشند؟ وقتی قرار است مسکن کارگری با قیمت پایین توسط انبوه ساز ساخته و تحویل شود طبعا باید از کیفیت آن هم بزند چون انبوه ساز از سود خود نمی گذرد ولی اگر تعاونی های مسکن وارد شوند و دولت نظارت کند قطعا بهتر است.

به گفته این مقام کارگری، در تعاونی ها نگاه سود آوری وجود ندارد و مسکن با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول به شکل مقرون به صرفه ساخته و در اختیار کارگران قرار داده می شود.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=3573

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.