تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
1

آجيل و خشکبار در آستانه شب يلدا گران نشده است/ تجار کشورهاي هم‌جوار به‌راحتي وارد ايران شده و محصولات کشاورزان را سر زمين مي‌خرند!

  • کد خبر : 1218
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۱
آجيل و خشکبار در آستانه شب يلدا گران نشده است/ تجار کشورهاي هم‌جوار به‌راحتي وارد ايران شده و محصولات کشاورزان را سر زمين مي‌خرند!

رئيس اتحاديه فروشندگان آجيل و خشکبار تهران گفت: تجار کشورهاي هم‌جوار مثل پاکستان، امارات، عراق و افغانستان به‌راحتي وارد کشور مي ‌شوند و در باغ ‌ها و سر زمين جنس را از کشاورز خريداري مي ‌کنند

به گزارش اصناف شهریار، مصطفي احمدي، رئيس اتحاديه فروشندگان آجيل و خشکبار تهران در خصوص علت افزايش قيمت آجيل و خشکبار در آستانه شب يلدا، گفت: افزايش قيمت آجيل و خشکبار مربوط به اين بازه زماني نيست؛ بلکه افزايش قيمت از تير ومرداد ماه به وجود آمده و در حال حاضر که به شب يلدا نزديک شده ايم قيمت ها نسبت به تير و مرداد ماه تغييري نکرده است.

رئيس اتحاديه فروشندگان آجيل و خشکبار تهران بيان کرد: چون چند ماه قبل پيگيري در خصوص افزايش قيمت آجيل و خشکبار صورت نگرفت بنابراين در آستانه شب يلدا اين افزايش قيمت چشمگير شد.

وي افزود: دليل گراني آجيل و خشکبار اين است که مقدار توليد در تمامي اجناس آجيل و خشکبار نسبت به سال گذشته۶۰ درصد کاهش پيدا کرده و دليل آن نيز خشکسالي و تنش آبي بوده همچنين در انواع تخمه جات نيز کاهش توليد صورت گرفته است.

احمدي بيان کرد: کاهش توليد آجيل و خشکبار متأسفانه با يک سري سوء مديريت ها همراه شد بدين صورت که به دليل توليد تخمه جات در داخل کشور، مانع ثبت سفارش شدند که اين مسئله به بازار شوک وارد کرد.

رئيس اتحاديه فروشندگان آجيل و خشکبار تهران گفت: بايد جنس وارد کشور مي شد تا قيمت ها را براي مصرف کننده متعادل کند ولي ثبت سفارش ها متوقف شده بنابراين در تمامي اجناس آجيل و خشکبار در تير و مرداد ماه جهش قيمت صورت گرفته است.

وي گفت: همچنين تجار کشورهاي همجوار مثل پاکستان، امارات، عراق و افغانستان به راحتي وارد کشور مي شوند و در باغها و سرزمين جنس را از کشاورز خريداري مي کنند و چون تفاوت ريال و ارزي که به کشاورز پرداخت مي شود خيلي زياد است؛ بنابراين کشاورز مايل است محصول خود را به تجار همسايه بفروشد؛ بنابراين توليد کم و صادرات بي رويه و نبود واردات باعث افزايش قيمت شده است.

احمدي خاطرنشان کرد: به جز مواردي که مطرح شد يک سري واسطه ها نيز وجود دارند که باعث گران تر شدن مي شوند امسال فروش آجيل و خشکبار نسبت به سال گذشته ۱.۳ شده است و آجيل فروشان بشدت ضربه مي بينند که باعث مي شود همانند سه سال قبل بسياري از جواز داران باسابقه از صنف آجيل و خشکبار خارج شوند.
رئيس اتحاديه فروشندگان آجيل و خشکبار تهران در خصوص اعلام نرخ آجيل شب يلدا، گفت: طي تاريخ ۲۰ الي ۲۲ آذر نرخ آجيل شب يلدا را اعلام مي کنيم.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=1218

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.