تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 25 شوال 1445 Friday, 3 May , 2024
1

اخطار شدید کارگران به اظهارات اخیر سازمان برنامه درباره حقوق/ دستمزد ۱۴۰۳ کارگران ۲۴ میلیون تومان می‌شود؟

  • کد خبر : 10072
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۸
اخطار شدید کارگران به اظهارات اخیر سازمان برنامه درباره حقوق/ دستمزد ۱۴۰۳ کارگران ۲۴ میلیون تومان می‌شود؟

تنها ۱۴ روز به پایان سال باقی مانده و اولین جلسه در رابطه با دستمزد ۱۴۰۳ کارگران دیروز برگزار شد که البته بنا به گفته نمایندگان کارگران، تنها گزارشی در رابطه با میزان کالری مصرفی در سبد غذایی جدید و خط فقر داده شد. این در شرایطی است که همچنان عدد و رقمی در رابطه با سبد معیشت کارگران به طور رسمی منتشر نشده است.

به گزارش اصناف شهر، اما با این حال، کارگران معتقدند که براساس کارکارشناسی‌ای که کارگروه مزد شوراهای اسلامی کار سراسر کشور انجام داده‌اند، عدد ۲۴ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان در رابطه با رقم سبد معیشت استخراج شده است و براساس همین عدد، کارگران روی افزایش دستمزد تا این میزان اصرار دارند.

در همین رابطه محسن باقری، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره جلسه اخیر کمیته مزد اظهار داشت: در این جلسه عسگریان، معاون رفاه وزارت کار، توضیحاتی درباره خط فقر و سبد معیشت دادند و گزارش‌هایی هم درباره کالابرگ الکترونیکی و کمک‌هایی که به عموم مردم از دهک اول تا هفتم ارائه کردند.

وی افزود: انیستیتو تغذیه هم یک سبد غذایی جدید هم ظاهرا به تصویب وزارت بهداشت رسانده است. انیستیتو تغذیه براساس میزان کالری‌های مصرفی یک نفر، سبد غذایی را چینش می‌کند. یعنی براساس میزان کالری‌ای که یک فرد نیاز دارد، مثلا ۲۳۰۰ کالری، یک سری اقلام را در سبدغذایی می‌گذارد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تصریح کرد: آخرین سبد مربوط به سال ۱۳۹۲ بوده که ظاهرا در سال ۱۴۰۲ یک سبد غذایی را به پیشنهاد انیستیتو تغذیه و به تصویب وزارت بهداشت عملیاتی کردند و دیروز از آن رونمایی کردند. البته این سبد غذایی به دلیل این‌که مورد پذیرش شرکای اجتماعی نبوده، مورد پذیرش ما نیست و این سبد یک‌جانبه طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: نگرانی بابتِ قدرت چانه‌زنی کارگران؛ حداقل ۸ میلیون تومان به کف دستمزد اضافه شود

خبر مهم رییس سازمان برنامه درباره حقوق کارگران/ رقم دستمزد ۱۴۰۳ کارگران تغییر می‌کند؟

رقمی برای سبد غذایی تعیین شد؟

باقری در پاسخ به این پرسش که رقمی برای سبد غذایی کارگران عنوان شد؟ گفت: فقط درباره میزان کالری‌ها صحبت شد و فعلا روی مبانی بحث شد. ابتدا میزان کالری‌ها تعیین می‌شود و بعد یک سبد توافقی براساس آن گرم و کالری‌ها در نظر گرفته می‌شود و سپس رقم سبد معیشت تعیین می‌شود.

وی افزود: امسال، سالی است که وزارت بهداشت یک سبد جدیدی را به عنوان سبد مطلوب غذایی ایرانیان ارائه کرده است که البته این سبد را هنوز روی سایت نگذاشته و ما ندیده‌ایم. برای مثال، نان در سبد غذایی قبلی ۳۲۰ گرم بوده که ظاهرا الان ۳۰۰ گرم شده است که ۲۰ گرم کم شده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تصریح کرد: این سبد غذایی قطعا مورد تایید ما نیست، چون کالری‌ها را به صورت یک‌جانبه کم کردند و ما اعتقاد داریم یک نفر کارکن، بیشتر از این میزان کالری نیاز بدنی دارد.

باقری عنوان کرد: فعلا یک گزارش‌های جزئی داده شد و انشاله در جلسه روز چهارشنبه مباحث کارشناسی‌تر مطرح می‌شود و شرکای اجتماعی نظرات خود را ارائه می‌دهند.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=10072

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.