تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024
0

انار شب یلدا تامین است/ ایران رتبه سوم تولید انار در جهان

  • کد خبر : 9192
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
انار شب یلدا تامین است/ ایران رتبه سوم تولید انار در جهان

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهادکشاورزی ضمن اشاره به تامین بودن انار شب یلدا گفت: میزان تولید انار بیش از نیاز و مصرف داخلی است و ظرفیت افزایش صادرات را نیز داریم.

به گزارش اصناف شهر، زهرا جلیلی مقدم اظهار کرد: سطح باغات انار حدود ۹۶ هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این سطح ۹۱ هزار و ۸۰۰ هکتار بارور و مابقی غیربارور است.

وی با بیان اینکه انار شب یلدا تامین است، گفت: میزان تولید انار بیش از نیاز و مصرف داخلی است و ظرفیت افزایش صادرات را نیز داریم.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری اضافه کرد: میزان صادرات هشت ماهه انار کشور ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن با ارزش حدود شش میلیون دلار است. این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد از نظر وزنی و بیش از ۱۲۰ درصد به لحاظ ارزشی رشد داشته است.

به گفته وی ایران دارای رتبه نخست سرانه تولید انار و رتبه سوم تولید در جهان است.

بر اساس اعلام وزارت جهادکشاورزی جلیلی مقدم به استان‌های تولیدکننده انار نیز اشاره کرد و گفت: استان‌های فارس، مرکزی، خراسان رضوی، یزد، سمنان، اصفهان، لرستان و قم جزو بزرگترین تولید کنندگان انار کشور محسوب می‌شوند. که به طور جزئی‌تر استان فارس ۳۳ درصد، مرکزی ۱۰ درصد، یزد ۸ درصد، خراسان رضوی ۷ درصد، سمنان ۸ درصد، اصفهان ۷ درصد، لرستان ۶ درصد، خراسان جنوبی ۳ درصد، سیستان و بلوچستان ۲ درصد و کرمان یک درصد و سایر استان‌های کشور ۱۴ درصد تولید را بر عهده دارند.

گفتنی است؛ بر اساس گزارش‌ها ایران بعد از هند و چین سومین تولید کننده انار در دنیا بوده؛ به طوری که هند با بیش از ۳ میلیون تن و چین با بیش از ۱.۷ میلیون تن رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین ایران از نظر سرانه تولید، رتبه نخست دنیا را دارد.

کشورهای ترکیه، مصر، امریکا، افغانستان، اذربایجان، مراکش، عراق، تونس، سوریه، الجزایر و اسپانیا نیز رتبه‌های چهارم تا یازدهم را در این جایگاه به خود اختصاص داده‌اند.

انار ایران به اکثر کشورهای دنیا صادر می‌شود، اما در حال حاضر ترکیه، مصر، هند و اسپانیا بزرگترین صادرکنندگان انار در دنیا و عراق، روسیه، چین، عربستان، آلمان، امارات، پاکستان و انگلستان و کره، عمده وارد کنندگان این محصول از تمامی کشورها هستند.

لینک کوتاه : https://asnafshahr.ir/?p=9192

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.