تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 29 شوال 1445 Tuesday, 7 May , 2024
2

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه – بصره و پیش‌بینی گسترش روابط تجاری با عراق

  • کد خبر : 7965
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱:۵۸
آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه – بصره و پیش‌بینی گسترش روابط تجاری با عراق

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه – بصره که از یک سو تسهیل‌کننده سفر بین مردم ایران و عراق خواهد بود و از سوی دیگر می‌تواند مقدمه گسترش روابط تجاری دو کشور باشد، از مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته گذشته بود.

به گزارش اصناف شهر، آغاز مطالعات نهایی و عملیات اجرایی پروژه ریلی شلمچه-بصره در سال ۱۴۰۰، به نتیجه تصمیمات مقامات عراقی موکول شده بود؛ همان زمان رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- دیدارهایی با مسئولان عراقی داشت تا زمینه توافق با عراق در خصوص اتصال ریلی ایران با این کشور را فراهم کند. در نهایت عملیات اجرایی این پروژه در هفته‌ای که گذشت آغاز شد.

عملیات اجرایی هفته: شلمچه – بصره

راه‌اندازی خط ریلی شلمچه-بصره از ۲۰ سال گذشته مطرح بوده و در این‌ سال‌ها همواره فرآیند پرفراز و نشیبی داشته، اما به دلایل متعدد از جمله حضور داعش در عراق تا نبود اعتبار و عدم توافق با عراق برای واگذاری اراضی مورد نیاز، مرحله اجرایی آن راه به جایی نبرده بود.

اما در نهایت با حل این مشکلات و در شنبه‌ای که گذشت، عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه بصره با حضور معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست وزیر عراق آغاز شد.

مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- در حاشیه بازدید از پایانه مرزی شلمچه، با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط ریلی شلمچه – بصره اظهار کرد: سعی می‌کنیم ظرف مدت یک و نیم تا دو سال این پروژه را به سرانجام برسانیم.

وعده هفته: دو سال برای راه‌آهن تهران – کربلا

بذرپاش همچنین با بیان این‌که راه‌آهن شلمچه – بصره اتصال ایران به غرب آسیا و مدیترانه را فراهم می‌کند، گفت: با اتصال شبکه ریلی ایران به خطوط ریلی عراق، ایران می‌تواند به دریاهای آزاد و دریای شمال راه پیدا کند.

سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه‌آهن- نیز درباره این پروژه گفت: سکوی مسافری جدیدی در خاک عراق ساخته شده است و حجم قابل توجهی ریل نیز وارد کشور عراق کرده‌ایم و این اقدامات با توسعه ایستگاه مسافری‌ به شلمچه و اضافه کردن خطوط ادامه‌دار خواهد بود. مجموع کل پروژه طبق آنچه که در هیئت دولت عراق مصوب شده، حدود ۲۰۰ میلیون دلار است.

پیش‌بینی هفته: گسترش تجارت با عراق

به گفته کارشناسان، اگرچه تا پیش ازاین عراق تمایل چندانی نشان نمی‌داد که راه‌آهن شلمچه – بصره ساخته شود تا به واسطه آن حجم وارداتش از ایران را افزایش دهد؛ اما اکنون که عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده، گام رو به جلویی برای تجارت با عراق است.

از طرف دیگر در حالی که عراق اعلام کرده این خط ریلی منحصر به استفاده از حمل‌ونقل مسافری خواهد بود، برخی کارشناسان معتقدند حجم بالای روابط اقتصادی ایجاب می‌کند محدودیتی که طرف عراقی برای مسافری بودن خط ریلی گذاشته، به‌زودی برداشته شود.

بسیج هفته: بازگشت زائران اربعین

با فرا رسیدن اربعین حسینی، بخشی از اخبار حوزه حمل‌ونقل را نیز جابه‌جایی زائران کربلا به خود اختصاص داد.

از جمله اینکه داریوش امانی -رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای- از به‌کارگیری روزانه ۱۸۰۰ اتوبوس برای بازگشت زائران به کشور از مرز مهران خبر داد و گفت: مسافران چنانچه در طول مسیر با تخلفی مواجه شدند حتما با مراجعه به سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری شکایت خود را اعلام کنند و این سامانه آماده رسیدگی به شکایت‌ها در خصوص تخلفات احتمالی در سفرهای اربعین است.

حمیدرضا شهرکی -معاون سازمان راهداری- نیز با اشاره به موج سنگین‌ ورود زائران به کشور، گفت: از زائران درخواست می‌شود با توجه به ازدحام ورود مرز مهران، سایر مرزها را برای ورود به کشور انتخاب کنند تا سرویس‌دهی مناسبی در حمل‌ونقل عمومی مسافری به زائران ارائه شود.

همچنین سعید چلندری -مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)- اعلام کرد که از ۲۷ مرداد و آغاز بازه اربعین، تا ۱۰ شهریورماه، ۷۸۶ پرواز از این فرودگاه به شهرهای نجف و بغداد اعزام شده است.

توجیهی هفته: تاخیر پروازها

در عین حال در حالی که این روزها برخی از پروازهای اربعین با تاخیرهای زیادی مواجه بودند، سخنگوی ایران‌ایر درباره علت این موضوع، با بیان اینکه برای تاخیر یک پرواز ۳۰ عامل شناسایی شده است، گفت که تعدادی از این عوامل در حیطه شرکت هواپیمایی بوده و بسیاری از آنها خارج از دامنه اختیار آن است.

به گفته او، برای انجام یک پرواز هماهنگی‌های بسیار بالایی با نهادهای موازی و همکار خود صورت می‌گیرد، بعضا در بین دسته‌ای از این حجم از هماهنگی‌های غیر دستگاهی ممکن است اخلال یا موضوعات خاص پیش آید که منجر به بروز تاخیر شود که بخشی از این تاخیرات می‌تواند مربوط‌به فرودگاه، بخشی مربوط به هندلینگ و زمینی، عدم امکانات زیرساخت و خیلی از موضوعات این چنینی باشد که در اختیار ایرلاین نیست و به هر حال غیر برنامه‌ریزی محسوب می‌شود.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=7965

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.