تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 20 شوال 1445 Sunday, 28 April , 2024
0

الزام فروش شمش طلا با نرخ دلار ۳۷۵۰۰ تومانی/واردات طلا صفر می شود؟

  • کد خبر : 9399
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴
الزام فروش شمش طلا با نرخ دلار ۳۷۵۰۰ تومانی/واردات طلا صفر می شود؟

بعد از جهش غیرمنطقی واردات طلا برای رفع تعهد ارزی با نرخ دلار بازار آزاد و مطرح شدن شبهاتی درخصوص قاچاق معکوس طلا از کشور، بانک مرکزی اصلاحاتی در خصوص ورود طلا به کشور لحاظ کرده است.

به گزارش اصناف شهر، اخیرا طبق ضوابط جدید ارزی بانک مرکزی که در تاریخ ۷ دی ماه سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد، شروطی برای واردات طلا از جمله واردات به صورت شمش همچنین منوط شدن آن به تحویل، عرضه و فروش در بستر مرکز مبادله ارز و طلای ایران لحاظ شده است.

همچنین در این بخشنامه آمده در صورت عدم ارائه تأییدیه تحویل، عرضه و فروش ارز از مرکز مبادله ارز و طلای ایران، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلف به شکایت از وارد کننده نزد سازمان تعزیرات حکومتی تحت عنوان عدم ایفای تعهد ارزی شده‌اند.

بررسی این مقرره جدید ارزی نشان میدهد در صورتی که در مرکز مبادله، با نرخهای توافقی مشتری برای طلای عرضه شده وجود نداشته باشد عملا بانک مرکزی با نرخ دلار ۳۷۵۰۰ تومانی اقدام به خرید آن از وارد کننده خواهد کرد. به این ترتیب جذابیت گذشته برای ورود طلا و فروش آن با نرخ دلار آزاد وجود نخواهد داشت.
واردات طلا مشروط شد

واردات عجیب ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیونی طلا در ۹ ماهه سال جاری

طبق آمار گمرک ایران واردات ۱۹ تن شمش طلا با اختصاص ۲٫۵۴ درصد از ارزش کل واردات کشور در ۹ ماهه سال جاری رتبه چهارم اقلام عمده کالاهای وارداتی کشور را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، میزان واردات طلا نزدیک به صفر بوده است.

بر این اساس با توجه به امارهای منتشر شده، در آذر ماه امسال حدود ۶ تن طلا وارد کشور و از طریق گمرکات ترخیص شده است. به نظر می رسد واردات طلا طی این مدت از یک میلیارد و دویست میلیون دلار عبور کرده است.

رکودشکنی عجیب واردات طلا/ چگونه شمش طلا چهارمین کالای وارداتی ایران شد؟

چرا حجم واردات طلا چند برابر شده است؟

در حالی طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش عجیب واردات طلا به کشور بودیم که با توجه به اصلاح اخیر بخشنامه واردات طلا، به نظر می رسد بخشی از این طلای وارداتی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، قبلا از طریق قاچاق از کشور خارج شده است.

در شرایطی که همواره یکی از دغدغه های اصلی برخی صادرکنندگان در سال های جاری، برگشت ارز حاصل از صادرات بوده، طبیعی است به واسطه ی وجود فاصله ی معناداری میان نرخ ارز رسمی (نرخ سامانه مبادله طلا و ارز) و نرخ ارز غیر رسمی (قاچاق) انگیزه برای رفع تعهد ارزی با نرخ ارز غیر رسمی به مراتب بیشتر از نرخ ارز رسمی است.

بر این اساس در برخی محافل کارشناسی گمانه زنی درباره پشت پرده کشف محموله بزرگ طلای قاچاق در مرزهای خروجی کشور مطرح شده است که احتمالاً موضوع مرتبط با خروج طلا و بازگشت مجدد ان به کشور برای رفع تعهد ارز و پیمان سپاری ارزی ارز حاصل از صادرات باشد.

در واقع نکته ای که در این بین وجود دارد این است که صادرکننده، به جای رفع تعهد ارزی با نرخ ارز رسمی کشور و عرضه ارز های حاصل از صادرات خود در مرکز مبادله (با نرخ ۳۷۵۰۰)، احتمالا بخشی از طلای قاچاق شده به خارج از کشور را برگردانده و عملا آن را با نرخ ارز غیر رسمی (۵۰ هزار تومان) به فروش می رساند.
گمانه زنی درباره پشت پرده کشف محموله بزرگ طلای قاچاق/پای رفع تعهد و پیمان سپاری ارزی در میان است؟

واردات طلا به صفر می رسد؟

لازم به ذکر است بانک مرکزی حدود دو هفته بعد از گزارشی که خبرگزاری تسنیم در تاریخ ۲۲ مرداد ماه در این راستا منتشر کرد، دست به اصلاح ضوابط واردات طلا زد و واردات این کالا را مشروط به برخی شروط از جمله عرضه طلای وارداتی در مرکز مبادله با نرخ ۳۷۵۰۰ تومان کرده است.

گفتنی است هم اکنون واردات طلا علاوه بر اینکه باید به صورت شمش باشد، از طرفی تمام شمش های وارده شده نیز باید در مرکز مبادله طلا و ارز ایران عرضه شوند.

بنابراین به نظر می رسد با اصلاح رویه ای که توسط بانک مرکزی در خصوص واردات طلا صورت گرفته است، مجددا آمار واردات طلا به حجم های سال های گذشته برگردد و دیگر شاهد این حجم مشکوک از واردات نباشیم.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=9399

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.