تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024
1

اشکالات اجرای طرح کالابرگ الکترونیک / از صف‌های طولانی تا تخلفات فروشگاه‌ها

  • کد خبر : 10035
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴
اشکالات اجرای طرح کالابرگ الکترونیک / از صف‌های طولانی تا تخلفات فروشگاه‌ها

طرح کالابرگ الکترونیک از خردادماه امسال به منظور افزایش کمک به دهک‌های پایین جامعه به اجرا درآمد.

به گزارش اصناف شهر، در این طرح ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر تعریف شده است و هفت دهک درآمدی شامل طرح می‌شوند.

این طرح ۲ مزیت دارد، یکی اینکه می‌توانید به اعتبار یارانه خود تا یک ماه جلوتر کالاهای اساسی بر پایه جدول مبنا را خریداری کنید و دوم اینکه در طول دوره مشخص قیمت‌ها برای فرد مصرف‌کننده ثابت می‌ماند.
نحوه استفاده از یارانه فجرانه

در مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک که در قالب طرح فجرانه از ۱۸ بهمن‌ماه در حال اجراست، «شرط ۲۰۰ هزار تومان خرید از یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

در طرح جدید کالابرگ الکترونیکی فقط از اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی تخصیصی به کد ملی سرپرست خانوار کسر شده و یارانه‌بگیران یارانه خود را به صورت نقدی، ماهانه و مجزا دریافت خواهند کرد. اعتبار به حساب بانکی واریز نمی‌شود. این اعتبار برروی کد ملی تخصیص و از کلیه کارت‌های بانکی که متعلق به سرپرست خانوار است، قابلیت خرید وجود دارد.
مشکلات اجرای طرح

براساس گزارش‌های مردمی رسیده اجرای طرح اشکالاتی دارد. از جمله اشکالات مطرح شده شامل همکاری نکردن برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای طرف قرارداد برای ارائه خدمات، اعلام متصل نبودن به شبکه، فروش اقلام کالابرگ به شرطِ خرید از فروشگاه، گران‌فروشی یا تخلف در محاسبه ضرب و تقسیم یارانه است و از همه مهم‌ترین موارد ذکر شده می‌توان به صف‌های طولانی در فروشگاه‌ها برای فروش مرغ و گوشت گرم یا منجمد اشاره کرد.

یکی از مخاطبان هم نوشته: ما پنج نفر هستیم و برای کالا برگ به فروشگاهی که به همین منظور فعالیت داشت مراجعه کردیم تا از طرح کالا برگ استفاده ببریم، یک حلب پنج کیلویی وپنج کیلو قند گرفتم، به عبارتی ۴۵۰هزار وفروشگاه مذکور فقط ۳۰ هزار از۴۵۰ را کالا برگی منظور نمودن وبا این حساب من باید۱۰۰میلیون خرید کنم تا فجرانه‌ام را پاس کنم.

یکی دیگر از مخاطبان هم نوشته: لطف کنید پیگری کنید. نمیشه در برنامه شما ثبت نام کرد خسته شدیم از بس برنامه را باز کردیم و نشد ثبت نام کنیم.
مردم تخلفات را گزارش کنند

سیدرضا یحیوی مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص این مشکلات می‌گوید: در سبد تعریف شده، مبنایی برای خرید کالابرگ الکترونیک در نظر گرفته شده است و هر فردی که بخواهد ۱۱ قلم تعریف‌شده را خریداری کند با حجم و وزن و کالای مشخص، باید ۵۲۳ هزار تومان را خودش پرداخت کند اما قیمت روز این سبد ۷۴۳ هزار تومان است که مابه‌التفاوت ۲۰۰ هزار تومانی آن را دولت به عنوان اعتبار مضاعف پوشش می‌دهد.

وی افزود: هرکس با مراجعه به فروشگاه‌ها باید قیمت مبنا را خودش پرداخت کند و پس از آن اعتبار به او اختصاص می‌یابد. در طرح فجرانه هر کالا اعتبار خاص خودش را دارد. مردم آزاد هستند از هر برندی خرید کنند. به طور مثال گفته شده است که در طرح، افراد روغن مایع ۸۱۰ گرمی خرید کنند اما فردی می‌خواهد روغن کنجد خریداری کند، مابه‌التفاوت بین روغن معمولی تا روغن کنجد را خود فرد باید پرداخت کند.

یحیوی در خصوص تخلفات نیز بیان کرد: در صورتی که مردم تخلف یا گران‌فروشی را در فروشگاه‌ها مشاهده کردند یا فروشگاه‌ها مردم را مجبور کردند از برند و محصول خاصی خریداری کنند، این تخلف است و افراد موضوع را به سامانه ۱۲۴ وزارت صمت یا تعزیرات اطلاع و شکایت کنند.

وی تاکید کرد: مردم فکر می‌کنند که از کالابرگ الکترونیک استفاده کنند یارانه شان قطع می‌شود این را ما به طور قاطع داریم اعلام می‌کنیم که این دو تا کاملا از هم تفکیک است مردم می‌توانند یارانه شان را به صورت نقدی سر موعد مقرر بروند دریافت کنند و کالابرگ الکترونیک هجدهم در حساب شان شارژ می‌شود.

مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تخلفات برخی فروشگاه‌ها در اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک گفت: در صورتی که مردم تخلف یا گران‌فروشی را در فروشگاه‌ها مشاهده کردند به وزارت صمت یا تعزیرات شکایت کنند.
مراقب کلاهبرداران باشید

علاوه بر این برخی افراد هم از این موقعیت سواستفاده کرده و اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. سرهنگ داوود معظمی گودرزی در این‌باره گفت:‌ به تازگی و در مواردی مشاهده شده که مجرمان سایبری با طراحی یک متن به شکل خبر و اطلاع‌رسانی، نحوه دریافت کالابرگ را شهروندان ارسال کرده و با درج عنوان یکی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های معتبر، لینکی در انتهای آن قرار داده و کاربران را برای وارد شدن به این لینک برای کسب اطلاعات و جزئیات بیشتر هدایت می‌کنند. غافل از اینکه لینک مذکور آلوده به بدافزار بوده برای کاربران مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان باید توجه داشته باشند که در دام افراد سودجو و فرصت طلب نیفتند، گفت: افراد سودجو از هر موضوعی برای کلاهبرداری و انجام اقدامات مجرمانه استفاده می‌کنند و لذا مردم عزیز باید با افزایش سوادرسانه‌ای و آگاهی خود دقت داشته باشند که گرفتار چنین کلاهبردارانی نشوند.

نحوه اطلاع از مانده اعتبار کالابرگ

میزان و مانده اعتبار کالابرگ از دو طریق زیر قابل مشاهده است:

۱. از طریق شماره‌گیری کد دستوری # ۱۴۶۳ * ۵۰۰ *

۲. با استفاده از برنامه کاربردی شما که می‌توانید از طریق کافه بازار یا مایکت یا مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir آن را نصب کنید. گوشی‌های دارای سیستم عامل IOS باید به صورت مستقیم از سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir دانلود کنند.

افزایش تعداد فروشگاه‌ها و نظارت بر اجرای طرح باعث می‌شود که میزان تخلفات کاهش پیدا کرده و مردم مجبور نباشند که در صف‌های طولانی برای دریافت اقلام خود بایستند.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=10035

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.